افزایش آمار تلفات جانی عابران پیاده در تصادفات آمریکا

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
داده‌های جدید سازمان‌های ایمنی آمریکا نشان می‌دهد که آمار مرگ‌ومیر عابران پیاده در سال ۲۰۱۹ به بیشترین میزان طی ۳۰ سال گذشته رسیده است.
تبلیغات

برآوردهای جدید انجمن ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (GHSA) نشان می‌دهد که تلفات عابران پیاده با رسیدن به ۶،۵۹۰ مورد مرگ در سال ۲۰۱۹، به بیشترین میزان طی ۳۰ سال گذشته و بالاترین حد خود رسیده است. در این گزارش به‌دلایلی از جمله کمبود نقاط خط‌کشی عابرپیاده، حواس‌پرتی و شیوه نادرست در رانندگی و تعداد زیاد خودروهای شاسی‌بلند و کامیون‌های بزرگ اشاره شده است.

طبق اعلام اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه به‌عنوان منبع رسمی این آمار، داده‌های یادشده افزایش ۵ درصدی نسبت به ۶ هزار و ۲۸۳ عابر پیاده کشته شده طی سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهند. این حتی در حالی بود که برای دومین سال متوالی تلفات ترافیکی کاهش یافته و به ۳۶،۵۶۰ مورد رسیده است. NHTSA همچنین اعلام کرد که ۸۵۷ دوچرخه‌سوار و سایر افرادی که از حمل‌ونقل غیر موتوری استفاده می‌کنند، در سال ۲۰۱۸ در جاده‌ها کشته شده‌اند.

براساس داده‌های اولیه ارائه شده توسط واشینگتن و ۵۰ دفتر دولتی اداره ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها، آمار تلفات جاده‌ای سال ۲۰۱۹ نشان‌دهنده‌ی بالاترین میزان مرگ‌ومیر عابران پیاده در ایالات متحده از سال ۱۹۸۸ است. آمار تلفات عابران پیاده از زمان کاهش در سال ۲۰۰۹ تاکنون، شاهد رشد ۵۳ درصدی بود؛ درحالی‌که میزان تلفات ناشی از تصادف خودروها در مدت مشابه حدود ۲ درصد اعلام شده است. طبق اعلام GHSA، هم‌اکنون عابران پیاده ۱۷ درصد از تلفات کلی ترافیکی را به خود اختصاص می‌دهند که یک دهه قبل حدود ۱۲ درصد بود.

بیشتر تلفات عابران پیاده در جاده‌های محلی، طی شب و در مکان‌های دور از تقاطع‌ها اتفاق می‌افتد که GHSA علت آن را فقدان زیرساخت‌های عبور ایمن و چاره‌ی کار را نیز قابل رویت کردن عابران پیاده و خودروها در تاریکی می‌داند. تلفات شبانه عابران پیاده طی ۱۰ سال گذشته ۶۷ درصد افزایش یافته، درحالی‌که این آمار طی ساعات روز ۱۶ درصد است. مسئولان GHSA می‌گویند تقریبا نیمی از تصادفات رانندگی که منجر به کشته شدن عابران پیاده در سال ۲۰۱۸ می‌شد، به‌علت مصرف الکل توسط راننده یا عابر پیاده رخ می‌داد.

همچنین تقریبا نیمی از تلفات (۴۷ درصد) در ۵ ایالت آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا، جورجیا و تگزاس رخ داده است. تمام این ایالت‌ها آفتاب‌گیر هستند و عواملی مانند تابش خیره‌کننده نور آفتاب به شیشه جلو و جمعیت زیاد سالمندان از دلایل افزایش تلفات در این ایالت‌ها به شمار می‌روند. به‌علاوه این‌ها ایالت‌هایی هستند که جمعیت بیشتری نیز دارند.

براساس این گزارش، عابران پیاده نیز به دلیل برخورد با خودروهای بزرگ شاسی‌بلند، دو برابر بیشتر احتمال دارد جان خود را از دست دهند؛ البته خودروهای سواری بزرگ‌ترین دسته‌ی وسایل نقلیه در تصادفات عابران پیاده هستند. در طول دهه گذشته، تعداد کشته‌های عابران پیاده در تصادف با خودروهای شاسی‌بلند ۸۱ درصد افزایش یافته، درحالی‌که میزان تصادف با خودروهای سواری ۵۳ درصد رشد داشته است.

تصادف جاده ایمنی

ریچارد روتینگ، نویسنده‌ی این گزارش در بیانیه‌ای گفت:

پس از ۳۰ سال کاهش تلفات عابران پیاده، شاهد عقبگرد کاملی در این حوزه هستیم. عابران پیاده در معرض خطر قرار دارند و ما باید همچنان نسبت به ایمنی عابران پیاده رویکرد همه‌جانبه‌ای را اتخاذ کنیم.

گزارش GHSA چند استراتژی را برای کاهش تلفات عابران پیاده و وسایل نقلیه ارائه یادآوری می‌کند که از جمله می‌توان به درخواست کمک از دولت فدرال، تقویت آموزش و همچنین تابلوهای جاده‌ای بهتر برای عابران پیاده اشاره کرد. این تلاش‌ها به کاهش تلفات طی ۶ ماهه اول سال (۲۰۱۹) در ۲۰ شهر و واشنگتن منجر شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات