پیوند ماهیچه‌های قلب رشدیافته در آزمایشگاه به انسان

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
برای اولین‌بار در جهان، پژوهشگران ژاپنی به‌جای پیوند قلب کامل، سلول‌های قلبی حاصل از سلول‌های بنیادی را وارد بخش‌های آسیب‌دیده قلب بیمار کردند.
تبلیغات

به‌تازگی پژوهشگران دانشگاه اوساکای ژاپن از پیوند قلب موفقیت‌آمیزی خبر دادند که در نوع خود بی‌نظیر است. این پژوهشگران به‌جای جایگزینی تمام قلب بیمار با ارگان جدید، صفحات تجزیه‌پذیر حاوی سلول‌های ماهیچه‌ی قلب را به مناطق آسیب‌دیده‌ی قلب وارد کردند. اگر این رویکرد نتیجه‌ی مدنظر را حاصل کند، ممکن است سرانجام نیاز به پیوند قلب کامل برطرف ‌شود.

پژوهشگران برای رشد سلول‌های ماهیچه‌ی قلب از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) استفاده کردند. iPS سلول‌هایی بنیادی هستند که پژوهشگران آن‌ها را با گرفتن سلول‌های پوست یا خون و برنامه‌ریزی مجدد برای بازگشت به وضعیت پرتوان مرحله‌ی رویانی تولید می‌کنند. در این مرحله، پژوهشگران می‌توانند سلول‌های iPS را به هر نوع سلول دلخواه تبدیل کنند.

در این مطالعه، پژوهشگران قبل از قراردادن سلول‌ها روی صفحات، سلول‌های iPS را به سلول‌های ماهیچه‌ی قلب تبدیل کردند. بیماری که پیوند را دریافت کرده، دچار ﮐاردیومیوپاتی ﺍﯾﺴﮑﻤﯿﮏ است؛ وضعیتی که در آن قلب بیمار به‌‌دلیل اینکه عضلاتش خون کافی دریافت نمی‌کنند، در پمپاژ خون دچار مشکل می‌شود. این وضعیت در موارد شدید می‌تواند به پیوند قلب نیاز داشته باشد؛ اما پژوهشگران دانشگاه اوساکا امیدوار هستند سلول‌های ماهیچه‌ای موجود روی صفحه پروتئینی را ترشح کنند که به بازسازی عروق خونی کمک کند و از این طریق موجب بهبود عملکرد قلب بیمار شوند.

پژوهشگران قصد دارند بیمار را تا سال آینده زیرنظر بگیرند و در ۳ سال آینده، این رویه را روی ۹ نفر دیگر آزمایش کنند که به بیماری مذکور دچار هستند. اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، این رویکرد می‌تواند جایگزین پیوند قلب کامل شود. از مزیت‌های این رویکرد آن است که نه‌تنها منبع‌یابی سلول‌های iPS آسان‌تر از پیداکردن اهداکننده‌ی مناسب است؛ بلکه سیستم ایمنی فرد گیرنده نیز درمقایسه‌با ارگان جدید، با احتمال بیشتری این سلول‌ها را تحمل می‌کند. یوشیکی ساوا، یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت:

امیدوارم این پیوند به فناوری پزشکی تبدیل شود که جان مردم بیشتری را نجات دهد؛ زیرا شاهد جان‌باختن افرادی بودم که نتوانستم جانشان را نجات دهم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات