برادر پابلو اسکوبار احتمالا با ادعای فروش گوشی تاشو در حال کلاه‌برداری است

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
برادر پابلو اسکوبار از روز دوشنبه روند ثبت سفارش برای خرید دومین تلفن‌همراه تاشو بسیار ارزان خود را آغاز کرد. به‌نظر می‌رسد این کسب‌وکار نوعی کلاه‌برداری باشد.
تبلیغات

برادر پابلو اسکوبار، ثروتمندترین و مشهورترین قاچاقچی تاریخ، از روز دوشنبه روند ثبت سفارش برای فروش دومین گوشی موبایل تاشو بسیار ارزان‌قیمت خود را آغاز کرد. به‌گفته‌ی افرادی که در اولین نوبت برای خرید این تلفن‌همراه پول پرداخت کرده‌اند، به‌جای محصولی که به آن‌ها وعده داده شده است، یک جلد کتاب و یک جزوه‌ی چاپی دریافت کرده‌اند. این تلفن‌همراه‌با قیمت بسیار پایین ۳۹۹ دلار فروخته می‌شود. تلفن‌همراهی که شرکت اسکوبار با نام فولد ۲ مدعی فروش آن است، بسیار شبیه سامسونگ گلکسی فولد است؛ اما در‌مقایسه‌با این گوشی سامسونگ ۱،۹۸۰ دلاری، قیمتی به‌مراتب ارزان‌تر دارد.

دو ماه پیش، روبرتو ده‌خسوس اسکوبار، برادر پابلو اسکوبار، قاچاقچی مشهور کلمبیایی که شرکتی به‌نام اسکوبار ثبت کرده، تلفن‌همراه فولد یک را با قیمت ۳۴۹ دلار عرضه کرد. اسکوبار برای جلب توجه کاربران، تبلیغی با حضور یکی از سوپرمدل‌ها منتشر کرد. این تبلیغ به هدف خود رسید و بیشتر از ۱/۶ میلیون بار در یوتیوب دیده شد.

کاربرانی که این تلفن‌همراه را به‌صورت آنلاین سفارش داده‌اند می‌گویند بعد از گذشت دو ماه هنوز تلفن‌همراه خود را دریافت نکرده‌اند. آن‌ها می‌گویند به‌جای تلفن‌همراه، یک جلد کتاب درباره‌ی تلفن‌همراه هوشمند بعدی شرکت اسکوبار و یک جزوه‌ی چاپی دریافت کرده‌اند. در این جزوه، به کاربران تضمین داده شده است که تلفن‌همراه آن‌ها به‌جای فولد یک، فولد دو خواهد بود و این محصول مارس سال جاری میلادی برایشان ارسال می‌شود.

یوتیوبری با نام LJP Tech که ۱۶ دسامبر (حدود دو ماه پیش) سفارش خود را ثبت کرده، یکی از کسانی است که هنوز در انتظار رسیدن سفارش خود به‌سر می‌برد. او در گفت‌وگو با PCMag تأیید کرد به‌جای تلفن‌همراه تاشو، یک جلد کتاب و یک جزوه‌ی چاپی دریافت کرد؛ اما نگران نیست که قربانی کلاه‌برداری شده باشد. این کاربر گفت به‌تازگی ایمیلی از شرکت اسکوبار دریافت کرده که در آن ادعا شده است او یکی از هزار مشتری آن‌ها است که انتخاب شده تا به‌جای فولد یک، فولد دو را به‌زودی دریافت کند. 

او در یکی از ویدئوهایی که به‌تازگی روی کانال یوتیوبش منتشر کرده، در‌این‌باره گفت:

خیلی هیجان‌زده هستم. بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد، این است بسته‌ی بعدی دریافت‌شده از شرکت را باز کنم و داخل آن یک جلد کتاب دیگر یا هرچیزی به‌جز تلفن‌همراه باشد.

کاربری با نام کاربری imnotnicknolte در شبکه‌ی اجتماعی ردیت نیز به PCMag گفت ۴ دسامبر یک دستگاه فولد یک سفارش داده؛ اما هنوز سفارش خود را دریافت نکرده است. او سند ثبت سفارش و مکاتبه‌های ایملی خود با شرکت اسکوبار را دراختیار این خبرگزاری قرار داده است. این کاربر در جریان مکاتبه‌های ایمیلی خود تلاش کرده سفارش را لغو کند و پولش را پس بگیرد. 

شرکت اسکوبار در پاسخ به درخواست این کاربر گفته است:

اگر پولت را می‌خواهی، باید به کلمبیا سفر کنی؛ البته توصیه می‌کنیم کمی بیشتر صبر کنی.

چنین برخوردی این کاربر را متقاعد کرده که شرکت اسکوبار در حال کلاه‌برداری است. او در این‌باره به PCMag گفت:

کسی قرار نیست تلفن‌همراهی دریافت کند.
فولد دو پابلو اسکوبار

تصویری از تبلغات فولد دو

براساس گزارش PCMag، تاپیک کوچکی روی ردیت وجود دارد که کاربران در آن درباره‌ی فولد یک صحبت می‌کنند؛ اما بررسی‌های این خبرگزاری نشان می‌دهد کسی در این تاپیک درباره‌ی دریافت تلفن سفارش داده‌شده صحبت نکرده‌ است. در این تاپیک نیز، تعدادی از کاربران گفته‌اند درخواست استرداد پول آن‌ها را شرکت رد کرده است. این کاربران گفته‌اند این مسئله باعث درگیری بین آن‌ها و شرکت‌های صادرکننده‌ی کارت اعتباری‌شان شده است.

اولاف گوستافسون، مدیرعامل شرکت اسکوبار، تحقیقات درباره‌ی کلاه‌برداری را بی‌اساس می‌داند. او در‌باره‌ی این موضوع به PCMag گفت:

بیشتر از ۵۰ هزار عدد فولد یک فروخته‌ایم. بعد از اینکه ۳۰ هزار سفارش را تحویل دادیم، دچار مشکلاتی شدیم؛ به‌همین‌دلیل، حدود ۲۰ هزار سفارش را به‌رایگان به فولد دو تغییر دادیم. این مسئله را به این افراد اطلاع داده‌ایم.

گوستافسون همچنین سامسونگ را به کلاه‌برداری در فروش تلفن‌های همراه تاشو متهم کرد. او گفت این شرکت گلکسی فولد را در کارخانه‌های خود نمی‌سازد و این کار را در چین، به‌ویژه شهر شنژن، انجام می‌دهد. او همچنین مدعی شد شرکت اسکوبار آماده‌ی فروش تعداد زیادی فولد دو است:

تعداد بسیار زیادی فولد دو در شنژن و مانیل (پایتخت فیلپین) و سایر شهرهای چین با قیمت بسیار ارزان آماده‌ی فروش هستند. همکاران ما در بخش ترانزیت و تحویل تأیید کرده‌اند می‌توانیم بیشتر از ۲۰۰ هزار تلفن‌همراه را با قیمت بسیار ارزان بفروشیم. تلاش می‌کنیم بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم. محصولی که می‌فروشیم، فناوری ساده‌ی چین است و به مراسم‌های پر‌زرق‌و‌برق رونمایی نیازی نداریم. 

باوجود ادعای گوستافسون مبنی‌بر فروش بیشتر از ۵۰ هزار فولد یک، تعداد کمی پست درباره‌ی نمایش این محصول دیده شده است. PCMag تعداد ویدئوهایی که در آن‌ها فولد یک بررسی شده، کم توصیه کرده است. یکی از خریداران از شهر لاگوس نیجریه به این خبرگزاری گفت سفارش خود را روز دوم دسامبر ثبت و آن را دریافت کرده است. این خریدار که مصطفی حسین نام دارد، چهار ویدئو کوتاه درباره‌ی فولد یک منتشر کرده است. باوجوداین، برخی افراد برای اثبات کلاه‌بردارنبودن شرکت اسکوبار، به ویدئوهای بیشتر نیاز دارند. این افراد همچنین می‌گویند حسین فقط چهار ویدئو از فولد یک روی کانال یوتوبش منتشر کرده است. 

این خریدار درباره‌ی فولد یک به PCMag گفت:

فکر می‌کنم این تلفن درمقایسه‌با قیمتش عملکرد خوبی دارد. البته مشخص است محصولی چینی و نسخه‌ای کپی است. 

تعداد پست‌ها و ویدئوهایی که خریداران فولد اسکوبار از گوشی‌شان منتشر کرده‌اند، بسیار کم است

او گفت این تلفن را دراختیار پسرش قرار داده است. PCMag از این کاربر خواسته ویدئویی طولانی‌تر درباره‌ی این تلفن منتشر کند. این ویدئو هنوز منتشر نشده است.

هم‌زمان با این گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی احتمال کلاه‌برداری این روند فروش، شرکت اسکوبار ویدئوهای بیشتری برای معرفی فولد دو روی یوتیوب منتشر کرد. در این ویدئوها، مانند ویدئو معرفی فولد یک از چند سوپرمدل استفاده شده است. نکته‌ی جالب همکاری کوری لواندفسکی، مدیر سابق کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در تبلیغات فولد دو است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات