هفت راهکار دیوار برای جلوگیری از التهاب در بازار خودرو

سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مهم‌ترین سایت خرید و فروش خودرو چگونه مانع از قیمت‌گذاری کاذب می‌شود؟
تبلیغات

 سایت دیوار برای جلوگیری از سوداگری و تشویش در بازار خودرو، در ماه‌های گذشته اقداماتی انجام داده تا بتواند به نفع مردم و خریداران از تلاطم در قیمت‌های بازار خودرو جلوگیری کند؛ راهکارهایی کارشناسی شده که از محدودیت در ثبت آگهی‌ها تا نحوه قیمت گذاری خودرو را شامل می‌شود. راهکارهایی که در سایت‌های مشابه خریدوفروش آنلاین کمتر دیده شده یا اصلا دیده نمی‌شود. در این هفت اقدام سعی شده در کنار جلوگیری از سوداگری و تشویش در بازار، نگاه بدبینانه به کاربر حاکم نباشد. در سایت دیوار هم‌زمان حق خریداران  و فروشندگان در نظر گرفته می‌شود تا علاوه بر راحتی در خرید و فروش خودرو، نظم بازار هم مورد توجه قرار بگیرد. اما این هفت راهکار شامل چه اقدامات کنترلی‌ای می‌شود؟

۱- محدودیت برای ثبت آگهی رایگان

«رایگان بودن» ثبت آگهی در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی باعث می‌شود که هر کاربر بتواند تعداد زیادی آگهی در سایت منتشر کند. عدم محدودیت در انتشار آگهی برای هر کاربر می‌تواند چشم‌اندازی غیرواقعی در قیمت‌ها ایجاد کند تا ذهن مخاطب از واقعیت بازار دور شود. به این دلیل مدیران سایت دیوار گزینه ایجاد محدودیت برای ثبت آگهی رایگان را در بخش خودرو نظر گرفته‌اند تا اگر کاربری بخواهد در ماه بیش از ۳ آگهی منتشر کند، هزینه‌ای در قبال آن بپردازد.

این اقدام باعث می‌شود دلالی از طریق سایت دیوار به کمترین حد ممکن برسد. چراکه آگهی‌دهنده برای ثبت بیشتر از سه آگهی در ماه مجبور به ثبت اطلاعات و پرداخت هزینه از حساب بانکی  و در مجموع ارائه‌ی اطلاعاتی کامل‌تر از خود خواهد بود . با این راهکار دست دلالانی که قصد برهم زدن نظم بازار از طریق درج آگهی‌های گمراه‌کننده و متعدد را دارند، بسته می‌شود چرا که  آن‌ها حاضر به ارائه‌ی اطلاعات بیشتر از خود نیستند و بنابراین بیشتر از سه آگهی رایگان در ماه در دیوار ثبت  نمی‌کنند.

۲- محدودیت برای ثبت بیشتر از ۳ آگهی در روز

در راهکار دوم برای محدودیت در ثبت آگهی رایگان، سایت دیوار اقدام مکمل دیگری را هم به کار گرفته است. این اقدام محدودیت برای ثبت بیش از ۳ آگهی در روز است. دلیل ارائه‌ی این راهکار تکمیلی آن است که  ممکن است کاربری برای برهم زدن نظم بازار خودرو حاضر به پرداخت هزینه برای درج بیش از ۳ آگهی در ماه هم باشد، اما با محدودیت ثبت بیش از ۳ آگهی در روز، حتی با پرداخت هزینه، مانعی دیگر بر سر راه دلالان قرار خواهد گرفت.

۳- تعریف سقف قیمت متعارف بازار

هر بازار عرف قیمتی دارد. بازار خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست. در سایت دیوار قیمت‌ها براساس برند، مدل، تیپ، سال ساخت و میزان کارکرد، با کمک هوش مصنوعی کارشناسی می‌شوند. تعریف قیمت متعارف بازار این امکان را می‌دهد که قیمتی بالاتر از آن توسط کاربر در سایت ثبت نشود. در این راهکار، اگر آگهی‌دهنده قیمتی بالاتر از سقف قیمت متعارف و متناسب با خودروی خود را در آگهی به ثبت برساند، قیمت به‌طور سیستمی از آگهی حذف‌شده و به‌صورت «توافقی» نمایش داده می‌شود.

البته از آنجایی که دلالان سعی می‌کنند به هر نحوی بازار را به هم بریزند، سعی می‌کنند در قسمت توضیح آگهی، قیمت موردنظر که بالاتر از قیمت متعارف بازار است را ثبت کنند. اما سایت دیوار برخلاف دیگر پلتفرم‌های ثبت آگهی این امکان را هم از دلالان گرفته است. به این شکل، تنها آگهی‌هایی که قیمت متعارف دارند امکان نمایش قیمت را در آگهی خواهند داشت. قیمت متعارفی که سایت دیوار برای خرید و فروش خودرو در نظر گرفته است، مبتنی برای قیمت‌های منتشرشده در رسانه‌های رسمی و قیمت‌های معاملات روزانه خودرو است که از مراکز تعویض پلاک استخراج می‌شود.

در این راهکار، چند ترفند دیگر هم در سایت دیوار اجرا می‌شود. دیوار درصورتی‌که قیمت‌های بازار به دلیل نوسانات ارز یا دیگر مسائل دچار التهاب شده و صعودی باشد، سقف قیمت‌ها را با یک ماه تأخیر به‌روزرسانی می‌کند. اما این به‌روزرسانی با تأخیر تنها شامل روند صعودی و التهاب بازار است. در شرایطی که قیمت‌ها روند کاهشی در پیش‌ گرفته باشند، به‌روزرسانی سقف قیمت‌های خودرو به‌صورت روزانه اعمال می‌شوند.

۴- حذف آگهی‌های درخواست خرید خودرو

برهم زنندگان نظم بازار تنها به دلالان و افرادی که به‌ظاهر قصد فروش خودرو دارند، خلاصه نمی‌شود. گروهی دیگر در مسیر موازی اقداماتی برای ایجاد تقاضای غیرواقعی در بازار انجام می‌دهند. آن‌ها اقدام به ثبت آگهی‌های غیرواقعی درخواست خرید خودرو می‌کنند. اما سایت دیوار در راهکار چهارم خود برای مقابله با التهاب بازار خودرو، آگهی‌های درخواستی خرید خودرو و امکان ثبت آن را کاملا حذف کرده تا از ایجاد نیاز کاذب در بازار خودرو جلوگیری کند و با نظارت دقیق، در تلاش است آگهی‌هایی که به هر طریقی سعی در دور زدن این محدودیت را دارند را شناسایی کرده و اقدام مقتضی را در قبال آن‌ها به عمل آورد

۵- استفاده از سامانه شاهکار برای احراز هویت کاربران

یکی از مشکلات خرید و فروش در فضای مجازی، ناشناس ماندن هویت کاربران است اما سایت دیوار برای حل این مشکل از سامانه شاهکار برای احراز هویت کاربران استفاده می‌کند. در دسته‌بندی خودرو، پلتفرم دیوار با استفاده از این سامانه که از طریق سازمان فناوری اطلاعات در اختیار این شرکت قرار گرفته، برای تمامی کاربرانی که درخواست ثبت آگهی دارند امکان احراز هویت را فراهم‌ کرده است. البته از سوی دیگر پرداخت هزینه برای ثبت سه آگهی بیشتر هم به نوعی احراز هویت به حساب می‌آید. با این دو اقدام پیگیری و شناسایی اشخاصی که قصد اخلال در بازار خودرو را دارند، به‌راحتی میسر خواهد شد.

۶- پنل نمایشگاهی

سایت دیوار برای جلوگیری از دلالی و تشویش در بازار خودرو پنل نمایشگاهی طراحی کرده است که کاربرانی که در دنیای واقعی با مجوز رسمی از اتحادیه صنف نمایشگاه‌های خودرو نمایشگاه اتومبیل دارند، بتوانند از سایت دیوار برای بهبود فضای کسب‌و‌کار خود بهره ببرند و تعداد بیشتری آگهی برای ثبت خرید و فروش خودرو در سایت منتشر کنند. بدیهی است که در این حالت، اطلاعات و هویت آگهی‌دهنده کاملا مشخص است و امکان سوداگری وجود نخواهد داشت.

۷- خدمات کارشناسی خودرو

سایت دیوار در تازه‌ترین اقدام برای شفافیت در بازار خرید و فروش خودرو، خدمات کارشناسی خودرو را به کاربران ارائه می‌دهد. نام این سرویس «کارنامه» است که با کمک آن هم خریدار و هم فروشنده می‌توانند درخواست اعزام کارشناس را برای ارزیابی خودرو پیش از معامله داشته باشند.  کارنامه با ارسال یک گزارش کارشناسی دقیق و مشاوره در قیمت به کاربران کمک می‌کند تا خرید مطمئن و دقیق‌تری داشته باشند. اگر هم کاربری قصد فروش خودرو را روی سایت دیوار دارد، گزارش جامع کارنامه می‌تواند ضمیمه آگهی شود تا با ایجاد اعتماد در خریداران، به سرعت فروش رفتن خودرو کمک ‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات