اختیار تعطیلی شهرها به وزارت بهداشت داده شد

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد در جلسه‌ی شورای عالی امنیت ملی، اختیار تعطیلی شهرها به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به وزارت بهداشت داده شده است.
تبلیغات

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، اعلام کرد در جلسه‌ی شورای عالی امنیت ملی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شده است، اختیار ویژه‌ای به وزارت بهداشت اعطا شده است و اگر لازم باشد شهری به‌علت شیوع بیماری کروناویروس تعطیل شود، این موضوع اعلام خواهد شد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نیز در‌این‌باره اعلام کرده است که تصمیم قرنطینه‌ی شهرها را تصمیم مناسبی نمی‌داند. او گفت:

قرنطینه‌سازی از قرن‌ها پیش تجربه‌ شده که همواره شکست خورده است. حتی قرنطینه‌سازی در شهر ووهان چین که شیوع کروناویروس از آنجا آغاز شد، کاری مبتنی‌بر علم نبود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت تأخیر در شناسایی مبتلایان به کروناویروس به‌صورت جهانی وجود داشته است؛ زیرا تنها یک هفته است که سازمان بهداشت جهانی کیت تشخیصی برای این بیماری را دراختیار کشورها قرار داده است. همچنین به‌گفته‌ی او، پیش‌از‌این نیز با روش‌های مختلفی اقداماتی انجام شده بود. او گفت:

برای شناسایی منشأ بیماری در ایران به زمان نیاز داریم. قم شهری توریستی است که روزانه هزاران توریست به آنجا وارد و از آنجا خارج می‌شوند و نیز ساکنان چینی درخورتوجهی دارد. نمی‌توان گفت چون قم شهری مرزی نیست، نباید کروناویروس در آنجا شکل بگیرد. برای شناسایی منشأ ویروس از روز جمعه تیم بررسی اپیدمیلوژی در این استان مستقر است تا هرگونه اطلاعات جدید را به‌دست ما برساند. کسانی که آزمایش کروناویروس آن‌ها مثبت بوده باشد، هم خودشان و هم خانواده‌شان ۱۴ روز مراقبت می‌شوند.

در همین زمینه، کیانوش جهان‌پور، مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت، با انتشار توییتی اعلام کرده است به‌دستور وزیر بهداشت، کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی استان‌های تهران، قم، همدان، قزوین، البرز، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان و مرکزی تا پایان هفته تعطیل خواهد بود. همچنین، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری (۹ اسفند ۱۳۹۸) تعطیل می‌شود. گفته شده است تدوام این وضعیت منوط به بررسی مجدد شرایط و اخذ نظر مراجع ذی‌صلاح خواهد بود. افزون‌براین، مدارس برخی استان‌ها در دو روز آینده تعطیل اعلام شده‌اند و تصمیم‌گیری درباره‌ی تعطیلی طولانی‌مدت مدارس در دست بررسی است و به‌زودی اعلام خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت درادامه‌ی صحبت‌های خود از همکاری جامعه‌ی پزشکی و بیمارستانی تقدیر کرد و گفت کروناویروس جدید بیماری‌ای است که تاکنون وجود نداشته است؛ به‌همین‌دلیل، رفتار ویروس طی زمان دچار تغییراتی می‌شود. او همچنین افزود دستورالعملی برمبنای علائم مشاهده‌شده در بیماران کشورمان برای مردم و کادرپزشکی و پرستاری به‌تفکیک تعریف شده است.

به‌گفته‌ی معاون کل وزارت بهداشت، ۸۰ تا ۹۲ درصد مبتلایان به کروناویروس به مراقبت خاصی نیاز ندارند و مانند کسانی که به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند، می‌توانند دوره‌ی بیماری خود را به‌صورت عادی سپری کنند. او همچنین افزود کادر درمانی کشور در فصل پاییز و زمستان در اوج دوره‌ی آنفلوآنزای اچ وان ان وان، با وجود ابتلای ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر به این آنفلوآنزا توانست شرایط را به‌خوبی کنترل کند.

حریرچی درادامه گفت آزمایشگاه خصوصی در سطح کشور به امکان تشخیص کروناویروس جدید مجهز نیست. به‌گفته‌ی او، در سطح استان تهران سه آزمایشگاه ویژه و همچنین در سایر کلان‌شهرها آزمایشگاه‌هایی مجهز برای تشخیص ویروس کرونا جدید وجود دارد و دیگر لازم نیست تمامی آزمایش‌ها از سراسر کشور به پایتخت ارسال شود. او گفت:

اکنون کمبودی برای کیت تشخیص بیماری نداریم و سازمان بهداشت جهانی بیش از چند هزار کیت تشخیصی دراختیار ما قرار داده است. البته ازآنجاکه این بیماری جدید است، دارویی مخصوص به خود ندارد و ما نیز از همان دارویی استفاده می‌کنیم که برای درمان بیماران دارای علائم مشابه کروناویروس استفاده می‌کردیم. البته قرار است ترکیب دارویی جدیدی نیز برای درمان بیماری به‌زودی وارد بازار شود. تاکنون دوهزار تخت بیمارستانی در دانشگاه‌ها و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در بیمارستان‌های نیروهای مسلح تجهیز شده‌اند. این تخت‌ها برای شرایط اضطرار تجهیز شده‌اند که البته فکر نمی‌کنیم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بخواهیم از این تخت‌ها استفاده کنیم.

حریرچی درادامه گفت سن شیوع این بیماری در کودکان کمتر از چهار سال بسیار کم است و حتی کودک کمتر از ۸ تا ۱۰ سال نداشتیم که بستری شده باشند. او همچنین گفت مردم باید بدانند با رعایت بهداشت فردی می‌توانند جلو زنجیره‌ی انتقال بیماری را بگیرند. تمام مبتلایان به کروناویروس جدید جان خود را از دست نمی‌دهند و موارد فوت بیماری حدود ۱ تا ۳ درصد است که اکثر آن‌ها با کهولت سن و بیماری زمینه‌ای روبه‌رو بوده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات