پروازهای ایران به چین برخلاف دستور مبنی‌بر تعلیق، متوقف نشد

دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
درحالی‌که دیروز وزیر بهداشت از توقف سفرها به چین خبر داد، پروازهای یک خط هوایی به این کشور هنوز برقرار است.
تبلیغات

در پی شیوع ویروس کرونای جدید در سرتاسر کشور چین، بسیاری از کشورها تاکنون پروازهای خود به این کشور را به‌طور موقت متوقف کرده‌اند. دو روز پیش وزیر بهداشت کشورمان نیز ضمن ابراز نگرانی درمورد وارد شدن همه‌گیری جدید به ایران، ابراز داشت که در نشست اضطراری با حضور وزرای وزارت راه، وزارت امور خارجه، وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و همچنین وزیر و سخنگوی دولت، تصمیم گرفته شد پروازهای رفت و برگشت به کشور چین به‌صورت موقت متوقف شود. بااین‌حال روز بعد دریافتیم که سه پرواز به چین انجام شده و صبح امروز نیز پرواز دیگری از این کشور به زمین کشورمان نشسته است.

انتشار ویدئوی دیگری در شبکه‌های مجازی در روز گذشته نیز حکایت از سفر ترانزیتی مسافران چینی از استانبول به ایران برای پرواز به سمت چین دارد. در شرایطی که ایرلاین‌های مطرح، سفر به چین را متوقف کرده‌اند، مسافران چینی در فرودگاه سرگردان شده و تنها هواپیمایی ماهان از ایران، مسئولیت رساندن آن‌ها به کشورشان را برعهده گرفته است.

صحت این ویدئو با توییتی از چانگ هوآ، سفیر چین در ایران تأیید شد. سفیر چین در توییت خود نوشت:

در دیدار با جناب آقای عرب نژاد مدیرعامل محترم شرکت هواپیمایی ماهان، ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند. pic.twitter.com/nnhkTgkcM2— Chang Hua (@AmbChangHua) February 2, 2020

به‌نظر می‌رسد ماهان قصد توقف پروازهای خود به چین را ندارد و برای فردا نیز پروازی ثبت شده است. این‌ها درحالی است که شیوع بین‌المللی کرونا در وضعیت خطرناکی قرار دارد و بنا به آخرین اطلاعات منتشرشده، تابه‌حال بیش از ۳۶۰ چینی براثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند و سازمان بهداشت جهانی نیز این بیماری را وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرده است.

شهرام آدم‌نژاد‌، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در این مورد اظهار کرد که طبق مصوبه دولت، پروازهای برنامه‌ای به چین تا رفع خطر و شرایط اضطرار تعلیق شده اما یک فروند هواپیمای ایرانی فردا عازم «ووهان» می‌شود تا دانشجویان ایرانی را از این کشور بازگرداند. وی تصریح کرد:

در روزهای گذشته به شرکت هواپیمایی ماهان اجازه داده شد در چند پرواز محدود و کنترل‌شده، نسبت‌ به بازگرداندن شهروندان ایرانی از کشور چین اقدام کند و باتوجه به اینکه برخی اتباع چینی نیز قصد بازگشت به این کشور را داشتند، در این پروازها مسافران چینی را نیز به چین منتقل کرد.

باتوجه به وضعیت وخیم بیماری جدید و لزوم جلوگیری از راه‌های انتقال آن، این اقدامات نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد و باید دید که آیا پروازها به این کشور پس از بازگشت دانشجویان ایرانی نیز ادامه پیدا می‌کند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات