اپل امکان خرید هم‌زمان اپلیکیشن‌های iOS و مک را فراهم می‌کند

شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل ظاهرا تصمیم دارد امکان خرید هم‌زمان یک اپلیکیشن را در مک و iOS فراهم کند که خبری خوبی برای توسعه‌دهنده‌ها و کاربران خواهد بود.
تبلیغات

اپل طی بیانیه‌ای به توسعه‌دهنده‌ها اعلام کرد که به‌زودی امکان فروش اپلیکیشن در چند پلتفرم را به‌صورت بسته‌ی تکی خواهند داشت. خبر کوپرتینویی‌ها برای جامعه‌ی توسعه‌دهنده‌ی مک و iOS شوکه‌کننده و البته خوشحال‌کننده بود. مصرف‌کننده‌ها پس از پیاده‌سازی برنامه‌ی جدید می‌توانند با یک بار پرداخت، همه‌ی نسخه‌های متعدد از یک اپلیکیشن را برای اجرا در همه‌ی پلتفرم‌ها اعم از گوشی آیفون، آیپد، اپل‌تی و مک دریافت کنند. توسعه‌دهنده‌ها نیز امکان تبلیغ بسته‌ی کامل اپلیکیشن خود را خواهند داشت که شامل اپلیکیشن iOS و مک یا هر ترکیب دیگر می‌شود. با پیاده‌سازی سیاست جدید، هماهنگ‌سازی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای و اشتراک‌های مدت‌دار نیز آسان‌تر می‌شود.

اپل می‌گوید پشتیبانی از خرید مجموعه‌ای از مارس ۲۰۲۰ ممکن می‌شود. در مسیر پیاده‌سازی برنامه‌ی جدید، دسته‌بندی اپ استور در iOS و مک یکپارچه خواهد شد تا کاربران با روندی آسان‌تر برنامه‌های موردنظر خود را پیدا کنند. دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها در اپ‌ استور به‌ندرت انجام می‌شود؛ درنتیجه تصمیم جدید اپل به‌معنای تغییر بزرگی برای توسعه‌دهنده‌ها خواهد بود. حتی گروهی که اپلیکیشن چندپلتفرمی ندارند نیز تحت تأثیر تصمیم جدید قرار می‌گیرند. ازطرفی شاید جابه‌جایی دسته‌بندی یک اپلیکیشن، شانس بیشتری را برای کسب رتبه‌های بالاتر برای آن فراهم کند؛ چون رقابت در دسته‌ی جدید شاید آسان‌تر از رقابت در دسته‌ای مملو از اپلیکیشن‌های قدیمی و حرفه‌ای باشد.

دسته‌بندی جدید iOS شامل دو گزینه‌ی Developer Tools و Graphic & Design می‌شود. اپ استور مک نیز دسته‌های متعددی را از iOS دریافت کرده و به دسته‌بندی‌های موجود می‌افزاید. از میان آن‌ها می‌توان به Books, Food & Drink, Magazines & Newspapers, Navigation و Shopping اشاره کرد. به‌علاوه، دسته‌بندی‌های Photography و Video در اپ استور مک نیز در دسته‌ی جدید Photo & Video ادغام خواهند شد تا هماهنگی بهتری با iOS داشته باشند. دسته‌‌ی Kids نیز از زیرمجموعه‌ی Games حذف می‌شود.

iOS 13

اپل می‌گوید توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند برای بهره‌مندی از قابلیت جدید خرید مجموعه‌ای اپلیکیشن، در App Store Connect نسخه‌ی جدیدی از اپلیکیشن خود را برای پلتفرم‌ مقصد بسازند. آن‌ها همچنین امکان اضافه کردن پلتفرم به اپلیکیشن موجود خود را نیز خواهند داشت. قابلیت جدید به‌صورت پیش‌فرض برای تمامی اپلیکیشن‌های مک کاتالیست فعال خواهد بود و برای اپلیکیشن‌های غیر کاتالیست نیز فعال می‌شود.

برای پیاده‌سازی برنامه‌ی جدید، دسته‌بندی‌ها در اپ استور تغییر می‌کنند

توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند برای شروع پروژه‌های جدید مشترک، نسخه‌ی بتا Xcode 11.4 را دریافت کنند، اما همان‌طور که گفته شد قابلیت نهایی تا ماه مارس برای عموم در دست‌رس نخواهد بود. قابلیت خرید یک اپلیکیشن واحد و استفاده از آن در پلتفرم‌های دیگر برای کاربران اپل آن‌چنان جدید نیست. قبلا وقتی اپلیکیشنی را در آیفون خریداری و دستگاه جدید دیگر همچون آیپد و اپل واچ را به مجموعه‌ی خود اضافه می‌کردید، اپلیکیشن‌های خریداری‌شده به‌صورت خودکار در دستگاه جدید نصب می‌شدند. خبر مهم برنامه‌ی جدید اپل، فعال کردن این قابلیت برای دستگاه‌های مک است.

قطعا خرید مجموعه‌ای اپلیکیشن را نمی‌توان انتخابی ایده‌آل برای تمامی سرویس‌ها تلقی کرد. درنتیجه توسعه‌دهنده‌ها در انتخاب یا عدم انتخاب استفاده از قابلیت جدید باید نقاط قوت و ضعف آن را به‌خوبی بررسی کنند. البته درنهایت تصمیم اپل برای پیاده‌سازی رویکرد جدید، نشان‌دهند‌ه‌ی قدم مثبتی است که آن‌ها در مسیر یکپارچه‌سازی اکوسیستم‌های متعدد اپلیکیشنی خود برداشته‌اند. در مسیر همین حرکت، احتمالا شاهد توسعه‌ی اپلیکیشن‌های بیشتر برای مک خواهیم بود.

نسخه‌ی بتا Xcode چندی پیش به‌همراه نسخه‌های بتا macOS و iOS منتشر شد. از قابلیت‌های جدید در نسخه‌های آزمایشی می‌توان به ایجاد محدودیت ارتباط با نمایش‌گر در مک، فناوری هد پوینتر برای مک، استکیرهای Memoji جدید، به‌روزرسانی CarPlay و اشتراک‌گذاری پوشه در آی‌کلاد اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات