بریدگی موزاییکی، جریان غالب نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۲۰

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
بریدگی نمایشگر تمام صفحه‌ی گوشی‌های هوشمند در راه تکامل و بلوغ، سبک طراحی بعدی چگونه خواهد بود؟
تبلیغات

بریدگی نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند از زمانی آغاز شد که طراحان این صنعت به‌دنبال جلب رضایت کاربران برای کاهش حاشیه‌ی نمایشگرهای محصولات خود شروع به ایده‌پردازی کردند. این بخش از گوشی‌های هوشمند‌ همیشه در مقابل چشمان کاربران قرار دارد و علاوه‌بر این درصد زیادی از ساختار دستگاه را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین اهمیت طراحی نمایشگر بر کسی پوشیده نیست.

طی یکی دو سال گذشته نمایشگرها تغییرات زیادی را شاهد بودند و تولیدکنندگان گزینه‌های جدیدی را برای طراحی بریدگی ارائه کردند. اولین نوع طراحی یکپارچه‌ی نمایشگر ایجاد شکاف یا همان ناچ (Notch) در نمایشگر را به‌همراه داشت. سپس شاهد ظهور نمایشگرهای قطره‌ای و بعد از آن نمایشگرهای حفره‌دار بودیم و در ادامه گزینه‌های دیگری نظیر حذف دوربین سلفی از نمایشگر و کاربرد مکانیکی آن به‌صورت پاپ‌آپ مطرح شدند. البته، این گزینه‌های پیشنهادی آنچنان مورد توجه کاربران قرار نگرفتند و عده‌ای نیز احساس خاصی نسبت به آن‌ها نداشتند. در پایان سال میلادی ۲۰۱۹ اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که طراحان در تلاش هستند تا دست آخر گوشی هوشمند با نمایشگری کاملا یکپارچه‌ و عاری از هرگونه بریدگی یا شکاف را معرفی کنند.

بریدگی موزاییکی نمایشگر، موردی است که فاش کننده‌ی مشهور، آیس‌یونیورس، از آن برای گوشی‌های هوشمند ۲۰۲۰ یاد کرده است. طبق پیام نقل شده در حساب توییتر آیس‌یونیورس:

باید بعد از عصر نمایشگرهای قطره‌ای منتظر عصر نمایشگرهای موزاییکی باشیم، در سال ۲۰۲۰ منظورم را خواهید فهمید.
نمایشگر موزاییکی / نمایشگر بدون بریدگی / صفحه نمایش موزاییکی

بریدگی موزاییکی طبق عکس منتشر شده توسط این فاش کننده تنها از فاصله‌ی نزدیک دیده می‌شود و دیگر خبری از بریدگی یا شکاف در نمایشگر نخواهد بود. به عبارت دیگر می‌توان این نمونه از بریدگی را شبیه به‌کار بردن حسگر اثرانگشت در زیر صفحه‌نمایش به‌حساب آورد.

در حال حاضر خبری از گوشی‌هایی که احتمالا از این سبک طراحی نمایشگر بهره می‌برند به بیرون درز نکرده است؛ اما براساس برخی شایعات شرکت‌های شیائومی، اُپو و اپل در گوشی هوشمند‌های سال ۲۰۲۰ خود از این نمایشگر استفاده بهره خواهند برد. شاید سال جدید میلادی را بتوان سال تحقق رویای نمایشگر بدون حاشیه و بدون مزاحم دانست. نظر شما درباره‌ی طراحی نمایشگرها با بریدگی موزاییکی چیست؟ آیا این طراحی بهتر از نمایشگر قطره‌ای یا دارای شکاف خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات