ساندرو استپ وی دوگانه سوز با افزایش تقاضا روبرو است

سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ساندرو استپ وی جدید، مناسب کار با سوخت‌های بنزین و LPG در رومانی تولید می‌شود. این محصول، پس از عرضه موفق در فرانسه و شرق اروپا، به‌زودی وارد بازار بریتانیا خواهد شد.
تبلیغات

سوخت LPG با نام کامل Liquefied Petroleum Gas، در ایران به اسم گاز مایع معروف است. این ماده که ترکیبی از گازهای پروپان و بوتان محسوب می‌شود، تحت فشار داخل سیلندرهای مخصوص، مثل کپسول خوراک‌پزی وجود دارد. از LPG در بسیاری کشورهای دنیا، مثل فرانسه، انگلستان، ترکیه، روسیه، لهستان، کره جنوبی و امریکا به‌عنوان سوخت استاندارد برای خودروهای گازسوز استفاده می‌شود. در ترکیه و کره‌جنوبی، به ترتیب ۴/۵ میلیون و ۲/۱ میلیون دستگاه خودروی LPG سوز تردد می‌کنند. طبق آمار رسمی، بیش از ۹۵ درصد تاکسی‌های سواری در کشور کره‌جنوبی، LPG مصرف می‌کنند.

گاز مایع در اروپا به گاز پاک مشهور است، چراکه میزان انتشار گوگرد دی‌اکسید (SO2) و مونواکسیداکربن (CO) حاصل از سوخت گاز مایع حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از بنزین است. برخلاف CNG، جایگاه‌های عرضه LPG می‌توانند در مکانی مشترک با پمپ بنزین و گازوئیل عرضه شوند. شاید تنها ایراد استفاده از LPG، مشکلات مربوط به انتقال آن به جایگاه فروش عمومی باشد، این فرایند برای CNG به آسانی با لوله کشی از پالایشگاه انجام می‌شود. بااین حال، بیش از ۱۴۰۰ جایگاه عرضه‌ی LPG در سراسر انگلستان وجود دارد و کره‌جنوبی در تلاش است تا سهم این سوخت از کل مصرف حمل‌و‌نقل کشور را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد برساند. 

Dacia Sandero Stepway

ساندرو و ساندرو استپ‌وی، خودروهای پرفروش ساخت برند داچیا هستند. این شرکت زیرمجموعه‌ی رنو در کشور رومانی حضور دارد و با خطوط تولید در مراکش، الجزایر، روسیه، برزیل و کلمبیا فعالیت می‌کند تا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای اقتصادی در دنیا محسوب ‌شود. نسل اول ساندرو و ساندرو استپ‌ور به تعداد قابل‌توجه در جاده‌های ایران وجود دارد. نسل دوم این خودروها از سال ۲۰۱۲ با چهره جدید وارد بازر جهانی‌شده‌اند و البته با نسخه‌ی دوگانه‌سوز بنزین و LPG نیز تولید می‌شوند.

Dacia Sandero Stepway

داچیا ساندرو استپ‌وی دوگانه‌سوز، ۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند تا سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۱۱ ثانیه و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتربرساعت داشته باشد. این محصول با مخزن ۴۰ لیتری LPG، سوخت لازم برای رانندگی در مسافتی حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتر دارد. مدل تمام‌بنزینی ساندرو استپ‌وی، میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند و طبیعتا با مخزن ۵۰ لیتری می‌تواند تا شعاع هزار کیلومتر حرکت کند؛ اما در کشوری مثل انگلستان، هزینه تردد با استپ‌وی LPGسوز نسبت به مدل تمام‌بنزینی، حدود ۴۰ درصد کم‌تر است. اختلاف قیمت خرید ۴۰۰ پوند (معادل ۵۲۰ دلار امریکا) هم برای این خودروها وجود دارد.

Dacia Sandero Stepway

صندوق عقب ساندرو استپ‌وی دوگانه‌سوز با مدل بنزینی، تفاوتی ندارد. مخزن گاز مایع، دقیقا در محل چرخ یدکی، زیر کف‌پوش مخفی شده است تا کارایی قسمت بار، کاسته نشود. در عوض، جایی برای لاستیک یدک وجود ندارد و راننده مجبور است هنگام سفر، از باربند یا صندوق برای حمل چرخ پنجم کمک بگیرد.

میانگین قیمت ساندرواستپ‌وی دوگانه‌سوز بدون احتساب مالیات در کشورهای مختلف، حدود ۱۴ هزار دلار است. هزینه خرید این محصول در انگلستان، ۱۳,۴۹۰ پوند (معادل ۱۷/۵ هزار دلار) خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات