آمازون بیش از یک‌میلیون کالای مدعی درمان ویروس کرونا را حذف کرد

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
آمازون برای مقابله با هرگونه سوءاستفاده از وضعیت کنونی ویروس کرونا، با فروشندگانی جدی برخورد می‌کند که قوانین فروش و توزیع را زیر پا می‌گذارند.
تبلیغات

آمازون با فروشندگان متفرقه‌ای که در فروش کالاهای مرتبط با ویروس کرونا سیاست‌های سرویس را زیر پا بگذارند، به‌‌طورجدی برخورد می‌کند. این شرکت تاکنون بیش از یک‌میلیون کالا با رویکرد غیرقانونی را حذف کرده است؛ کالاهایی که یا درباره‌ی درمان ویروس ادعای دروغین کرده‌اند یا وسایل موردنیازی همچون ماسک‌های تنفسی بوده‌اند که با قیمت بیشتر از معمول برای فروش عرضه شدند. رویترز ابتدا گزارش حذف کالاها را منتشر کرد و اکنون بسیاری از فروشندگان متفرقه، اقدام آمازون را تأیید می‌کنند.

سخن‌گوی آمازون در بیانیه‌ی درباره‌ی اقدام‌های قانونی جدید شرکتش گفت:

آمازون همیشه از فروشندگان خواسته است در صفحه‌ی توضیحات محصول خود، اطلاعات دقیق ارائه کنند. ما کالاهایی را حذف می‌کنیم که سیاست‌های اطلاع‌رسانی را زیر پا بگذارند.

فروشندگان متفرقه در آمازون همیشه باید از سیاست قیمت‌گذاری منصفانه موسوم به Fair Pricing Policy پیروی کنند که هرگونه فروش با قیمت بسیار بیشتر از قیمت‌های اخیر در آمازون یا فروشگاه‌های فیزیکی را ممنوع اعلام می‌کند.

با افزایش نگرانی‌‌ها از شیوع ویروس کرونا در آمریکا، افزایش قیمت کالاهای موردنیاز در این کشور هم شروع شد. وایرد چند روز پیش گزارش داد برخی از فروشندگان در آمازون قیمت ماسک‌های تنفسی را چهار تا پنج برابر قیمت چند هفته پیش افزایش داده‌اند. فروشندگان همچنین تلاش می‌کردند با افزایش هزینه‌ی تحویل کالا، سود خود را از فروش کالاهای موردنیاز مردم افزایش دهند. آن‌ها هزینه‌ی تحویل کالا را در بعضی موارد به چندصد دلار افزایش دادند که نقض آشکار قوانین آمازون محسوب می‌شود.

ویروس کرونا

افزایش قیمت کالاهای اساسی در آمریکا، واکنش‌های متعددی را به‌همراه داشته است. برای مثال، رئیس‌جمهور این کشور در کنفرانس خبری اعلام کرد هرگونه افزایش قیمت در کالاهای پزشکی موردنیاز را با دقت و شدت بسیاری بازرسی و پیگیری می‌کند. مقام‌های ایتالیایی و بسیاری از کشورهای دیگر نیز به‌صراحت با هرگونه افزایش شدید قیمت برخورد می‌کنند. دراین‌میان، سازمان Better Business Bureau هم هشدار داد انواع کالاهای تقلبی مانند ماسک‌های تنفسی و داروهایی با ادعای معجزه‌ی درمان ویروس، در حال ظهور و توزیع در بازارها هستند.

احتکار اقلام حیاتی همچون ماسک تنفسی، کمبود آن‌ها را در مراکز مهم بیمارستانی و صنعتی به‌همراه دارد

یکی از فروشندگان ماسک که به‌صورت ناشناس با وایرد مصاحبه کرده بود، ادعا کرد سیاست‌های فروش و مقابله‌ی آمازون به‌صورت تصادفی انجام می‌شود. او می‌گوید حتی هنگام عرضه‌ی کالاهای خود با ارزان‌ترین قیمت ممکن‌، بازهم آمازون آن‌ها را حذف کرده است. درواقع طبق ادعای این فروشنده، محصول را باید با قیمتی ارزان‌تر از حد مشخص عرضه کرد. آمازون اظهارنظری درباره‌ی ادعای فروشنده‌ی مذکور نکرده است. به‌هرحال، فروشندگان و تولیدکنندگان متعدد تاکنون آمازون را به ناتوانی در مدیریت صحیح سیستم بازارچه متهم کرده‌اند.

ویروس کرونا هنوز به‌صورت جدی به‌عنوان تهدید در آمریکا شناخته نمی‌شود؛ اما تمامی مراجع خطر شیوع گسترده‌ی آن را گوشزد کرده‌اند و به‌نوعی در حال آماده‌باش هستند. به‌هرحال، بسیاری از مردم این کشور تحت‌تأثیر اخبار منتشرشده به احتکار و جمع‌آوری کالاهایی همچون ماسک صورت، ضدعفونی کننده‌ی دست و غذاهای خشک و فاسدنشدنی روی آورده‌اند. کارشناسان بهداشتی مرتبا گوشزد می‌کنند اقدام‌هایی ساده مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها و پرهیز از تماس آن‌ها با صورت و چشم، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید کافی خواهد بود و به استفاده از ماسک نیازی نیست.

احتکار کالاهای بهداشتی و سلامتی مانند ماسک‌های تنفسی، کاهش آن‌ها را در مراکزی به‌دنبال دارد که واقعا به کالا نیاز دارند. به‌عنوان مثال، بیمارستان‌ها و شغل‌هایی که کمتر در صدر اخبار هستند، به ماسک‌های تنفسی نیاز مبرمی دارند. ساخت‌ و‌ تولید صنعتی و ساختمان‌سازی، از صنایعی هستند که واقعا به ماسک‌های تنفسی نیاز دارند. بسیاری از متخصصان این صنایع می‌گویند احتکار ماسک‌های تنفسی خطرهای زیادی برای کارگران صنعتی ایجاد می‌کند. نیاز به تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها نیز در سرتاسر جهان حس می‌شود. با وجود حمایت‌های دولتی و سازمانی در همه‌ی نقاط جهان، بازهم احتکار کالاها شاید به پزشکان و پرستاران ضربه بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات