مقایسه برترین کانال‌های جذب ترافیک وب‌سایت

یک‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ترافیک ورودی به وب‌سایت‌ها از کانال‌های متنوع همچون جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی و لینک‌های خارجی ایجاد می‌شود و موتورهای جست‌وجو یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.
تبلیغات

جذب ترافیک بیشتر برای وب‌سایت، یکی از فاکتورهای کلیدی برای کسب‌وکارهای امروزی محسوب می‌شود. دراین‌میان درک چگونگی افزایش ترافیک، جنبه‌ی مهمی را در تدوین استراتژی‌های دنیای دیجیتال نشان می‌دهد. در سال‌های اخیر، شبکه‌های اجتماعی به یکی از نقاط تمرکز برای جذب ترافیک از منابع خارجی تبدیل شده‌اند، اما مطالعه‌های متعدد نشان می‌دهد که این شبکه‌ها همیشه نیروهای محرک خوبی برای افزایش ترافیک نیستند. حتی با بهینه‌سازی عالی شبکه‌های اجتماعی نیز نمی‌توان آن‌ها را به کانال‌های اصلی جذب ترافیک تبدیل کرد.

چه کانالی به‌عنوان کانال اصلی جذب ترافیک وب‌سایت شناخته می‌شود؟ گزارش جدید از سرویس مشهور و معتبر الکسا برای پاسخ به همین سؤال تدوین شده است. گروه تحقیقاتی الکسا، داده‌هایی را از ۴۵۰ هزار دامین در سرتاسر جهان جمع‌آوری کردند و آن‌ها را به‌صورت عمودی در دسته‌بندی‌های مشخص قرار دادند. درنهایت، نتایج براساس رفتار و علاقه‌مندی کاربران دسته‌بندی شد. محققان برای بررسی نهایی، ۱۰ درصد از برترین وب‌سایت‌ها در هر دسته‌بندی را مورد بررسی قرار دادند. تصویر زیر، نتایج نهایی گزارش را نشان می‌دهد:

بررسی ترافیک ورودی وب سایت

تصویر بالا نشان می‌دهد که موتورهای جست‌وجو و ورود مستقیم به‌ وب‌سایت‌ها، کانال‌های اصلی جذب ترافیک هستند. شبکه‌های اجتماعی نیز پایین‌ترین درصدهای ورودی را به‌ خود اختصاص داده‌اند. تنها در دسته‌های اخبار، آب‌وهوا و اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی آماری بالاتر از میانگین را ثبت کرده‌اند. این کانال در تمامی دسته‌های دیگر، آماری بهتر از پنج درصد را ثبت نمی‌کند.

آمارهای بالای به‌خاطر ذات شبکه‌های اجتماعی و کاربری آن‌ها، معقول به‌نظر می‌رسند. کاربران عموما از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار سریع اخبار استفاده می‌کنند و هدف اصلی، شروع کردن بحث و مناظره پیرامون موضوعات داغ است. درنتیجه ناشران خبری نیز ازطریق شبکه‌های اجتماعی ترافیک بیشتری دریافت می‌کنند. ازطرفی گزارش الکسا تاحدودی نقش و اهمیت شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان کانال‌های جذب کاربر، پایین نشان می‌دهد. درنتیجه شاید باتوجه به داده‌های منتشرشده، باید تغییری در اولویت‌دهی شبکه‌های اجتماعی در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال اعمال کنیم. داده‌های منتشرشده، طبیعت متغیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد که در دریافت اطلاعات پیرامون کسب‌وکارها و محصولات متنوع، نقش کمتری نسبت به جست‌وجوی مستقیم در وب دارند.

آمارهای منتشرشده دلیلی بر این ادعا نیستند که کاربران برای جست‌وجوی محصول یا کسب‌وکار، از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. حتی برخی گزارش‌های دیگر ادعا می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی به‌مرور نقش پررنگ‌تری در جست‌وجو برای کالا پیدا کرده‌اند. البته آن گزارش‌ها ادعا می‌کنند که کاربران در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال محصول و کالا در خود شبکه‌ی موردنظر هستند و لزوما به وب‌سایت هدایت نمی‌شوند. به بیان دیگر وقتی یک رستوران منوی خود را در صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی منتشر کند، احتمالا بازخورد بهتری نسبت به لینک‌دهی به وب‌سایت خواهد داشت و تماس‌های تلفنی بیشتری دریافت خواهد کرد. شاید چنین رویکردی برای SEO مناسب نباشد و لینک‌های ورودی را کاهش دهد، اما به‌هرحال باعث افزایش مشتری می‌شود.

گزارش منتشرشده توسط الکسا، نتیجه‌ی نهایی و قطعی محسوب نمی‌شود. همان‌طور که گفته شد، الکسا از داده‌های نمونه استفاده کرده است و نتایجش ۱۰۰ درصد دقیق نیستند، چون این وب‌سایت به تعداد محدودی کاربر و وب‌سایت دسترسی دارد. البته درنهایت می‌توان از آمارهای منتشرشده، جریان‌های کلی را پیش‌بینی کرد و برخی از آن‌ها را در برنامه‌ریزی‌های بازاریابی محتوایی به‌کار برد.

درنهایت اگر به‌دنبال افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت هستید، بهبود استراتژی‌ها و کارایی SEO اهمیت بیشتری دارد. ازطرفی رویکرد نسبت به شبکه‌های اجتماعی نیز بیشتر باید روی خود شبکه‌ها متمرکز باشد و تلاش کمتری برای ارجاع کاربران شبکه به وب‌سایت داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات