الی گشت؛ نمود پیشرفت فرهنگ آسیایی در کیمیای خاورمیانه، دبی!

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کیمیای شرق، دردانه خاورمیانه و یادآور شب‌های عربی. دبی شهری در همسایگی خلیج نیلگون فارس؛ شهری که می‌شود آن را بهانه پیشرفت کشورهای دیگر خاورمیانه و آسیا به شمار آورد.
تبلیغات

 سفر به این شهر برای یک بار یا هر چند بار، تجربیات جدیدی را به شناخت شما نسبت به شهری پیشرفته و در عین حال اصیل بیش تر می‌کند. سفر به دبی، جدا از همه تفریحات و عجایب فناوری و طبیعی که در خود جا داده است، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به درک بهتری از مفهوم « تلفیق درست سنت و مدرنیته » دست پیدا کنید. سری به این شهر عربی می زنیم تا با زوایای مختلف آن بیش تر آشنا شویم.

در ستایش دبی!   

بسیار کار سختی است که نخواهیم از دبی تعریف و تمجید کنیم. شهری که مانند تکه طلای ناب سر از خاک بیرون آورده و اکنون می‌تواند در تمام طول ۲۴ ساعت شبانه روز بدرخشد. جاه طلبی و توانایی، دو لقبی هستند که می‌توان برای این شهر به کار برد. جاه طلبی این شهر را می‌توان در جسارت پذیرش فناوری‌های پیشرفته اش دید و توانایی اش را در زیست بوم خارق‌العاده اش لمس کرد. شهری که در عین پیشرفته بودن، از اصالت خود دست نکشیده و همچنان از نمادها و شاخصه های طبیعی و فرهنگی خود در بافت شهری اش استفاده می‌کند. همان‌طور که گفته شد، دبی بهانه پیشرفت دیگر شهرهایی از خاورمیانه و آسیا است که فکر می‌کنند نمی‌شود خاک را کیمیا کرد و از هیچ، همه ساخت. در جواب این شهرها باید گفت خیر! هم می‌توان خاک را طلا کرد و نیستی، هستی به وجود آورد و برای ثابت کردن این مدعا کافی است تا نام شهر دبی را بر زبان آورد. هر چیزی را که در ذهن نمی گنجد و کسی حتی جرأت تصورش را ندارد را می‌تواند در دبی و در فضایی کاملا واقعی دید؛ تاکسی های پرنده، قطارهای الکتریکی، آسمان خراش هایی که برای دیدن قله شان، باید به جایی مرتفع تر از خیابان ها دبی پناه ببریم. دبی جایگاه تمام این شگفتی ها و عجایب جهان امروز است. گرچه در سواحل آن و در خطوط آبی این شهر اسرارآمیز، همچنان می‌توان ردپای شترها و ساربان شان را نیز دید و از دور صدای آواز مردی عربی را شنید که منتظر طلوع خورشید نمی ماند و برای صید به دل دریا می زند. دبی، دستان پینه بسته خود را با اینکه آفتاب سوخته و رنجور است، با تمام گرمی، باز می‌کند و همه چیز را در آغوشش به گرمی می فشارد؛ خواه این میهمان، فناوری‌های جدید باشد، خواه گروهی از مردم که از راهی بسیار دور آمده اند و ذره‌ای شباهت فرهنگی و آیینی با دبی ندارند. اگر بلیط هواپیما دبی را در دستان خود دارید در نظر داشته باشید وجوه این جاذبه ها از آسمان نیز نمود خاصی دارد.

الی گشت

دبی، خانه فستیوال‌ها!

درحالی‌که بسیاری از شهرهای اروپایی که روزی پاتوق بزرگ‌ترین فستیوال‌ها بوده‌اند و همیشه در صدر جدول اجراهای خیابانی هنرمندان و گالری‌های هنر و فرهنگی بوده‌اند اما امروز دیگر نوبتی هم باشه، نوبت دبی است. بسیاری از همین شهرها، در سال‌های گذشته، با دیدن پتانسیل بالایی که این شهر دارد، از گوی و میدان عقب نشینی کرده و دو دستی آن را به دبی سپرده اند. بزرگ‌ترین مراکز خرید و میادینی که طبق آخرین متودهای شهرسازی در دبی ساخته شده‌اند، دیگر اجازه از دست دادن کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین فستیوال ها را به دبی نمی دهند. در اخبار نیز می‌شنویم که تعدادی از این فستیوال های خاص که تا چند سال قبل، هیچ جای دیگر را برای اجراهای خود قبول نداشته اند، امروز، برای اجرای کارهای خود در دبی سر و دست می شکانند. در حال حاضر، دو مرکز خرید پلاتزا ایتالیایی و قصر پارسی در این شهر عربی، زیباترین ها را در اختیار مسافران این شهر قرار می‌دهند. بزرگ‌ترین آکواریوم جهان و آبشارهای الکتریکی در این دو مرکز خرید غول آسا قرار گرفته‌اند و هر آن چه که مسافران و گردشگرانی که همراه‌با تور دبی به این شهر آمده اند، در این دو مرکز خرید وجود دارد.

دبی یکی از امن ترین شهرهای جهان!

یکی از عمده سوالاتی که در ذهن هر مسافر و گردشگری به وجود می آید این است که چطور ممکن است که یک شهر مانند دبی، تمام فرهنگ و قومیت ها را به خود بپزیرد و به تمام آن‌ها خوش آمد بگوید و در عین حال، فضای آرام و امنی را برای تک تک شهروندان و مسافران خود فراهم آورد؟! این نکته نیز مانند تمام عجایبی که در معماری و شهرسازی و اماکن تفریحی و گردشگری این شهر دیده می‌شود، جای تعجب دارد! دبی با فراهم کردن بافتی پیشرفته و بهره بردن از سیاست گذاری های شهری درست و دقیق، آسایش و امنیت را برای تک تک مسافران و شهروندان خود فراهم کرده است. فرقی ندارد برای اقامت در دبی به کدام یک از هتل‌های دبی بروید؛ می‌توانید با خیال راحت و علم اینکه در هر کدام از هتل‌های دبی، امنیت و آسایش برای شما فراهم است، اتاق مورد نظر خود را در یکی از هتل‌های این شهر رزرو کنید.

برج العرب در دبی 

برجی تحسین برانگیز با طرحی شبیه به یک شبه قایق بادبانی! برج العرب تنها شبیه به یک قایق نیست بلکه تلاش شده تا با استفاده از چوب، بعد از اقامت در آن بتوانید از فضای قایق گونه آن نیز لذت ببرید و خود را سوار بر امواج ساحل احساس کنید. حتی اگر برای اقامت هم به این برج اقدام نکردید، حداقل برای دیدن از این شاهکار معماری مدرن سری به طبقات و ساختار آن بزنید. یکی دیگر از جذابیت های برج العرب این است که اگر در این برج اقامت داشته باشید، برای جا به جایی ها و سفرهای درون شهری در دبی، می‌توانید از اتومبیل های مجلل رلز رویز آن استفاده کنید. کارشناسان معماری خاطر نشان کرده‌اند که برج العرب از لحاظ ارزش ساختاری با برج ایفل پاریس در فرانسه برابری می‌کند و حتی از جهاتی، از ایفل نیز با ارزش تر و کاربردی تر است.

منبع: eligasht.com

اطلاعات تماس الی گشت:

تلفن: ۰۲۱۸۵۴۰

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه ۲۳، پلاک ۷

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات