الی گشت؛ روزمرگی رنگی در مارماریس از نگاه گردشگران

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ترکیه به‌دلیل قرارگرفتن درکنار مدیترانه، زیباترین شهرهای ساحلی خاورمیانه و جهان را ازآنِ خود کرده است.
تبلیغات

یکی از شهرهای ترکیه که به شهر بندری این کشور شهرت دارد، شهر بندری مارماریس است که بیشتر به‌دلیل چشم‌اندازهای بسیار زیبایش، در میان بسیاری از مسافران و گردشگران جهان معروف شده است. مارماریس با تمام قایق‌های ریزودرشت و کشتی‌های تجاری‌اش، در تمام ساعات شبانه‌روز بیدار است و قصد استراحت هم ندارد. ما نیز می‌خواهیم به جمع مسافران شهر بندری مارماریس بپیوندیم و از مناظر زیبایش لذت ببریم و کمی‌ از زیر‌و‌بم آن سر دربیاوریم.

به مارماریس خوش آمدید!

مارماریس شهر بندری محبوبی است که در روزهای تابستان از جمعیتی یک‌چهارم میلیون نفری انباشته می‌شود و حین شلوغی، از نظم و نیرویی خارق‌العاده برخوردار است و همه برای یک هدف در آن جمع می‌شوند: تفریح و شادی. به‌قول چند گردشگر، مارماریس شبیه به لبخند بزرگی روی صورت دختر‌بچه‌ای کوچک و معصوم است. به‌راستی چنین است؛ چراکه امواج سواحل مدیترانه‌ای هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد ردپای لکه‌ای بر چهره‌اش بنشیند و همیشه صبح‌به‌صبح آن را پاکیزه نگه می‌دارد.

مارماریس یکی از معدود بندرگاه‌هایی است که هنگام ترک آن، احساس اضطراب لحظه‌ای را خواهید داشت که می‌خواهید از خانه‌ی خود دل بکنید. سوار بر یکی از کشتی‌ها یا لنج‌های تفریحی این شهر بندری شوید و دل به دریا بزنید تا بتوانید به شناخت بهتری از این شهر برسید و جوّ آبی مدیترانه‌ای را بهتر درک کنید که از غزل‌های عرب گرفته تا شعرهای محلی ترکی آن را وصف کرده‌اند.

در شالوده‌ی هتل‌های مارماریس هم غالبا بعد رنگ آبی نماد دارد. رگ و پی این شهر بندری را رودخانه‌هایش تشکیل می‌دهند و بی‌وقفه هر مسافری را به خطوط ساحلی این شهر و درنهایت، به دریا می‌رسانند. ملوان‌های مارماریس نیز با تمام مهربانی شما را به مسیرهای ساحلی زیبا و جزیره‌های کوچکی هدایت می‌کنند که در دل آب‌ها قرار دارند. فرقی ندارد با کدام‌یک از تورهای مارماریس همراه شده باشید؛ زیرا برای این ملوانان مهربان و اهالی مارماریس تفاوتی ندارد. برای آن‌ها موضوع مهم این است شما مهمان این شهر بندری زیبا شده‌اید و باید به شما خوش بگذرد.

البته باید خاطرنشان کرد مارماریس نیز مانند دیگر شهرهای ترکیه، یکی از شهرهای تاریخی و تاب‌آور محسوب می‌شود؛ چراکه بارها‌و‌بارها از هجوم بیگانگان فرانسوی و انگلیسی به خاک ترکیه جلوگیری و با مردمان غیورش، درمقابل بزرگ‌ترین نیروهای دریایی جهان مقاومت کرده است. بناهای تاریخی ساخته‌شده در این شهر مربوط به دورانی دور در تاریخ بشر می‌شود که هرکدامشان نشانه‌ای بی‌نقص و واضح از قسمت‌های مهم تاریخ تقابل شرق و غرب هستند. دسترسی خطوط ساحلی مارماریس به آب‌های گرم و کشورهای فعال جهان باعث شده است بندرگاه این شهر به یکی از نقاط امن و فعال در عرصه‌ی تجارت جهانی تبدیل شود.

موزه و قلعه‌ی مارماریس 

قلعه مارماریس که سال ساختش به سال ۱۵۲۲ برمی‌گردد، یکی از آثار به‌جا‌مانده از برگ‌های تاریخ ترکیه است. شاید باورش کمی‌ سخت باشد؛ اما بیش از ۲۰۰ هزار نفر از نظامیان رومی‌ و عثمانی در نزدیکی همین قلعه با یکدیگر درگیر شده‌اند و همچنان می‌توان آثاری از آن درگیری عظیم را دید که به آرماگدون معروف است. دیوارهای قطور این قلعه حتی درمقابل مهلک‌ترین شلیک‌های منجنیق نیز دوام آورده است و به همان زیبایی روز اول خودنمایی می‌کند.

حالا که انسان‌ها از سلاح‌های پیشرفته برای جنگیدن با یکدیگر استفاده می‌کنند و قلعه‌ها نیز ماهیت نظامی‌ خود را از دست داده‌اند، قلعه‌ی مارماریس هم جای شوالیه‌ها را به قفسه‌های موزه‌ی مارماریس داده است و از اشیاء و نمادهای گران‌بهای شهر بندری مارماریس محافظت می‌کنند. چراغ‌های نفتی و سنگ قبرهای باستانی و مجسمه‌های باستانی که معلوم نیست متعلق به کدام دوره‌اند و شیشه‌های روغن قدیمی در قفسه‌های آنجا خوش کرده‌اند و مسافران و گردشگران مارماریس می‌توانند برای دیدن از این اشیاء به قلعه‌ی مارماریس مراجعه کنند. البته ناگفته نماند در اطراف قلعه‌ی مارماریس، قسمت‌های باستانی دیگری قرار گرفته‌اند که می‌توان با مراجعه به آن‌ها، از اطلاعات بصری بیشتری در مارماریس بهره برد.

الی گشت

شهر قدیمی‌ مارماریس   

خیابان‌های تپه‌ای مارماریس را دنبال کنید تا به قدیمی‌ترین قلعه‌های مارماریس برسید. درواقع، این قلعه‌ها بازماندگانی از شهر قدیمی‌ مارماریس هستند. بسیاری از معماران از سراسر جهان برای دیدن این قلعه‌ها به مارماریس می‌آیند و معتقدند سبک ساخت این قلعه‌ها و شهر قدیمی‌ مارماریس در دنیا بی‌نظیر است و در هیچ جای دیگر نمی‌توان بناهایی شبیه به آن‌ها پیدا کرد. با اصرار مداوم بزرگ‌ترین باستان‌شناسان جهان مبنی‌بر اینکه شهر قدیمی‌ مارماریس متعلق به زمانی خاص و تمدنی متفاوت است، بالاخره این شهر بعد از سال‌ها تلاش به فهرست میراث فرهنگی یونسکو اضافه شد.

بازار مارماریس

یکی از بازارهای شگفت‌انگیز جهان، بازار مارماریس است. این بازار با ارائه‌ی محصولات متنوع، از مواد شوینده‌ی بهداشتی گرفته تا آثار و اشیای هنری و کالاهای ضروری و خوراکی، یکی از گونه‌های عجیب خرید‌و‌فروش را در خود جا داده است. بازار مارماریس ظرفیت بسیار زیادی دارد و البته این میزان تنوع نیز برگرفته از همسایگی این شهر با خطوط ساحلی مهم تجاری جهان است.

صدای بازاری‌ها و فروشنده‌های بازار مارماریس و ترکیب بوی ادویه‌های مختلف که از کشورهای دیگر و از راه دریا به این بازار راه پیدا کرده‌اند، فضایی متفاوت و دلپذیر برای مسافران و گردشگرانی به‌وجود می‌آورد که برای خرید به این بازار وارد می‌شوند و قصد دارند از بازار مارماریس سوغاتی و یادگاری بخرند. گشت‌و‌گذار در این بازار زیبا و اماکن دیدنی این شهر را می‌توان با تهیه‌ی بلیط هواپیما ازمیر آغاز و از آنجا به مارماریس سفر کرد.

اطلاعات تماس الی گشت

تلفن: ۰۲۱۸۵۴۰

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه ۲۳، پلاک ۷

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات