نتایج بنچمارک پردازنده‌ های گرافیکی جدید انویدیا فاش شد

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اطلاعات جدیدی از جزئیات بنچمارک پردازنده‌های گرافیکی آتی انویدیا منتشر شد که قدرت و سرعت بیشتر آن‌ها را از نسل کنونی نشان می‌دهد.
تبلیغات

کاربری در توییتر، اطلاعات جدیدی از کارت‌های گرافیک نسل بعدی انویدیا منتشر کرد که نتایج بنچمارک آن‌‌ها را در گیک‌بنچ نشان می‌دهد. کارت‌های جدید احتمالا به‌نام سری امپر به بازار عرضه خواهند شد. اطلاعات دو کارت گرافیک در توییتر منتشر شده که ظاهرا عضوهای خانواده‌ی جدید محصولات تیم سبز هستند. البته نمی‌توان الزاما نام امپر یا هاپر یا هر نام دیگر را برای کارت‌های گرافیک جدید انویدیا تأیید کرد و حتی شاید در ساعت‌های پایانی عرضه، نام آن‌ها تغییر کند.

اولین محصول کارت گرافیکی با ۷،۵۵۲ هسته‌ی CUDA است که ۱۱۸ پردازنده‌ی جریان (SM)‌ دارد. نتایج منتشرشده نشان می‌دهند فرضیه‌ی استفاده از ۱۲۸ هسته در هر SM صحیح نبود و انویدیا در هر پردازنده‌ی جریان، ۶۴ هسته‌ی CUDA استفاده می‌کند. جزئیات بنچمارک سرعت پردازنده‌ی اول را ۱/۱۱ گیگاهرتز ادعا می‌کند که آن را در دسته‌ی محصولات ۱۶/۷ ترافلاپسی قرار می‌دهد. البته اگر اطلاعات منتشرشده صحیح باشند، کارت مذکور در دسته‌ی حرفه‌ای و پرچم‌دار قرار نمی‌گیرد. کارت‌های حرفه‌ای عموما ۸،۱۹۲ هسته‌ی CUDA دارند. اطلاعات گیک‌بنچ همچنین حافظه‌ی محصول را ۲۴ گیگابایت نشان می‌دهد که البته باید تاحدودی با شک‌و‌تردید به آن نگاه کرد.

پردازنده‌ی اول امتیاز عالی ۱۸۴،۰۹۶ را در گیک‌بنچ دریافت کرد که آن را ۴۰ درصد سریع‌تر از TITAN RTX نشان می‌دهد. فراموش نکنید مشخصات کنونی سرعت نهایی کلاک در کارت گرافیک را نشان نمی‌دهند و درواقع، باید منتظر قابلیت‌های اورکلاک و افزایش سرعت کارت گرافیک هم باشیم. به‌علاوه، این امکان وجود دارد که اطلاعات منتشرشده به کارت گرافیک مخصوص دیتاسنتر متعلق باشد؛ چون انویدیا این دسته از محصولات را عموما زودتر از دسته‌ی مصرف‌کننده به بازار عرضه می‌کند.

بنچمارک انویدیا امپر

پردازنده‌ی گرافیکی دوم ۶،۹۱۲ هسته‌ی CUDA و ۱۰۸ پردازنده‌ی جریان دارد. سرعت این نسخه‌ی کم‌مصرف‌تر ۱/۰۱ گیگاهرتز است و در دسته‌ی ۱۳/۹ ترافلاپس قرار می‌گیرد و درواقع، می‌توان آن‌ را هم‌سطح کارت کنونی RTX 2080 Ti دانست. اطلاعات منتشرشده حافظه‌ی کارت دوم را ۴۷ گیگابایت ادعا می‌کند که تا حدودی صحت آن را دچار تردید می‌کند. کارت دوم در نتایج گیک‌بنچ امتیاز ۱۴۱،۶۵۴ گرفته که کمی بیشتر از RTX TITAN است.

با نگاهی جزئی‌تر به اطلاعات منتشرشده از گیک‌بنچ، احتمال دروغ‌بودن آن‌ها کاهش می‌یابد. قرار بود انویدیا به‌زودی کارت‌های جدیدی به بازار عرضه کند که با زمان‌بندی انتشار اطلاعات جدید همخوانی دارد. درنهایت، اطلاعات منتشرشده هفت‌نانومتری‌بودن پردازنده‌های جدید را ادعا می‌کنند که سرعت بیشتر کلاک را نیز در محصول نهایی به‌همراه خواهد داشت.

قبلا اطلاعاتی از پردازنده‌های گرافیکی سری امپر انویدیا در EEC دیده شده بود. ظاهرا تیم سبز تصمیم گرفته است استراتژی RTX خود را در محصول‌های آتی هم ادامه دهد و امپر آن را یک سطح بالاتر می‌برد. به‌هرحال، کارت‌های کنونی مبتنی‌بر تورینگ در حالت فعال‌بودن رهگیری پرتو بازی‌ها را با کیفیت 1080p 30fps می‌توانند اجرا کنند. احتمالا کارت‌های سری امپر و استفاده از فناوری هفت‌نانومتری قدرت کارت‌های جدید را افزایش و مصرف نیرو را کاهش می‌دهد.

انویدیا امپر

سرعت رشد صنعت پردازنده‌های گرافیگی از لحاظ بهبود سرعت و قابلیت محصولات، در سال‌‌های اخیر آن‌چنان رضایت‌بخش نبوده است. البته AMD با حمله‌ی شدید به بازار و پیشرفت سریع پردازنده‌های خود، در دل مدیران انویدیا ترس انداخت. اکنون تیم قرمز پیشتاز بهره‌مندی از روش‌های تولید جدید محسوب می‌شود و در محصولات خود از روش‌های تولید هفت‌نانومتری TSMC استفاده می‌کند؛ درحالی‌که انویدیا هنوز در دنیای ۱۶ نانومتری به‌سر می‌برد. بااین‌همه، شواهد نشان می‌دهد انویدیا نیز در سال جاری به‌سمت فناوری هفت‌نانومتری حرکت می‌کند.

ظاهرا انویدیا در پردازنده‌های جدیدش از فناوری هفت‌نانومتری EUV سامسونگ بهره خواهد برد که بازدهی بهتری درمقایسه‌با فناوری TSMC دارد. زمان عرضه‌ی محصولات نیز حدود ۹ ماه دیگر پیش‌بینی می‌شود و تأثیر آن را باید در گزارش فصل سوم انویدیا ببینیم (حدود یک سال دیگر). درنهایت، انویدیا با وجود حرکت آهسته رقابت را برای AMD دشوار می‌کند و سعی می‌کند موقعیت کنونی خود به‌عنوان فرمانروای بازار پردازنده‌ی گرافیکی را حفظ کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات