شیوع کرونا در ایران؛ یک هفته پس از اعلام رسمی به روایت آمار

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نزدیک به یک هفته پس از اعلام رسمی انتشار کرونا جدید در ایران، به وضعیت شیوع ویروس در ایران نگاهی انداخته و آمار موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در کشور را با دیگر نقاط دنیا مقایسه کرده‌ایم.
تبلیغات

وزارت بهداشت چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته با اعلام خبر ابتلا و مرگ دو نفر در قم براثر ابتلا به ویروس کرونا جدید (کووید ۱۹)، ورود این ویروس به کشور را به‌طور رسمی تأیید کرد. اکنون پس از گذشت تقریبا یک‌هفته شمار موارد ابتلا به ۶۱ نفر افزایش و ویروس مرگبار در هفت استان کشور از جمله قم، تهران، گیلان، مرکزی، اصفهان، مازندران و همدان شیوع یافته است. همچنین تا امروز دوشنبه ۵ اسفند، ایران با ۱۲ کشته در صدر فهرست کشورهای دارنده‌ی بیش‌ترین مرگ‌ومیر غیرچینی قرارگرفته است. با این حال، گزارش‌های غیررسمی از ابتلا و مرگ موارد بسیار بیشتر حکایت می‌کنند.

تدروس آنادوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی (WHO) ابتدای هفته اعلام کرد که وضعیت شیوع ویروس کرونا جدید در ایران نگران‌کننده است. براساس گزارش‌ها از موارد ابتلا در کشورهای همسایه، ظاهرا ایران به هاب انتشار ویروس کرونا چینی در منطقه‌ی خاورمیانه تبدیل شده است و از این‌رو اغلب همسایگان به‌منظور جلوگیری از ورود ویروس، مرزهایشان با ایران را بسته و پروازهای ایرانی را لغو کرده‌اند. وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد که ناقلین چینی، منشاء ورود ویروس به درون کشور بوده‌اند.

هرچند برخی کشورهای درگیر با شیوع کروناویروس جدید ازجمله کره‌ی جنوبی و ایتالیا پس از افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر، سطح هشدار قرمز اعلام و برخی شهرها را قرنطینه کرده‌اند، مقام‌های ایرانی هنوز هیچ اقدامی در زمینه‌ی منع مقررات آمد و شد و قرنطینه‌ی قم، به‌عنوان کانون انتشار ویروس انجام نداده‌اند. وزیر بهداشت ترکیه امروز اعلام کرد اگر ایران شهر قم را قرنطیه می‌کرد، این کشور مرزهایش با ایران را نمی‌بست.

رعایت نکات بهداشتی نظیر شستشوی مکرر دست‌ها، عدم حضور در اجتماعات و عدم تماس با افراد مشکوک ازجمله مهم‌ترین موارد پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس چینی محسوب می‌شود. باوجود کمبود شدید و گرانی ماسک در روزهای گذشته، سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان مرجع صدور دستورالعمل‌های مقابله با بیماری‌ها، استفاده از ماسک را برای افراد سالم توصیه نمی‌کند؛ زیرا به‌نقل از این سازمان، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد پوشیدن ماسک از ابتلا افراد به ویروس جلوگیری می‌کند.

باگذشت تقریبا یک‌هفته پس از اعلام رسمی انتشار ویروس کرونا جدید در ایران، وضعیت شیوع این ویروس در کشور را به روایت آمار مشاهده کنید. 

ویروس کرونا در ایران

شیوع ویروس کرونا جدید در ۷ استان کشور تا روز دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ (منبع: وزارت بهداشت ایران)

ویروس کرونا در ایران

روند شیوع کروناویروس جدید در ایران در هفته اول (منبع: وزارت بهداشت ایران)

ویروس کرونا در ایران

مقایسه آمار موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در ایران با سایر کشورها به غیر از چین (منبع: وزارت بهداشت ایران و دانشگاه جان هاپکینز)

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات