مرکز پژوهش‌های مجلس: استخراج ارز دیجیتال درآمد میلیارد یورویی برای کشور به‌همراه می‌آورد

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است استخراج ارز دیجیتال درآمد میلیارد یورویی برای کشور به‌همراه خواهد داشت؛ ازاین‌رو، پیشنهاد داد تعرفه‌ی برق ماینینگ به ۳۰۰ تومان کاهش پیدا کند.
تبلیغات

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش بررسی «لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۳۹۹ کل کشور ۳۱. بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات» پیش‌بینی کرده است که دولت می‌تواند با تسهیل فعالیت استخراج ارز دیجیتال از این صنعت یک‌میلیارد یورو درآمد کسب کند. این مرکز برای تحقق پیش‌بینی خود پیشنهاد داده است تعرفه‌ی برق استخراج ارز دیجیتال (ماینینگ) تا ۳۰۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت کاهش یابد و پیشنهاد‌های خود را برای اصلاح تبصره‌های مربوط به بخش فاوا ارائه کرده است. در بخشی از گزارش نوشته شده است:

اگر مقررات لازم برای تسهیل سرمایه‌گذاری درزمینه‌ی استخراج رمزارزهای انرژی‌بر و اخذ مالیات از آن تدوین شود، درآمدهای حاصل از بخش فاوا برای دولت افزایش چشمگیری خواهد داشت.

در صفحه‌ی ۱۴ و ۱۵ گزارش بررسی لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۳۹۹، به پیش‌بینی درآمد یک‌میلیارد یورویی استخراج برای دولت اشاره و نوشته شده است:

مقاله‌های مرتبط:نخستین مجوز استخراج رمزارز کشور در آذربایجان غربی صادر شدشرط واردات دستگاه ماینر به کشور برای تولید ارز دیجیتال اعلام شداستخراج رمزارز بازاری پویاست که درآمد سالانه‌ی ۵ میلیارد و ۲۲۰ میلیون یورویی می‌توان از آن کسب کرد. ظرفیت تولید برق بلااستفاده‌ی ایران در ۹ ماه از سال به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسد و استفاده‌ی درست از ظرفیت شبکه‌ی برق ایران می‌تواند درآمدی یک‌میلیارد یورویی را به ایران وارد کند. پیشرفت سریع فناوری استخراج از یک طرف سودآوری تجهیزات قدیمی را روزبه‌روز کاهش می‌دهد و از طرف دیگر رقابت در کسب سهم بیشتر از بازار می‌تواند موجب کاهش سود بازیگران شود.در مصوبه‌ی ۱۳۹۸/۵/۱۳ هیئت‌وزیران، علاوه‌بر‌اینکه قیمت برق بدون ملاحظات فصلی و به قدری گران تعیین شده است که مخاطره‌ی استفاده غیرقانونی از ظرفیت برق را منطقی می‌کند، به‌دلیل تعیین‌نشدن مقدار مشخص محاسبه‌ی سود و زیان، مشارکت در این بازار را دشوار کرده است. مصوبه‌ی هیئت‌دولت معافیت مالیاتی برای صادرکردن رمزارز قائل شده است؛ در‌حالی‌که ماهیت رمزارزها این است که در لحظه‌ی تولید و استخراج حکم ارز خارجی را دارند. بنابراین، لازم است تغییراتی در مصوبه‌ی هیئت‌دولت اعمال و در معافیت مالیاتی رمزارزها تجدیدنظر شود تا درآمد دولت از محل استخراج رمزارز افزایش پیدا کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود پیشنهادی درباره‌ی حل مشکلات حوزه‌ی ماینینگ ارائه داده است:

مقاله‌ی مرتبط:تعرفه برق ماینینگ اعلام شدوزارت نیرو مکلف است برای دارندگان پروانه‌ی استخراج رمزارز از وزارت صنعت و معدن و تجارت که شاخص کارآمدی انرژی تجهیزات آن‌ها در ۶ ماهه‌ی اول سال کمتر از ۱۰۰ ژول بر تراهش و در ۶ ماهه‌ی دوم سال کمتر از ۷۰ ژول بر تراهش باشد، خدمات برق مطمئن فراهم کند.قیمت برق مصرفی برای استخراج رمزارز در ماه‌های غیراوج مصرف و برای تجهیزات با شاخص کارآمدی تعیین‌شده در سقف سه‌هزار ریال بر کیلووات‌ساعت تعیین می‌شود. وزارت نیرو می‌تواند در ماه‌های اوج مصرف برق و حداکثر به‌مدت سه ماه از سال، از تأمین برق برای واحدهای صنعتی استخراج رمزارز خودداری کند. همچنین، شرکت گاز مکلف است گاز موردنیاز برای خودتولید برق واحدهای صنعتی استخراج رمزارز را با تعرفه‌ی گاز صنعتی تأمین کند که تجهیزات استفاده‌‌شده‌ی آن‌ها با شاخص کارآمدی تعیین‌شده منطبق است.با‌توجه‌به ماهیت کالای تولیدی، به رمزارز حاصل از استخراج معافیت مالیاتی درآمد صادراتی و کلیه‌ی معافیت‌های قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن تعلق نمی‌گیرد و مالیات آن‌ها براساس ماده‌ی ۱۰۵ همان قانون دریافت می‌شود واحدهای استخراج رمزارز مکلف‌اند در چهارچوب آیین‌نامه‌ی تبصره‌ی «۲» ماده‌ی ۱۶۹ همان قانون از ابتدای سال ۱۳۹۹ از پایانه‌ی فروشگاهی استفاده کنند. درآمد مالیاتی حاصل‌شده به‌صورت جمعی خرجی و به‌طور مساوی به ردیف شماره‌ی ۱۳۰۱۰۱۵۰۰۰ موضوع برنامه‌ی توسعه‌ی امور برق و ردیف شماره‌ی ۱۵۰۳۰۰۳۰۰۶ موضوع آب‌رسانی به تک روستاها و تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی اولویت‌دار روستایی تخصیص داده می‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات