واتساپ روی میلیون‌ها گوشی قدیمی از دسترس خارج شد

یک‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
به‌روزرسانی پیام‌رسان واتساپ از امروز باعث از کار افتادن این اپلیکیشن روی میلیون‌ها گوشی قدیمی مبتنی‌بر سیستم‌های عامل اندروید و iOS می‌شود.
تبلیغات

روز یکم فوریه‌ی ۲۰۲۰ (۱۲ بهمن ۱۳۹۸) در خبری رسمی اعلام شد که پیام‌رسان واتساپ (WhatsApp) دیگر قرار نیست روی شمار درخورتوجهی از گوشی‌های هوشمند که از سیستم‌های عامل قدیمی استفاده می‌کنند، کار کند. شمار گوشی‌هایی که توانایی اجرای واتساپ را از دست داده‌اند، میلیون‌ها دستگاه اعلام شده است. براساس اعلام رسمی، گوشی‌های هوشمندی که دارای iOS 8 و نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌عامل موبایلی اپل هستند نمی‌توانند از این پس واتساپ را اجرا کنند. در ضمن امکان اجرای پیام‌رسان موردبحث از دستگاه‌های دارای اندروید ۲/۳/۷ نان زنجبیلی (Android Gingerbread) و نسخه‌های قدیمی‌تر نیز سلب شده است.

براساس آمار منتشرشده، به‌دنبال به‌روزسانی جدید واتساپ، میلیون‌ها گوشی هوشمند از فهرست گوشی‌های تحت پشتیبانی این پیام‌رسان خارج شده‌اند و عملا امکان اجرای واتساپ روی آن‌ها وجود ندارد. ارقام مربوط به آمار توزیع نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید گوگل نشان می‌دهند، ۰/۳ درصد از ۲/۵ میلیارد کاربر فعلی دنیا همچنان از اندروید نان زنجبیلی یا نسخه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند. ارقام رسمی مربوط به شمار کاربران iOS 8 و نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم‌عامل، به‌صورت رسمی منتشر نشده است. بااین‌حال احتمال می‌دهیم شمار این کاربران نیز به‌نسبت زیاد باشد.

تیم مدیریت واتساپ، سال ۲۰۱۷ در اطلاعیه‌ای از تصمیم برای غیرفعال‌سازی این پیام‌رسان روی دستگاه‌های قدیمی خبر داد. براساس اعلام رسمی، تصمیم موردبحث در وهله‌ی اول برای حفاظت از امنیت کاربران و حریم خصوصی آن‌ها اتخاذ شده است.

بااین‌حال اگر جزو کاربران واتساپ هستید و از یکی از دستگاه‌های قدیمی مبتنی‌بر سیستم‌های عامل اندروید یا iOS استفاده می‌کنید، انتشار این خبر می‌تواند برای شما بسیار ناراحت‌کننده باشد. درحال‌حاضر گوشی آیفون 4s با سیستم‌عامل iOS 7 دیگر با واتساپ سازگار نیست. نکته‌ی حائز اهمیت این است که گوشی موردبحث به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت نمی‌کند و قرار نیست به نسخه‌های جدید iOS مجهز شود. تیم مدیریت واتساپ در وبلاگ رسمی مربوط به این پیام‌رسان طی اطلاعیه‌ای گفته است:

از آن‌جایی که ما مدت‌ها است به‌‌شکل فعالانه اپلیکیشن‌مان را برای این سیستم‌های عامل توسعه نمی‌دهیم، برخی از قابلیت‌های واتساپ ممکن است در هر زمانی روی این دستگاه‌ها از کار بیفتند. برای دریافت بهترین تجربه‌ی کاربری، پیشنهاد می‌کنیم به استفاده از جدیدترین نسخه‌ی iOS یا اندروید که برای گوشی هوشمندتان دردسترس قرار گرفته است، روی بیاورید.

به‌روز نگه‌داشتن دستگاه‌هایی نظیر گوشی‌های هوشمند، امری حیاتی است؛ زیرا هرچه دستگاه‌تان به‌روز‌تر باشد، خطر سرقت اطلاعات آن و مشکلات امنیتی کاهش می‌یابد. بااین‌حال شماری از کاربران ترجیح می‌دهند سیستم‌عامل گوشی هوشمندشان را به‌روزرسانی نکنند؛ این موضوع به‌خصوص هنگام انتشار اولیه‌ی نسخه‌های جدید صدق می‌کند. درواقع کاربران ترجیح می‌دهند به‌سرعت سراغ نسخه‌های جدید نروند، زیرا نسخه‌های جدید دارای باگ‌های زیادی هستند و به‌مرور زمان ازطریق انتشار به‌روزرسانی‌های جزئی این باگ‌ها رفع می‌شوند. بااین‌حال اتخاذ این تصمیم، به‌هیچ‌وجه کار درستی نیست؛ زیرا هر نسخه‌ی جدید از سیستم‌های عامل iOS و اندروید افزون بر موارد ظاهری دارای قابلیت‌های امنیتی جدیدی هستند تا داده‌های شما را بیش‌ازپیش حفاظت کنند. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به‌محض انتشار نسخه‌های جدید، سیستم‌عامل گوشی‌تان را به‌روزرسانی کنید.

جان آپدنکر، از افراد شناخته‌شده‌ی حوزه‌ی امنیت، دراین‌زمینه می‌گوید: «سیستم‌های عاملی که فاقد جدیدترین به‌روزرسانی‌ها هستند شما را درمعرض خطر قرار می‌دهند، زیرا دارای آسیب‌پذیری‌های ناشناخته‌ی زیادی هستند»؛ او در ادامه‌ی سخنانش از تمامی کاربران درخواست می‌کند دستگاه‌هایشان را همواره از لحاظ نرم‌افزاری به‌روز نگه دارند.

اگر گوشی هوشمند فعلی‌تان یکی از نسخه‌های بسیار قدیمی سیستم‌های عامل شناخته‌شده را اجرا می‌کند و نسخه‌ی جدید همان سیستم‌عامل برای دستگاه دردسترس قرار گرفته است، قویا پیشنهاد می‌کنیم همین حالا نسبت به به‌روزرسانی کردن آن اقدام کنید. با به‌روزرسانی دستگاه خواهید توانست مجددا از واتساپ و قابلیت‌های کاربردی آن بهره بگیرید.

بااین‌حال نباید فراموش کنیم که شماری از دستگاه‌های قدیمی مبتنی‌بر اندروید و iOS توانایی اجرای نسخه‌های جدیدتر از این سیستم‌های عامل را ندارند و بنابراین این نسخه‌ها برای گوشی‌های موردبحث دردسترس قرار نگرفته است. اگر با چنین شرایطی مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که از لحاظ مالی برای‌تان امکان‌پذیر است، سریعا گوشی هوشمندی را که دارای نسخه‌های جدید اندروید یا iOS باشد تهیه کنید. جان آپدنکر در ادامه‌ی سخنان خود می‌گوید: «وقتی که دیگر نمی‌توانید سیستم‌عامل گوشی هوشمند و اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی آن را به‌روزرسانی کنید، تنها راه‌حل پیش روی‌تان این است که گوشی جدیدی بخرید. قبل از تهیه‌ی گوشی جدید، بهتر است بررسی کنید که آن گوشی تا چند سال قرار است تحت پشتیبانی نرم‌افزاری باشد؛ درواقع بهتر است سراغ محصولی بروید که به‌روزرسانی‌ها را در زمانی سریع و به‌شکلی طولانی‌مدت دریافت می‌کند». البته بدون شک امکان تهیه‌ی گوشی جدید برای همه‌ی کاربران وجود ندارد. با این همه بهتر است باری دیگر تأکید کنیم که اگر از موبایلی قدیمی استفاده می‌کنید، داده‌های شما ممکن است در امنیت زیادی نباشند.

واتساپ اپلیکیشنی بزرگ و بسیار شناخته‌شده است و طبق اعلام رسمی، هم‌اکنون نیم میلیارد کاربر در سراسر دنیا دارد. پایگاه‌های داده‌ی این اپلیکیشن حاوی اطلاعات کامل میلیون‌ها کاربر هستند و بنابراین هکرها به آن‌ها علاقه‌ی زیای دارند؛ واتساپ همواره درمعرض خطر هک شدن است و بنابراین تیم مدیریت آن باید همواره به این موضوع اهمیت زیادی بدهند. واتساپ برای اینکه بتواند در بالاترین امنیت ممکن باشد، باید همواره روی گوشی‌های دارای سیستم‌های عامل جدید اجرا شود. با درنظرگرفتن این موضوع مهم، تصمیم اتخاذشده از سوی تیم مدیریت واتساپ کاملاً منطقی به‌نظر می‌آید. اگر از واتساپ و دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان استفاده می‌کنید، بهتر است برای حفاظت هرچه بیشتر داده‌هایتان، احراز هویت دومرحله‌ای را نیز فعال کنید.

بدون شک، درحال‌حاضر بسیاری از اطرافیان شما از اپلیکیشن واتساپ استفاده می‌کنند و روزانه با آن‌ها در ارتباط هستید. با درنظرگرفتن همین موضوع،‌ سخت است که این اپلیکیشن را کنار بگذارید و سراغ پیام‌رسان‌های دیگر بروید. با همه‌ی این‌ها واتساپ هم‌اکنون یکی از زیرشاخه‌های فیسبوک محسوب می‌شود و این شرکت طی چند وقت اخیر با برخی تصمیماتش باعث آزرده‌خاطر شدن بسیاری از کاربران واتساپ شده است. از طرفی فیسبوک به‌طور کلی سابقه‌ی درخشانی در زمینه‌ی حفاظت از داده‌های کاربرانش ندارد و این موضوع کاربران واتساپ را بیش‌ازپیش برای عدم استفاده از این اپلیکیشن ترغیب می‌کند. اگر بنابه‌ هر دلیلی به واتساپ علاقه ندارید، می‌توانید سراغ پیام‌رسان‌های جایگزین بروید که هر یک دارای قابلیت‌های جالب مختص به خود هستند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟ آیا شما از پیام‌رسان واتساپ استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات