کریستینا کوک پس از حضور رکوردشکن ۳۲۸ روزه در فضا به زمین بازگشت

جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
مطالعه 3 دقیقه
کریستینا کوک، فضانورد ناسا پس از پایان طولانی‌ترین مأموریت فضایی انجام‌شده به دست یک زن سرانجام روز پنجشنبه سوار بر فضاپیمای روسی سایوز به زمین بازگشت.
تبلیغات

فضاپیمای روسی سایوز روز پنجشنبه حوالی ساعت ۹:۱۲ صبح به وقت گرینویچ (۱۲:۴۲ بعدازظهر به وقت ایران) در چمنزار‌های قزاقستان فرود آمد و کریستینا کوک و دو عضو دیگر خدمه‌ی اکسپدیشن ۶۱ را به سلامت به زمین بازگرداند. کوک با گذراندن ۳۲۸ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، رکورد پیشین طولانی‌ترین حضور پیوسته یک زن در فضا را که دراختیار پگی ویتسون، دیگر فضانورد آمریکایی بود، شکست. با این حال، اقامت او تنها ۱۲ روز کمتر از رکورد ثبت‌شده به‌دست اسکات کلی بود که در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ در ایستگاه فضایی حضور داشت. کوک به‌محض بیرون آمدن از کپسول به خبرنگاران گفت «اکنون بسیار منقلب و خوشحال است».

کوک ماه گذشته رکورد ۲۸۹ روزه‌ی ثبت‌شده به‌دست پگی ویتسون را شکست؛ اما با بازگشت او به زمین پس از ۳۲۸ روز، رکورد تازه‌ای ثبت شده است که شکستش برای مسافران فضایی آینده دشوارتر خواهد بود. با این حال، ویتسون همچنان با انجام سه مأموریت فضایی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ درمجموع رکورددار بیش‌ترین حضور یک زن در ماورای جو زمین است.

کوک طی ماموریتش ۵۲۴۸ بار به دور زمین چرخید و ۲۲۳ میلیون کیلومتر سفر کرد که با ۲۹۱ بار سفر رفت و برگشت از زمین به ماه برابری می‌کند. او دیروز به‌همراه دو عضو دیگر خدمه‌ی ایستگاه فضایی ، لوکا پارمیناتو، فضانورد ایتالیایی سازمان فضایی اروپا و الکساندر اسکورتسوف، کیهان‌نورد روس به زمین بازگشت. آن‌ها در نزدیکی شهر جزقازغان در مرکز قزاقستان فرود آمدند. کوک روز سه‌شنبه در گفتگویی زنده از ایستگاه فضایی بین‌المللی به خبرنگاران گفت:

این رکورد برای من به‌کلی افتخاری است که به‌خاطر قدم‌نهادن بر جای پای قهرمانانم احساس می‌کنم.

او افزود که می‌خواهد الهام‌بخش نسل بعدی کاوشگران فضایی باشد:

در کودکی وقتی به رویاهایم و آنچه می‌توانم با زندگی‌ام انجام دهم، فکر می‌کردم، برایم مهم بود تا افرادی را ببینم که بازتابی از خودم را در آن‌ها می‌دیدم. اینکه شاید بتوانم منبع الهام‌بخشی برای شخصی دیگر باشم، واقعا عجب افتخاری است.

  • پگی ویتسون، زنی با رکوردهای فضایی منحصر‌به‌فرد
  • برنامه بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ عملی خواهد شد؟
  • expedition 61 crew members

    اعضای خدمه‌ی اکسپدیشن ۶۱ پس از فرود در قزاقستان

    کوک حین حضور تقریبا ۱۱ ساله‌اش در ایستگاه فضایی بین‌المللی، دستاورد فضایی دیگری را نیز رقم زد. در تاریخ ۱۸ اکتبر سال گذشته، او نخستین پیاده‌روی فضایی تماما زنانه را به‌همراه همکارش جسیکا میر انجام داد. این دو ۷ ساعت را در بیرون از ایستگاه فضایی سپری و واحد ازکارافتاده‌ی کنترل نیرو را تعویض کردند. کوک و میر دستاورد ماه اکتبر را با دو پیاده‌روی فضایی دیگر در تاریخ‌های ۱۵ و ۲۰ ژانویه‌ی امسال ادامه دادند.

    نخستین پیاده‌روی فضایی زنانه را سوتلانا ساویتسکایا، کیهان‌نورد اتحاد جماهیر شوروی در تاریخ ۲۵ ژوئیه‌ی ۱۹۸۴ انجام داد و طی آن، بیش از سه ساعت را به‌همراه ولادیمیر جانی‌بک‌اف، دیگر کیهان‌نورد مرد خارج از ایستگاه فضایی سالیوت ۷ سپری کرد. کوک پیش‌تر اظهار داشته بود ازآنجاکه ناسا قصد دارد فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ به ماه بازگرداند، پرواز فضایی‌اش به سازمان فضایی آمریکا کمک خواهد کرد تا به درک بهتری از اثرات پرواز فضایی طولانی‌مدت دست پیدا کند. کوک در کنار دیگر اعضال فعال گروه فضانوردان، نامزد احتمالی برای نخستین مأموریت بازگشت به ماه محسوب می‌شود.

    کوک طی اقامتش در ایستگاه فضایی بین‌المللی، به‌عنوان بخشی از پروژه‌ای که ممکن است پیامدهایی برای درمان سرطان داشته باشد، روی پروتئین‌ها آزمایش می‌کرد. به‌گفته‌ی کوک، یکی از چیزهایی که پس از پایان اقامتش در پایگاه مداری، دلتنگ آن خواهد شد، آزادی به‌دست‌آمده‌ی ناشی از ریزگرانش است. او در مصاحبه‌اش با چرخاندن ۱۸۰ درجه‌ای بدنش، این موضوع را نشان داد و در توضیحش گفت:

    حضور در مکانی که بتوانید بین سقف و کف آن درحرکت باشید، واقعا سرگرم‌کننده است. با این حال، قطعا به حضور زودهنگام روی همان سیاره‌ای که دیگران هستند، چشم می‌دوزم.
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات