توزیع ماسک رایگان می‌شود

شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه‌ی بیماران بعد از خریداری تمامی تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی، آن‌ها را برای توزیع رایگان بین خانواده‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد.
تبلیغات

دکتر یوسفی، رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه‌ی بیماران اعلام کرد هیات امنا بعد از خریداری تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی، آن‌ها را در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌دهد تا به‌صورت رایگان بین خانواده‌ها در سراسر کشور توزیع شود. او همچنین اعلام کرد با توزیع رایگان ماسک در کشور، علاوه بر ایجاد آرامش روانی در جامعه، بحث سوداگری و اختلال در نظم اجتماعی و اقتصادی کشور نیز از بین می‌رود. به‌گفته‌ی رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران به‌زودی با هماهنگی اداره‌ی کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذاودارو، دستورالعمل ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ابلاغ می‌شود. او گفت:

ماسک‌های خریداری شده و وارداتی به‌همراه بسته‌ی آموزشی و محلول شوینده از طریق خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های سلامت و واحدهای بهداشتی در کشور در بین مردم به‌صورت رایگان توزیع می‌شود.

یوسفی در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود همکاران ما در اداره‌ی کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت تصمیم گرفتند که خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شود؛ بنابراین ماسک باید رایگان شود. او همچنین گفت با کارخانه‌های تولیدکننده ماسک صحبت شده و در حال انجام خریدها هستیم؛ از فردا به تدریج این ماسک‌ها را به کل کشور ارسال می‌کنیم که البته روندی تدریجی دارد. یوسفی گفت:

از طرفی بنا شد تا در آموزش‌ها هم به مردم اعلام کنیم که ماسک تأثیر چندانی ندارد. به‌طوری‌که دستمال‌کاغذی که نیم ساعت از آن استفاده کنیم و سپس آن را دور بیندازیم، بهتر از ماسکی است که سه ساعت روی دهان‌مان قرار گرفته و خودش هم می‌تواند آلودگی داشته باشد.

سید حسین صفوی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز گفته است ۱۵ تولیدکننده‌ی ماسک در کشور، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنند که پاسخگوی نیاز کشور است. او همچنین اعلام کرد قیمت عرضه‌ی ماسک‌ها به تمام واحدهای تولید، اعلام شده و نظارت‌های لازم بر تمام مراحل تولید تا عرضه انجام می‌شود.

رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه در ادامه افزود ماسک‌ها و بسته‌های آموزشی وزارت بهداشت با اولویت استان‌هایی که در آن‌ها موارد مثبت کووید۱۹ گزارش شده و به‌صورت هم‌زمان در سایر استان‌ها توزیع می‌شود. همچنین در بخش‌نامه‌ی سیدحسین صفوی خطاب به مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده ماسک نوشته شده است:

پیرو موارد مطروحه در جلسات و مذاکرات قبلی در خصوص تولید و توزیع ماسک جراحی باتوجه به شرایط کنونی کشور ضروری است به منظور مدیریت و جلوگیری از هرگونه اخلال در تأمین، توزیع و انباشت غیرمجاز و احتکار، کلیه‌ی تولیدکنندگان ماسک پزشکی ملزم به رعایت موارد ذیل هستند:۱- باتوجه به اعلام آمادگی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه‌ی بیماران به خرید نقدی اقلام مذکور، فروش و تحویل فوری و روزانه ۵۰ درصد ظرفیت تولید روزانه‌ی کارخانه‌های تولیدی به هیات و توزیع از طریق هیات امنای ارزی تا اطلاع ثانوی الزامی است.۲- پیرو بخشنامه‌ی شماره‌ی ۶۶۴.۱۰۶۳۴۸ مورخ ۲۳ بهمن ۹۸ صرفا مجاز به فروش و توزیع کالا به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، مراکز درمانی و توزیع کننده و پخش مجاز ثبت شده در سامانه‌ی imed.ir بوده و لازم است از هرگونه فروش به اشخاص حقیقی و حقوقی غیرمجاز خودداری کرده و از هرگونه فروش و توزیع نامتعارف خودداری کنند.۳- آمار توزیع و عرضه‌ی اقلام مذکور را در سامانه‌ی توزیع سایت imed.ir به‌صورت روزانه و برخط ثبت کنند و به اطلاع اداره‌ی کل برسانند.۴- ممنوعیت هرگونه صادرات اقلام مذکور باتوجه به نامه‌ی شماره ۶۶۴.۱۰۵۴۳۸ مورخ ۲۰ بهمن ماه ۹۸ از هر طریق و تحت هر عنوان و تعرفه گمرکی۵- اعلام موجودی دقیق اقلام مذکور توسط تولیدکننده به اداره‌ی کل تجهیزات پزشکی به‌صورت مکتوب و الکترونیکی۶. تولید اقلام مذکور با حداکثر ظرفیت کارخانه‌ تولیدکننده۷. اعلام دقیق ظرفیت تولید روزانه اقلام مذکور توسط تولیدکننده به اداره‌ی کل تجهیزات پزشکی به‌صورت مکتوب و الکترونیکی۸. رعایت ضوابط قیمت‌گذاری، حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سقف قیمت فروش، توزیع و عرضه‌ی اعلامی اداره‌ی کل تجهیزات پزشکی طی  نامه شماره‌ی د. ۶۶۴.۳۲۰۴۶ مورخ ۳۰ بهمن ماه ۹۸ الزامی است. لیکن در صورت تعیین قیمت بالاتر از سقف قیمت‌های اعلامی، تولیدکننده می‌تواند ضمن توزیع با قیمت مذکور مدارک مربوطه را به اداره‌ی کل تجهیزات پزشکی ارسال کند.بدیهی است عدم رعایت مقررات یادشده مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی و سلامت کشور بوده و طبق قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور پیگیرد قانونی دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات