بوئینگ نقص نرم افزاری جدیدی در هواپیمای 737 مکس کشف کرد

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بررسی‌های انجام شده روی سیستم ناوبری بوئینگ ۷۳۷ مکس، به کشف یک نقص نرم‌افزاری دیگر در این هواپیما منجر شد.
تبلیغات

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد بوئینگ در جریان بررسی هواپیمای ۷۳۷ مکس، یک نقص نرم‌افزاری جدید کشف کرده است. این نقص، بازگشت ۷۳۷ مکس به ناوگان هواپیمایی را بازهم به تأخیر خواهد انداخت. براساس این گزارش، نقص جدید دست‌کم سومین نقص کشف شده در سیستم این هواپیما، از زمان منع پرواز این هواپیما در جریان حادثه‌ی بهار سال گذشته به شمار می‌رود.؛ حادثه‌ای که منجر به سقوط مرگبار و کشته شدن ۳۴۶ نفر از سرنشینان یکی از این هواپیماها شد.

براساس گزارش بلومبرگ، نقص تازه‌ کشف شده، مربوط به چراغ اخطار عملکرد سیستم کنترل کننده‌های دماغه‌ی هواپیما است. گویا چراغ سیستم مورد نظر که وظیفه‌ی بالا و پایین بردن دماغه‌ی هواپیما را برعهده دارد، به‌درستی عمل نمی‌کند.

براساس این گزارش، استیو دیکسون، رئیس اداره‌ی فدرال کنترل هوایی آمریکا در جریان جلسه‌ای مربوط به این موضوع، گفته «این چراغ اخطار بیشتر از زمان مورد نیاز روشن می‌ماند.»

بوئینگ 737 مکس / Boeing 737 MAX

بوئینگ با همکاری اداره‌ی فدرال کنترل هوایی پیش از این در جریان بررسی جامع ۷۳۷ مکس، دو نقص دیگر آن را کشف و برطرف کرد. بوئینگ در ماه ژانویه اعلام کرد در جریان این بررسی‌ها، نقصی در سیستم‌های رایانه‌ای مرتبط با فرایند‌ آغاز عملیات پرواز کشف کرده است. این نقص در حدی جدی بود که بوئینگ و اداره‌ی فدرال کنترل هوایی آمریکا یک پروازه آزمایشی مهم ۷۳۷ مکس را لغو کردند. ژوئن گذشته هم یک نقص دیگر در سیستم‌های رایانه‌ای این هواپیما کشف شد. FAA در آن زمان اعلام کرد این نقص «ممکن است هواپیما را به سمتی ببرد که خلبان‌ها برای بازگشت به وضعیت ثابت دچار مشکل شوند.»

نگرانی اصلی که بعد از کشف این ایراد مطرح شده، به وجود آمدن این ایراد به دلیل اصلاح ایرادهای قبلی است.. بلومبرگ اعلام کرد دلیل بروز نقص تازه کشف شده که در سیستم trim وجود داشته، طراحی مجدد سیستم‌های رایانه‌ای قبلی بوده است. این سیستم‌ها به این دلیل بازطراحی شده‌اند که به ۷۳۷ مکس کمک کنند عملکرد بهتری داشته باشد. بوئینگ این بخش از گزارش بلومبرگ را تأیید کرده است. نقص تازه‌ کشف شده همچنین مربوط به سیستمی می‌شود که در ابتدا باعث بروز مشکل در ۷۳۷ مکس شد.

بوئینگ پس از انتشار گزارش بلومبرگ با انتشار بیانیه‌ای، درباره‌ی این نقص جدید شفاف‌سازی کرد. این شرکت اعلام کرد برای روشن ماندن نور اخطار سیستم یادشده برای مدت مورد نیاز، تغییرات نرم‌افزاری در سیستم ۷۳۷ مکس ایجاد کرده است. بوئینگ اعلام کرد اواخر ماه ژانویه اداره‌ی فدرال کنترل هوایی آمریکا و خطوط هواپیمایی مشتری این هواپیما را در جریان کشف این نقص قرار داده است.

یک سخنگوی اداره‌ی فدرال کنترل هوایی آمریکا در این‌باره گفت:

هنوز زمان دقیقی برای بازگشت این هواپیما به ناوگان هوایی بین‌المللی مشخص نشده است. ۷۳۷ مکس تنها زمانی اجازه‌ی پرواز پیدا خواهد کرد که کارشناسان امنیت پرواز مطمئن شوند این هواپیما تمام استانداردهای ایمنی این اداره را به‌صورت کامل دریافت کرده است.

بوئینگ ماه گذشته اعلام کرد انتظار ندارد ۷۳۷ مکس زودتر از تابستان سال ۲۰۲۰ به چرخه‌ی ناوگان بین‌المللی بازگردد. این مسئله یعنی این هواپیما دست‌کم برای بیشتر از یک سال به حال تعلیق درخواهد آمد. بوئینگ روند تولید مکس ۷۳۷ را هم موقتا تعلیق کرده است. هم‌زمان با این تصمیم‌ها، خطوط هواپیمایی در آمریکا ناچار به لغو برخی پروازهای خود شده‌اند. گروهی از این شرکت‌ها برای دریافت غرامت از بوئینگ بابت ضرری که از ناحیه‌ی خروج ۷۳۷ مکس از ناوگان متوجه آن‌ها شده، با این شرکت به توافق رسیده‌اند. 

بوئینگ به‌تازگی مدیرعامل وقت این شرکت یعنی دنیس مولنبرگ را (که ۷۳۷ مکس در زمان او تولید و وارد بازار شد)، برکنار کرده است. دولت آمریکا بعد از برکناری مولنبرگ، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مکس ۷۳۷ در مرحله‌ی اول، از نظر ایمنی شرایط بسیار بدی داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات