بهترین جاذبه های گردشگری آنتالیا

یک‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
برای رهایی از دغدغه‌های روزمره، آنتالیا یکی از بهترین گزینه‌های روی میز است. با جاهای دیدنی آنتالیا آشنا شوید و برای یک سفر تفریحی به آنتالیا خود را آماده کنید.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

آنتالیا مکان‌های زیبای بسیاری دارد. اگر خواهان مناظر دیدنی هستید، جاهای دیدنی آنتالیا تنوع زیادی دارد. این شهر دارای بناهای تاریخی زیادی است که باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی شهر، امکان بازدید از همه‌ی آن‌ها برای گردشگران فراهم شده است. 

اگرچه یادمان‌ها و مخروبه‌های قدیمی بسیاری در آنتالیا وجود دارد، بااین‌حال تمامی جاهای دیدنی آنتالیا تاریخی نیستند. در آنتالیا می‌توانید سری به سواحل بسیار زیبا و دلنشین شهر زده و نهایت لذت را از آن ببرید. عاشقان تاریخ، ساحل و دریا همگی از آنتالیا لذت خواهند برد. در ادامه با چند مورد از جالب‌توجه‌ترین جاذبه های گردشگری آنتالیا ترکیه آشنا خواهیم شد.

برای انتخاب انواع تور ترکیه و تور آنتالیا می‌توانید به کمک کجارو، تورهای آژانس‌های مسافرتی همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

دهکده قدیمی (Kaleici)

دهکده قدیمی

دهکده‌ی هزارتو Kaleici، برای قدم‌زنی و گشت‌وگذار در خیابان‌ها ساخته شده بود. خیابان‌های سنگ‌فرش و کاخ‌های عثمانی این دهکده که بازسازی شده و اکنون دارای سقف‌هایی با رنگ سفید و قرمز هستند، مکانی فوق‌العاده با خیابان‌هایش مملو از انواع و اقسام هتل، رستوران، فروشگاه‌های تهیه‌ی سوغاتی، بوتیک و گالری‌های هنری است. اگرچه این دهکده عمدتا مکانی برای دوری از دنیای پزرق‌وبرق و شلوغ انسان‌ها به شمار می‌رود، اما برای کسانی که مایل باشند، چندین جاذبه‌ی گردشگری دیدنی نیز وجود دارد. «میدان اصلی» که دارای یک دروازه‌ی ورودی و یک برج ساعت سنگی است، «مسجد محمد پاشا» که یک بنای تاریخی زیبا مربوط‌به قرن هجدهم میلادی است و درنهایت «مناره‌ی کوتاه» که مکانی درخور توجه است تنها برخی از جاذبه‌های گردشگری دهکده‌ی قدیمی هستند. «مناره‌ی کوتاه» در قرن نوزدهم به آتش کشیده شد و اکنون تنها مخروبه‌ی آن باقی مانده است. این مکان در ابتدا یک معبد رومی بود که بعدها به یک کلیسای بیزانسی تبدیل شد و اکنون نیز مسجد است.

بندر قدیمی

بندر قدیمی آنتالیا

بندر قدیمی آنتالیا که درکنار صخره‌های این شهر آرمیده، مکانی دیدنی پر از بوتیک، کافه‌های زیبا، بازار و کشتی‌های تفریحی کوچک است که به‌سمت آب‌های درخشان دریای مدیترانه روان هستند. با وجود آرامشی که در کشتی‌های تفریحی این ناحیه وجود دارد، باور این موضوع سخت است که اینجا زمانی مرکز تجاری و اقتصادی آنتالیا بوده است. اما از قرن دوم تا اواسط قرن بیستم میلادی، بندر قدیمی، بندر اصلی آنتالیا به شمار می‌رفت که موجب رونق شهر و مناطق اطراف آن می‌شده است. این روزها می‌توانید به این مکان آمده و به خرید و گشت‌وگذار بپردازید و پس از آن، قهوه‌ای برای خود تهیه کنید و به تماشای غروب آفتاب بنشینید. اگر مایل باشید می‌توانید به کشتی‌های تفریحی بندر قدیمی رفته یا در سواحل لب دریا به استراحت بپردازید.

موزه آنتالیا

موزه آنتالیا

اگر به تاریخ ترکیه علاقه‌مند هستید، «موزه آنتالیا» را از دست ندهید. تمامی آثار تاریخی کشف شده در سواحل ترکیه، در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند. علاوه‌بر این، کلکسیون این موزه در یک نمایشگر نمایش داده می‌شود که فهم تاریخ غنی و پیچیده‌ی ترکیه را بسیار ساده‌تر می‌کند. بخش باستان‌شناسی این موزه، آثاری از دوران برنز تا دوران بیزانس دارد که عمدتا بر مخروبه‌های نواحی اطراف آن تأکید دارد. اگر زمان زیادی ندارید، مستقیما به بخش گالری‌های هنری موزه بروید که آثاری از دوران آسپندوس و شهر تاریخی پرگا در آن خودنمایی می‌کنند.

مسجد یولی مناره

آنتالیا

یکی از جالب‌توجه‌ترین آثار تاریخی آنتالیا، مسجد یولی مناره است که توسط سلطان سلجوقی، علاءالدین کی‌قباد بین سال‌های ۱۲۱۹ الی ۱۲۳۶ میلادی ساخته شد. این مسجد نمونه‌ی بارزی از معماری دوران سلجوقی است. مناره‌ی این مسجد به‌شکل استوانه است که دارای یک گنبد چندضلعی در قسمت بالایی‌اش است. مسجدی که در قرن چهاردهم میلادی درکنار این مناره ساخته شده، هنوز هم مورد استفاده است. این مناره دقیقا در نزدیکی دروازه‌ی ورودی قدیمی شهر قرار دارد. در قسمت پشت مناره‌ی یولی، یک برج ساعت که مربوط‌به دوران عثمانیان است، به‌همراه چندین مقبره در اطراف آن وجود دارد.

دروازه هادریان

دروازه هادریان آنتالیا

دروازه‌ی هادریان یکی از شگفت‌انگیزترین ورودی‌های دهکده قدیمی (Kaleci) است. بخش‌های زیادی از دیوارهای مربوط‌به یونان و روم باستان در این دهکده سالم باقی مانده‌اند که «دروازه‌ی هاردیان» نیز یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. این دروازه که در سال ۱۳۰ پس از میلاد به افتخار ورود امپراطور روم باستان یعنی هادریانوس به این شهر ساخته شد، دارای یک در ورودی از جنس سنگ مرمر با سه طاق قوسی‌شکل است که توسط برج‌هایی در کناره‌هایش مستحکم شده و با مجسمه‌ها و حکاکی‌های زیبا آذین‌بندی شده است. اگر از زیر طاق‌های این دروازه عبور کنید، می‌توانید از نگاه کردن به حکاکی‌های روی سقف آن که به‌خوبی طی زمان سالم مانده‌اند، لذت ببرید.

قلعه رومی

قلعه رومی

این قلعه‌ی پهن و استوانه‌ای شکل که ۱۴ متر ارتفاع دارد، در قرن دوم میلادی ساخته شد. قلعه‌ی رومی نمایی به‌سمت بندر قدیمی دارد و در اطراف پارک کارالی‌اوغلو واقع شده است. هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند هدف از ساخت قلعه‌ی رومی چه بوده اما بیشتر باستان‌شناسان بر این باور هستند که این قلعه، برج مراقبتی برای بندر پر رفت‌و‌آمد شهر بوده است. قلعه رومی اکنون مکانی ایده‌آل برای تماشای غروب آفتاب و داشتن نمایی همه‌جانبه از بندر قدیمی محسوب می‌شود. خود پارک کارالی‌اوغلو، مکانی آرام و زیبا مملو از گل‌های رنگارنگ است که برای تفریح و پیک‌نیک خانوداگی، محل مناسبی به شمار می‌رود. شما هم می‌توانید مانند مردم محلی آنتالیا، به هنگام غروب به این پارک آمده و از قدم‌زنی در آن لذت ببرید. کافه‌های بسیار فوق‌العاده‌ای در اطراف این پارک وجود دارد که می‌توانید پس از قدم‌زدن به آن‌ها رفته و قهوه‌ای خوشمزه میل کنید.

آسپندوس

آنتالیا

یکی از عمده دلایلی که دوست‌داران تاریخ به آنتالیا سفر می‌کنند، آسپندوس است. این مکان تاریخی دارای یک آمفی تئاتر رومی بوده که به عقیده‌ی برخی، از جمله سالم‌ترین آثار باستانی بر جای مانده در نوع خود است که در زمره‌ی برترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه نیز است. روزهای اوج این شهر باستانی، قرن‌های دوم و سوم میلادی بودند که این آمفی تئاتر باستانی طی آن دوران ساخته شد. علاوه‌بر این تئاتر که به‌طور کامل بازسازی و مرمت شده و می‌تواند ۱۵ هزار نفر را در خود جای دهد، به‌نظر می‌رسد بیشتر مخروبه‌های دیگر آسپندوس تنها برای برخی از افراد خاص دارای جذابیت باشد.

ترمسوس

آنتالیا

شاید آسپندوس شهرت بیشتری در میان گردشگران داشته باشد اما محیط و فضای ترمسوس بسیار جذاب‌تر است. نه یونانی‌ها و نه رومی‌ها نتوانستند مانند «پیسیدیان‌ها» با حفظ استقلال خود در ارتفاعات ترمسوس، جنگ را مهار کنند. بقایای تقریبا سالم این شهر باستانی به‌طور پراکنده در دامنه‌ی کوه‌های سنگلاخی قرار گرفته که نمایی خیره‌کننده از نواحی اطراف دارد. اگر می‌خواهید به‌طور کامل از این مکان بازدید کنید، کفش‌های مستحکم پوشیده و آب فراوانی به‌همراه خود بردارید. خیابان ردیف ستون‌ها و آگورا (محل تجمع در یونان باستان) بسیار دیدنی هستند اما آمفی تئاتر شهر را از دست ندهید که چشم‌انداز و منظره‌ای فوق‌العاده از قله‌ی رشته‌کوه‌های توروس دارد.

پرگا

آنتالیا

میدان ورزش بزرگ و پر از سنگ پرگا، معابد نیمه تخریب شده و آگورای بسیار عظیم آن همگی حال و هوای شکوه و جلال گذشته را به تصور می‌کشند. این مکان زمانی پایتخت پامفیلیا بوده است که ابتدا تحت فرمانروایی یونانی‌ها و سپس رومی‌ها به اوج خود رسید. پرگا مانند دیگر مکان‌های تاریخی ترکیه معروف و پرآوازه نیست؛ همین موضوع موجب می‌شود که گردشگران کمتری به این مکان بیایند که نتیجه‌اش شلوغ نشدن و آرام بودن آن است. حمام های رومی، دروازه‌ی یونانی و اکروپلیس (دژ یونانی) از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری پرگا هستند.

المپیوس و کیمرا

آنتالیا

دو روستای المپیوس و چیرالی در نواحی اطراف سواحل نزدیک مخروبه‌های لیسیایی شهر المپیوس واقع شده‌اند. علاوه‌بر مخروبه‌های باستانی این مناطق، از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری اینجا، شعله‌ی آتشی ابدی است که هرگز خاموش نمی‌شود و از صخره‌های بالای کوه زبانه می‌کشد. المپیوس در میان گردشگران جوان به‌ویژه هنگام شب‌ها، از محبوبیت خاصی برخوردار است اما چیرالی عمدتا مکانی آرام است که بیشتر برای قدم‌زنی در سواحلش مشهور است. البته هر دوی این روستاها برای کسانی که می‌خواهند تعطیلات خود را در مکانی آرام و زیبا بگذرانند، مناطقی ایده‌آل به شمار می‌روند.

چشمه کارستی

آنتالیا

نواحی اطراف آنتالیا مملو از چشمه‌های کارستی، گودال و آبشارهای گوناگون است. چشمه کارستی حاصل نفوذ آب مخازن بزرگ‌تر زیرزمینی در یک مخزن کوچکتر و خروج آن از چشمه است. آهک حاصل از آب این چشمه‌ها، طی دوره‌ای تقریبا یک و نیم الی دو میلیون ساله، موجب ایجاد پلکانی آهکی، شبیه به آنچه در پاموک‌کاله (واقع در جنوب غربی ترکیه) وجود دارد، شده است. کرگوز و پینارباسی که در شمال غربی ترکیه واقع شده‌اند، چشمه‌ها و گودال‌هایی دیدنی دارند. دودنباسی نیز دارای آبشارهایی پلکانی است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. آبشارهای مکان‌های یاد شده همگی تحسین‌برانگیز هستند و سفر به اینجا برای دوری از شلوغی و سروصدای آنتالیا و نیز لذت بردن از طبیعت، بهترین انتخاب خواهد بود.

غار کارائین

آنتالیا

غار کارائین که در نزدیکی دوسمالتی واقع شده، محل سکونت انسان‌های ماقبل تاریخ بوده و یافته‌هایی نیز از دوران پیشین و میانی «پارینه‌سنگی» در این مکان کشف شده است. حفاری‌هایی که در اینجا صورت گرفته، موجب کشف استخوان‌ها و دندان‌هایی مربوط‌به انسان‌های دوران نوسنگی شده است. برخی از کشفیات این غار در یک موزه‌ی کوچک و قابل توجهی که در اطراف همین منطقه واقع شده، به نمایش گذاشته شده‌اند. غارهای عریض و قوس‌دار اینجا مکانی ایده‌آل برای غارنوردی محسوب می‌شود و در میان خانواده‌هایی که قصد رفتن به طبیعت را دارند، از محبوبیت بالایی برخوردار است. اگر می‌توانید در ایام وسط هفته به این غار بیایید که نسبت به دیگر روزها، کمی خلوت‌تر است. اگر یک خودروی کرایه‌ای در اختیار داشته باشید، می‌توانید علاوه‌بر غار کارائین و موزه‌اش، به چشمه‌های کارستی این منطقه نیز رفته و یک روز فوق‌العاده برای خود رقم بزنید.

فاسلیز

آنتالیا

بندر قدیمی فاسلیز لیسیا، مکانی است که اسکندر مقدونی زمستان خود را در ۳۳۴ سال پیش از میلاد مسیح، در آن سپری کرد. بقایای آمفی تئاتر، کاریز، معابد مختلف، یک خیابان با ساختمان‌های دارای ستون و طاق دروازه‌ی هادریانوس در اینجا قرار دارند که در سال ۱۱۴ پس از میلاد ساخته شدند. نواحی ساحلی این مخروبه‌ها، منظره‌ای بسیار دیدنی است. موزه‌ای در اینجا وجود دارد که یافته‌های این مکان در آن به نمایش گذاشته شده‌اند. اگر زمان بیشتری دارید، می‌توانید به تله‌کابین Olympos Teleferik که کمی پیش‌تر از فاسلیز واقع شده نیز سری بزنید. این تله‌کابین شما را از کوه تاهتالی تا قله‌ی آن یعنی ارتفاع ۲٫۲۷۵ متری می‌برد که می‌توانید در آنجا، نمایی بسیار دیدنی و همه‌جانبه از ساحل داشته باشید.

غار کوکاین

غار کوکاین در اعماق کوهستان‌های آنتالیا قرار گرفته است. این غار ۶۰۰ متر طول دارد و برای اولین بار توسط K. Kökten کشف شد. یافته‌های او نشان می‌دهد که ساکنانی در غار کوکاین در دوران ماقبل تاریخ زندگی می‌کرده‌اند. در ورودی این غار یک آب‌انبار بسیار بزرگ رومی وجود دارد که خود نشان از سکونت انسان‌ها در دوران گذشته دارد. این غار بزرگ دارای استالاگمیت‌های (چکیده‌سنگ) غول‌پیکری است که اشکال عجیبی دارند. اگر می‌خواهید این غار را به‌طور کامل جست‌وجو کنید، کفش‌های مناسب و مستحکم بپوشید و همراه خود چراغ‌قوه بیاورید و به یاد داشته باشید که کف این غار لغزنده است.

تونک تپه

تونک تپه آنتالیا

تونک تپه یکی از جاهای تفریحی در آنتالیا محسوب می‌شود که سرگرمی‌های جذابی را می‌توان در آنجا یافت. کوهنوردی، تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر خلیج و کوه‌های اطراف، تله‌کابین سواری، رستوران گردان و کلاب از تفریحات و امکانات این منطقه هستند. تله‌کابین تونک تپه در سال ۲۰۱۳ در منطقه کمر افتتاح شد. از آن بالا می‌توانید نظاره‌گر مناطق بسیار زیبایی باشید و عکس‌های متفاوتی ثبت کنید.

آکواریوم آنتالیا

آکواریوم آنتالیا

آکواریوم آنتالیا مجموعه‌ای تفریحی با ۴۰ آکواریوم موضوعی متفاوت است که از وسیع‌ترین آکواریوم‌های دنیا به شمار می‌آید. در این مجموعه تونل آکواریومی به طول ۱۳۱ متر با عرض ۳ متر ساخته شده است که عنوان بزرگ‌ترین تونل آکواریومی جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این آکواریوم یکی از جاهای تفریحی مناسب در آنتالیا برای گردش با کودکان محسوب می‌شود که برای بازدید از آن می‌توانید بین ۳ تا ۴ ساعت زمان اختصاص دهید. این آکواریوم در نزدیکی ساحل کنیالی آنتالیا واقع شده است. آکواریوم آنتالیا در مرکز شهر قرار دارد و از فرودگاه آنتالیا تا این مجموعه تنها ۱۵ کیلومتر فاصله است.

برج ساعت آنتالیا

برج ساعت آنتالیا

در محله کاله کاپیسی ساختمان برج ساعت به‌زیبایی خودنمایی می‌کند. این محله مرز بین شهر قدیم و جدید آنتالیا است و علاوه‌بر برج ساعت، میزبان کافه، غرفه و رستوران‌های مختلفی است. قدمت این برج به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد و نماد ایستادگی و استواری به حساب می‌آید. بازدید از این جاذبه رایگان است و در کمتر از یک ساعت می‌توانید از این برج بازدید کنید.

پارک کارالیوگلو

پارک کارالیوگلو آنتالیا

پارک کارالیوگلو در مرکز شهر و نزدیکی ساحل، در جنوب شهر تاریخی کالجی ساخته شده است. قرار گرفتن این پارک درکنار خلیج آنتالیا باعث شده تا چشم‌انداز متفاوتی داشته باشد. این پارک میزبان مجسمه‌های زیادی است که مشهورترین آن‌ها مجسمه کارگر و پسرش محسوب می‌شود. اکثر بازدیدکنندگان را در حال عکاسی از این مجسمه‌ها خواهید دید. کافه و رستوران‌های مختلفی در این پارک وجود دارد که برای صرف غذا یا نوشیدنی‌های مختلف می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. در فاصله کمی از پارک می‌توانید برج قدیمی هیدریلیک، ساختمان شهرداری و تئاتر شهر آنتالیا را ببینید. بازدید از پارک رایگان است و برای تفریح در اینجا می‌توانید نصف روز خود را اختصاص دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات