فاکسکان کارخانه‌های خود در چین را تا حداقل یک هفته دیگر تعطیل نگه می‌دارد

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در پی شیوع ویروس کرونا در چین، شرکت فاکسکان که تأمین‌کننده‌ی اصلی آیفون‌های اپل است اقدام به تعطیل کردن کارخانه‌های خود در این کشور کرده است. حال خبر رسیده است که زمان اتمام این تعطیلی تا یک هفته‌ی دیگر تمدید شده است.
تبلیغات

به گزارش دو خبرگزاری رویترز و بلومبرگ، فاکسکان تقریباً تمامی تولیدات خود را در چین تا حداقل ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) به علت شیوع ویروس کرونا متوقف کرده است. این توقف طولانی می‌تواند به توانایی مشتریان فاکسکان در تأمین محصولات برای عرضه به مشتریان صدمه بزند. شناخته‌شده‌ترین مشتری این شرکت تایوانی، اپل است. هفته‌ی گذشته تیم کوک، مدیرعامل اپل، به سهام‌داران اعلام کرد که تأخیر در بازگشایی کارخانه‌های تولید محصولات اپل در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی بعدی تأثیر خواهد گذاشت و اپل انتظار افت حداقل ۱۰ درصدی در تولید گوشی آیفون را دارد. کوپرتینویی‌ها همچنین فروشگاه‌ها و دفاتر خود در چین را تا ۹ فوریه تعطیل کرده‌اند. گفته می‌شود نیمی از گوشی‌های آیفون‌ تولیدی در جهان در کارخانه عظیم فاکسکان در شهر ژنگژو تولید می‌شوند. همین مسئله باعث شده است که این شهر چینی «شهر آیفون» لقب بگیرد. در کارخانه‌ی فاکسکان در این شهر حدود ۳۵۰ هزار نفر به مونتاژ پرسودترین محصول اپل اشتغال دارند. بخش عمده‌ای از آیفون‌های تولیدی در جهان در کشور چین توسط فاکسکان و برخی نیز توسط پگاترون تولید می‌شوند.

البته هفته پیش فاکسکان طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده بود که به اعتقاد آن‌ها روند تأمین گوشی‌های آیفون به خاطر شیوع ویروس کرونا آهسته نخواهد شد و این شرکت برای ادامه انجام تعهداتش به عنوان سازنده‌ی تجهیزات الکترونیکی دست به اقدامات ویژه‌ای خواهد زد. ازجمله‌ی این اقدامات، انتقال تولید به کارخانه‌های واقع در ویتنام، هند و مکزیک برای جبران کاهش تولید است. همچنین این غول الکترونیکی تایوانی قصد دارد پس از اتمام بازه‌ی ممنوعیت فعالیت‌های کارخانه‌هایش در چین با اضافه کردن شیفت‌های کاری اضافه هرگونه عقب‌ماندگی احتمالی از تعهداتش را جبران کند.

دولت چین به علت گسترش ویروس کرونا تصمیم گرفت تعطیلات سال نوی چینی را تمدید کند. بدین ترتیب تصور می‌شد کارخانه‌های چینی بتوانند در روز ۳ فوریه فعالیت خود را از سر بگیرند؛ اما در روز دوشنبه این تاریخ تمدید و بازگشایی کارخانه‌ها به ۱۰ فوریه موکول شد. شرکت‌های تولیدی چین تنها با اجازه‌ی دولت مرکزی و مقامات محلی قادر به بازگشایی کارخانه‌های خود هستند.

چندی قبل سازمان بهداشت جهانی، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد. شیوع این ویروس زنجیره‌ی جهانی تأمین کالاها را که تا قبل از آن به علت جنگ تجاری بین آمریکا و چین در وضعیت آشفته‌ای بسر می‌برد مجدداً تهدید کرد. ویروس کرونا تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده است که از این تعداد دست کم ۴۰۰ تن قربانی ابتلا به این ویروس شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات