وای فای 6 تا چه اندازه از نسل فعلی سریع‌تر است؟

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
وای فای ۶ به‌عنوان جدیدترین استاندارد شبکه‌های بی‌سیم به بازار عرضه شد. در این مقاله به بررسی دقیق‌تر آن و انجام تست‌های پهنای باند می‌پردازیم.
تبلیغات

در دنیای شبکه‌ی بی‌سیم، سال‌ها بود که از اسامی نامأنوسی همچون 802.11b، 802.11g، 802.11n و 802.11ac برای نام‌گذاری استانداردهای بی‌سیم استفاده می‌کردیم. خوشبختانه در نسل جدید این نام‌گذاری پیچیده جای خود را به واژه‌ی ساده و کاربر پسند وای فای ۶ (WiFi 6) داده است؛ البته استاندارد جدید همچنان بر پایه‌ی پروتکل IEEE 802.11 بوده و با نام کامل 802.11ax نیز شناخته می‌شود.

وای فای ۶ چیست؟

قبل از اینکه به تست‌ها بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با مشخصات این استاندارد جدید آشنا شویم. به لطف تکنولوژی‌های جدید در روترهای سازگار با وای فای ۶، امکان دستیابی به پهنای باندی برابر با ۱۰ گیگابیت‌برثانیه (در حالت تئوری) مقدور است؛ این مقدار بیش از ۳ برابر پهنای باند تئوری استاندارد قبلی 802.11ac است. از نقاط قوت استاندارد جدید می‌توان به استفاده از فرکانس‌های رادیویی جدید (که در نسل‌های قبلی نادیده گرفته می‌شدند)، در کنار مدیریت بهتر اولویت بندی‌ها در QoS (تضمین کیفیت خدمات) نام برد.

پهنای باند وای فای ۶ به ۱۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه می‌رسد

همچنین به منظور کاهش ازدحام شبکه، فناوری «دسترسی تقسیم فرکانس متعاهد یا OFDMA» در نظر گرفته شده است. OFDMA با افزایش کلی ظرفیت شبکه و در عین حال کاهش زمان تأخیر، امکان اتصال هم‌زمان ۳۰ کاربر را به یک کانال فراهم می‌کند. فناوری «زمان بیداری هدف یا (TWT)» نیز به دستگاه‌های متصل امکان می‌دهد بازه‌های زمانی فعالیت خود را به روتر گزارش کنند تا در ساعات بیکاری، از مصرف انرژی آن‌ها کاسته شود. این امر موجب بهبود عمر باتری در گوشی‌های هوشمند ، تبلت‌ها و دوربین‌های امنیتی بی‌سیم خواهد شد.

وای فای ۶ چقدر سریع است؟

به منظور انجام آزمایش های پهنای باند، از لپ‌تاپ Dell XPS 13 2-in-1 مجهز به کارت شبکه killer AX1650s به‌همراه سه روتر جدید سازگار با وای فای ۶ استفاده کردیم. همچنین برای مقایسه‌ی نتایج با استاندارد نسل قبل، از Asus ROG Rapture GT-AC5300 به‌عنوان یکی از بهترین روترهای 802.11ac و لپ‌تاپ ThinkPad T450 مجهز به کارت شبکه Intel Dual-Band Wireless AC8260 استفاده کردیم.

تست پهنای باند در حالت ۲/۴ گیگاهرتز

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، تمامی سه روتر سازگار با وای فای ۶ در هنگام اتصال به لپ‌تاپ سازگار با وای فای ۶ به پهنای باند بسیار بالاتری دست یافتند:

وایفای ۶

روتر Asus RT-AX88U به میزان ۵۸ درصد، Netgear Nighthawk RAX120 به میزان ۴۰ درصد و TP-Link Archer AX6000 به میزان ۳۵ درصد در حالت اتصال به لپ‌تاپ سازگار با وای فای ۶ سریع‌تر بودند. روتر قدیمی Asus GT-AC5300 ضعیف‌ترین نتیجه را در بخش وای فای ۶ کسب کرد، اما در هنگام اتصال به لپ‌تاپ ThinkPad با کارت شبکه 802.11ac با ۳۲ درصد افزایش به عدد چشمگیر ۱۲۸ مگابیت در ثانیه دست یافت.

در حالت برد بلند نیز شاهد افزایش سرعت در صورت استفاده از شبکه وای فای ۶ بودیم:

وایفای ۶

Asus RT-AX88U با ۴۴ درصد افزایش پهنای‌ باند در وای فای ۶ نسبت به استاندارد قبلی، Netgear RAX120 با ۲۱ درصد و TP-Link Archer AX6000 با ۴۵ درصد افزایش پهنای باند مواجه شدند. بار دیگر روتر قدیمی ایسوس در حالت اتصال به شبکه 802.11ac‌ نتایج بهتری نسبت به وای فای ۶ ثبت کرد.

تست پهنای باند در حالت ۵ گیگاهرتز

در این بخش شاهد افزایش معنا دار نتایج کسب شده در شبکه وای فای ۶ بودیم:

وایفای ۶

Asus RT-AX88U به میزان ۷۱ درصد، Netgear RAX120 به میزان ۶۰ درصد و TP-Link Archer AX600 با ۹۱ درصد افزایش به رقابت بازگشت. از نکات جالب توجه این بخش ثبت نتایج تقریبا مشابه توسط روتر قدیمی ایسوس در حالت وای فای ۶ و شبکه 802.11ac بود.

و در آخرین تست، فرکانس ۵ گیگاهرتز در فاصله ۱۰ متری، شاهد پهنای باند بالاتر مودم های وای فای ۶ در هنگام اتصال به لپ‌تاپ دل هستیم:

وایفای ۶

کسب نتایج بهتر توسط وای فای ۶ نسب به سلف خود در اکثر بخش‌ها، خصوصا در فواصل نزدیک آنچنان دور از انتظار نبود. منتها برای دسترسی به این چند درصد عملکرد بالاتر، باید تمامی دستگاه‌های خود را به استاندارد وای فای ۶ ارتقا دهید. توجه به این نکته مهم است که وای فای ۶ هنوز یک تکنولوژی جوان محسوب می‌شود. شکی نیست که شرکت‌های سازنده در آینده با عرضه‌ی تراشه‌ها و درایورهای بهبود یافته، سرعت و عملکرد بهتری را برای این استاندارد نوپا رقم خواهند زد. اگر درحال‌حاضر از عملکرد شبکه‌ی 802.11ac خود شکایتی ندارید، بهتر است تا آن زمان صبر کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات