اینتل اطلاعات جدیدی از تراشه کوانتومی هورس ریج منتشر کرد

شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل در جدیدترین اطلاعیه درباره‌ی تراشه‌ی کوانتومی هورس‌ریج، از کوچک‌ترشدن و افزایش قابلیت‌های آن همچون افزایش تعداد کیوبیت‌ها خبر داد.
تبلیغات

اینتل یکی از پیش‌گامان صنعت رایانش کوانتومی محسوب می‌شود و نقش مهمی در توسعه‌ی ابزارها و تجهیزات مرتبط ایفا می‌کند. این شرکت اطلاعات جدیدی از یکی از قطعات مهم‌ پردازشی صنعت یادشده منتشر کردند که در استراتژی توسعه‌ی کامپیوترهای کوانتومی بسیار تأثیرگذار است. تیم آبی با همکاری QuTech اطلاعات فنی هورس‌ریج را تدوین و منتشر کردند که در دسته‌ی تراشه‌های کنترلی کرایوژنیک قرار می‌گیرد. تراشه‌ی مذکور می‌تواند باعث کوچک‌تر و سریع‌تر شدن کامپیوترهای کوانتومی شود و شدت موردنیاز خنک‌کنندگی آن‌ها را نیز کاهش دهد.

تراشه‌ی جدید اینتل که در دسته‌ی سیستم‌ روی تراشه (System-on-chip) قرار می‌گیرد، براساس فناوری اختصاصی ۲۲ نانومتری اینتل به‌نام FinFET Lower Power ساخته می‌شود و به چهار کانال فرکانس رادیویی مجهز است. ترکیب‌بندی تراشه‌ی هورس‌ریج امکان کنترل مجموع ۱۲۸ کیوبیت را فراهم می‌کند. شاید در نگاه اول، تعداد کیوبیت‌ها درخورتوجه به‌نظر نرسد؛ اما همین تعداد بیش از دوبرابر ۴۹ کیوبیت است که در مشخصات تراشه‌ی قبلی شرکت موسوم به Tangle Lake در سال ۲۰۱۸ بیان می‌شد. استفاده از تراشه برای مدیریت وظایف بیشتر در کامپیوتر کوانتومی نیاز به سیم‌کشی و اتصال‌ها را نیز به‌میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. درنتیجه، می‌توان انتظار افزایش بازدهی را نیز در کامپیوترهای مجهز به هورس‌ریج داشت.

تراشه‌ی هورس‌ریج امکان استفاده از کیوبیت‌های سریع‌تر با بازدهی بیشتر را نیز ممکن می‌کند. اینتل ادعا می‌کند تراشه‌ی مذکور برای مدیریت چندبرابرشدن کیوبیت‌ها نیز بهینه‌ شده است؛ درنتیجه هورس‌ریج می‌تواند مقیاس‌دهی مناسبی در تعداد کیوبیت‌ها داشته باشد و خطاهای ارتباطی بین تعداد زیاد کیوبیت با فرکانس‌های متفاوت را نیز کاهش دهد. درمجموع، دقت و کارایی بیشتر در کامپیوترهای مجهز به هورس‌ریج قابل‌انتظار خواهد بود. افزون‌براین، تراشه‌ی جدید اینتل می‌تواند بازه‌ی بزرگ‌تری از فرکانس را مدیریت کند. کیوبیت‌های فوق‌رسانا در بازه‌ی ۶ تا ۷ گیگاهرتز و کیوبیت‌های اسپین کوچک‌تر با فرکانس ۱۳ تا ۲۰ گیگاهرتز، به‌کمک هورس‌ریج مدیریت‌پذیر هستند.

اینتل هورس ریج / Intel Horse Ridge

کامپیوترهای کوانتومی که از هورس‌ریج بهره می‌برند، احتمالا به خنک‌کنندگی چندان زیادی نیاز ندارند. اینتل امیدوار است تراشه‌ی جدید توانایی کار با کیوبیت‌های اسپین سیلیکونی با محدوده‌ی فعالیت در دماهای بالا تا یک کلوین را داشته باشد و هورس‌ریج مسیر را برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی با پکیج واحد بازکند که کیوبیت‌ها و سیستم کنترل را در یک محل قرار دهند.

کارشناسان می‌گویند هر کامپیوتر کوانتومی حرفه‌ای و کامل برای فعالیت صحیح به یک‌میلیون کیوبیت نیاز دارد. در سال ۲۰۱۸، اینتل گفته بود انتظار ندارد چنین تراشه‌هایی را تا پنج یا حتی هفت سال آینده تولید کند. اکنون هورس‌ریج نشان می‌دهد تیم آبی با چه سرعتی در مسیر پیشرفت تراشه‌های کوانتومی حرکت می‌کند. البته هم‌اکنون هم کامپیوترهای کوانتومی با وجود پایداری نه‌چندان زیاد، برخی وظایف خاص را می‌توانند انجام دهند که شاید برای کامپیوترهای مرسوم دشوار باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات