هواپیما تا چه مدت می‌تواند با یک موتور پرواز کند؟

یک‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
هر اتفاق غیرمنتظره‌ای طی سفر هوایی می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. به‌خصوص اگر یکی از خدمه هواپیما بگوید که یکی از موتور‌های هواپیما از کار افتاده است!
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

هواپیماهای مدرن از هر نظر، بسیار ایمن و بدون خطر هستند؛ با این حال، گاهی اوقات حین پرواز، مسائلی مانند از کار افتادن موتورها رخ می‌دهد. با اینکه اتفاق‌هایی از این دست به‌ندرت پیش می‌آید؛ اما وقوع آن‌ها محتمل است. خبر خوب برای مسافران سفرهای هوایی این است که هواپیماهای مدرن طوری طراحی شده‌اند تا با یک موتور هم بتوانند به پرواز خود ادامه دهند. در این مقاله از کجارو، اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

در یکی از پروازهای اخیر شرکت هواپیمایی امارات، هواپیما دچار نقص فنی و خرابی موتور شد. یکی از موتورهای هواپیمای A380 این شرکت هواپیمایی، در مسیر تورنتو به دبی به‌مدت ۲۰ دقیقه از کار افتاد و پیام اضطراری برای اداره‌ی کنترل ترافیک هوایی (ATC) ارسال شد. این پیام از وقوع شرایط اضطراری حکایت دارد؛ هرچند لزوما به‌معنای وجود خطری جدی برای سلامت مسافران یا هواپیما نیست.

هواپیمای مذکور توانست سوخت خود را تخلیه کند تا وزن آن در زمان فرود کاهش یابد و حدود دو ساعت پس از برخاستن از باند، در امنیت کامل به تورنتو بازگشت. شاید با خود فکر کنید که چند ساعت پرواز با یک موتور خراب و از کار افتاده، عقلانی نیست؛ اما، درواقع هواپیماها با همین هدف طراحی و آزمایش می‌شوند و هواپیمای A380 امارات هم از مأموریت خود سربلند بیرون آمد.

تمام فروشندگان بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را به‌صورت یک‌جا در موتور جستجوی پرواز کجارو ببینید.

سفر هوایی

با وجود اینکه بیشتر هواپیماهای مدرن تنها با دو موتور پرواز می‌کنند، هواپیمای A380 به چهار موتور مجهز است؛ اما حتی هواپیماهای دو موتوره هم طوری طراحی شده‌اند که امکان برخاستن، پرواز و فرود ایمن را تنها با یک موتور روشن داشته باشند.

درواقع، بیشتر هواپیماهای تجاری دو موتوره، از استاندارد ETOPS بهره می‌برند و بر این اساس می‌توانند طی دوره‌ی مشخص زمانی‌که به‌صورت دقیقه در کنار این استاندارد درج می‌شود، تنها با یک موتور به پرواز خود ادامه دهند. توانایی هواپیماها در پرواز با یک موتور، با یکدیگر متفاوت است و برخی موفق به کسب استاندارد ETOPS 60 و ETOPS 120 می‌شوند و برخی از مدل‌ها نیز استاندارد ETOPS 180 و حتی ETOPS 240 دریافت می‌کنند.

زمان پرواز تعیین‌شده در استاندارد ETOPS، به هواپیما اجازه می‌دهد که مسیرهای مستقیم‌تری را بین شهرها انتخاب کنند. بنابراین، اگر مسافر هواپیمایی هستید که یکی از موتورهایش دچار نقص شده است، با فرض اینکه این خرابی نتیجه‌ی یک اتفاق فاجعه‌بار نیست و هیچ آسیبی به هواپیما وارد نخواهد کرد، به احتمال زیاد هواپیما می‌تواند در امنیت کامل مسیر خود را تغییر دهد و فرود بیاید.

خرابی موتور هواپیما

اتفاقی که به‌ندرت طی پرواز روی می‌‌دهد، نقص فنی در هر دو موتور هواپیما است؛ چیزی شبیه آنچه در پرواز شمار‌ه‌ی ۱۵۴۹ یو‌اس ایرویز در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد. در این حادثه که پس از ترک فرودگاه لاگاردیا پیش آمد و به «معجزه در هادسون» معروف شد، کاپیتان چسلی سولنبرگر (Chesley Sullenberger) توانست هواپیمای A320 را پس از برخورد با دسته‌ای از پرندگان و از کار افتادن هر دو موتور، با موفقیت و در امنیت کامل روی رودخانه‌ی هادسون فرود آورد.

پرواز معروف دیگری که با خرابی هر دو موتور هواپیما مواجه شد، پرواز ۱۴۳ ایر کانادا بود. در این پرواز، بوئینگ ۷۶۷ از مونترال به ادمونتون می‌رفت که هر دو موتور دچار آتش‌سوزی شدند. هواپیمای مذکور به «گیملی گلایدر» شهرت یافت و علتش هم این بود که خلبان توانست هواپیما را مانند یک گلایدر به حرکت درآورد و آن را حتی بدون یک موتور روشن، با موفقیت روی زمین فرود آورد.

حرف آخر

اگر سوار هواپیمایی هستید که موتورش از کار افتاده است، خونسردی خود را حفظ کنید. هواپیماهای مدرن طوری طراحی شده‌اند که با وجود نقص فنی موتورها بتوانند همچنان به پرواز خود ادامه دهند. با اینکه فکرکردن به چنین اتفاقی هم باعث استرس می‌شود؛ اما در واقعیت، شانس فرود ایمن در چنین شرایطی نیز بسیار بالا است. برای حفظ ایمنی خود و اطرافیانتان در این‌گونه شرایط اضطراری، به دستورالعمل‌های مهمانداران گوش دهید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را بیابید و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات