اپل در میان سه فروشنده برتر کامپیوترهای سازمانی

یک‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
مک‌بوک‌ها در بازار تجاری هم مانند بازار مصرف‌کننده وضعیت مناسبی دارند و اپل را در میان سه فروشنده‌ی برتر در کنار دل و HP جای می‌دهند.
تبلیغات

گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد اپل می‌تواند از فرایند جایگزینی سیستم‌‌های کامپیوتر مبتنی بر ویندوز ۷ بهره‌برداری خوبی داشته باشد. در میان سازمان‌هایی که به‌دنبال جایگزین برای کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز قدیمی هستند، آیپد به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در دسته‌ی تبلت محسوب می‌شود و برای خرید کامپیوترهای شخصی سازمانی هم مک‌بوک در جایگاه برترین‌ها قرار دارد.

کارشناسان دنیای فناوری پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌ها به‌مرور به‌سمت پیاده‌سازی فناوری‌های ناهمگن پیش می‌روند. به‌بیان دیگر آن‌ها سرورهای اختصاصی را با سرویس‌های ابری، گوشی آیفون، آیپد و دستگاه‌های مبتنی بر مک و ویندوز ترکیب می‌کنند. با افزایش اهمیت و نقش داده در فناوری‌های مرتبط با کسب‌وکار و رویکردهای مبتنی بر موبایل در سمت کاربر، نیازهای حوزه‌ی IT نیز با سرعت بالایی تغییر می‌کند.

نرخ بالای تحول دیجیتال در بسیاری از کسب‌وکارها، آن‌ها را ملزم می‌کند تا برای وظایف کلیدی خود از سرویس‌های ابری استفاده کنند. آن‌ها اکنون باید راهکارهای متعدد و متفاوت را به‌کار بگیرند و در این مسیر برخی اوقات به پیمانکارهایی برای هماهنگ کردن سیستم‌ها نیاز دارند. درنتیجه‌ی تمامی تغییرهای مذکور، جریانی در دنیای کسب‌وکار ایجاد شد تا برخی از زیرساخت‌های کلیدی توسط فروشنده‌های متفرقه‌ی چابک‌تر و مقیاس‌پذیرتر تأمین شود.

جریان کنونی، نیازهای IT را در حوزه‌ی تجاری تغییر می‌دهد. به‌بیان دیگر امروز ترکیب کردن محیط‌های پلتفرمی گوناگون با یکدیگر، بسیار آسان‌تر خواهد بود. چنین جریانی بسیار عالی محسوب می‌شود، چون می‌توان نیازهای نیروی انسانی کنونی را نیز آسان‌تر برطرف کرد؛ نیرویی که برخی اوقات‌ به‌دنبال ابزارهای کاری آسانی است که مانند گوشی آیفون، تجربه‌ی کاربری روان داشته باشد.

MacBook Pro

Changewave در جدیدترین گزارش خود ادعا می‌کند که اپل و دل، اکنون در رتبه‌های برتر  تأمین تبلت و کامپیوتر‌های سازمانی قرار دارند. گزارش می‌گوید اگرچه خرید تبلت‌ها در روندی تقریبا ثابت ادامه پیدا می‌کند (و آیپد اپل با فاصله‌ای زیاد در رتبه‌ی اول قرار دارد)، خرید کامپیوترهای شخصی نیز با روند روبه‌رشدی ادامه دارد. به‌علاوه سازمان‌ها در فصل گذشته بیش‌ازپیش به‌دنبال خرید لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی جدید بوده‌اند. لپ‌تاپ‌ها بیش از کامپیوترهای رومیزی خواهان داشته‌اند، چون کسب‌وکارها بیشتر به‌سمت تجربه‌های موبایل پیش می‌روند.

گزارش منتشرشده ادعا می‌کند که دل در رتبه‌ی اول تقاضای خرید کامپیوترهای رومیزی قرار دارد. HP و اپل، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند. IDC قبلا روندی مشابه را پیش‌بینی کرده بود. در خرید لپ‌تاپ‌ها نیز اپل و HP آماری نزدیک به هم دارند و باز هم دل در رتبه‌ی اول قرار می‌گیرد.

دل و HP و اپل، جایگاه‌های برتر فروش کامپیوتر سازمانی را به خود اختصاص می‌دهند

اپل در جدیدترین گزارش خود ادعا می‌کند که آمار کاربران فعال دستگاه‌های مبتنی بر مک و آیپدها اکنون در بالاترین حد خود قرار دارد. به‌علاوه ۹۲ درصد رضایت از کاربران سازمانی آیپد گزارش می‌شود. ۷۸ درصد از کاربرانی که قصد خرید تبلت دارند نیز آیپد را به‌عنوان گزینه‌ی اول در نظر می‌گیرند.

ارتقاء ویندوز ۷ و فرصتی برای اپل

گزارش Changewave ادعا می‌کند اکثر کاربران سازمانی ویندوز ۷، برای ارتقاء سیستم‌های خود باز هم به ویندوز علاقه نشان می‌دهند. البته سهم قابل‌توجهی از آن‌ها نیز مهاجرت به لپ‌تاپ یا کامپیوترهای رومیزی مک یا حتی آیپد را مدنظر دارند.

ادعای گزارش مبنی بر حرکت شانه‌به‌شانه‌ی اپل و HP در فروش لپ‌تاپ، قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد. ازطرفی گزارش‌های اخیر، رشد مناسب HP را در بازار کامپیوترهای شخصی نشان می‌دهند و درمقابل، نمودارهای فروش مک تقریبا افقی بوده‌اند. به‌هرحال باید منتظر رویکردهای آتی بازار و واکنش آن نسبت به اتمام عمر ویندوز ۷ باشیم. البته درنهایت باید توجه داشته باشیم که افزایش فروش دستگا‌‌ه‌های مک در بازار تجاری، با کاهش فروش آن‌ها در دسته‌ی مصرف‌کننده، آمار کلی را کاهش می‌دهد.

Apple MacBook Air MVFM2 2019

اپل با عرضه‌ی دستگاه‌های مک جدید، می‌تواند از فرصت پیش‌آمده در بازار تجاری بهترین بهره‌برداری را داشته باشد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند اکنون بهترین زمان برای عرضه‌ی یک لپ‌تاپ نیمه‌حرفه‌ای قدرتمندتر از اپل است. باوجود اتمام پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷ و ایجاد چرخه‌ای از جایگزینی سیستم‌‌ها در سطح سازمانی، یک لپ‌تاپ اپل با برچسب قیمتی پایین‌تر از ۱،۰۰۰ دلار می‌تواند توجه بسیاری از مشتریان سازمانی را به‌سمت محصول کوپرتینویی‌ها جلب کند.

مینگ چی کو، از معروف‌ترین تحلیل‌گران اپل درباره‌ی جریان کنونی می‌گوید:

ما پیش‌بینی می‌کنیم که اپل در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰، یک آیفون ۴/۷ اینچی با نمایشگر LCD معرفی کند. آیپد پرو، مک‌بوک ایر یا پرو، شارژر وایرلس کوچک‌تر، تگ UWB و هدفون بلوتوث پرچم‌دار نیز درمیان محصلات احتمالی هستند.

دستگاه‌های مک جدید

اپل مک‌بوک ایر را در ژوئیه ۲۰۱۹ به‌روزرسانی کرد که بازخوردهای نسبتا مناسبی را به‌همراه داشت. ازطرفی انتقادها به کیبورد پروانه‌ای هنوز وجود داشت که از مک‌بوک پرو به نسخه‌ی ایر آمده بود. جایگزینی کیبورد مذکور در هریک از نمونه‌های جدید دور از انتظار نیست و اپل می‌تواند با دستگاه جدید، از جایگزینی دستگاه‌های پایین‌رده و میان‌رده‌ی بازار کامپیوترهای شخصی بهره ببرد. به‌هرحال با افزایش عرضه در حوزه‌ی لپ‌تاپ‌های میان‌رده می‌توان سهم مناسبی را از بازار دریافت کرد.

iMac

اپل تنها با عرضه‌ی کامپیوتر مک جدید، امکان تصاحب سهم بیشتری از بازار را خواهد داشت

برخی اسناد جدید نشان می‌دهند که شاید مک‌بوک پرو جدید ۱۳ اینچی در دستور کار اپل قرار داشته باشد. چنین محصولی هم می‌تواند مشتریان تجاری بسیاری را به لپ‌تاپ کوپرتینویی‌ها علاقه‌مند کند. ازطرفی شایعه‌ی عرضه‌ی آی‌مک جدید با طراحی کاملا شیشه‌ای، دور از انتظار به‌نظر می‌رسد.

اپل در ماه ژانویه اعلام کرد که بسیاری از مشتریان دستگاه‌های مک و آیپد، کاربران جدید پلتفرم هستند. لوکا مستری، مدیر مالی اپل این ادعا را مطرح کرد و گفت: «حدود نیمی از مشتریان خریدار مک و آیپد در سرتاسر جهان در فصل گذشته، کاربران جدید پلتفرم‌های اپل بوده‌اند».

شاید اپل در ۱۲ ماه آینده جایگزین تمامی سیستم‌‌های قدیمی ویندوز نشود، اما به‌هرحال می‌توان روندی مثبت را برای دستگاه‌های پردازشی این شرکت پیش‌بینی کرد؛ روندی که احتمالا در گزارش‌های نهایی فروش کامپیوتر شخصی سال ۲۰۲۰، اثرات مثبت خود را نشان دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات