چرا دلتنگ گوشی قدیمی خود می‌شویم؟

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تا‌به‌حال برای گوشی قدیمی خود دلتنگ شده‌اید؟ در این مقاله، بررسی می‌کنیم چرا برای فناوری‌های گذشته دلمان تنگ می‌شود.
تبلیغات

در دهه‌ی ۲۰۱۹، پیشرفت‌های زیادی درزمینه‌ی فناوری مانند شناخت چهره، واقعیت افزوده، سرعت پهنای باند و رانندگی خودران به‌وجود آمد؛ اما با فرارسیدن دهه‌ی ۲۰۲۰، به‌نظر می‌رسد کاربران بیشتر دلتنگ فناوری‌های قدیمی می‌شوند.

در سال ۲۰۱۹، کاربران با گوشی جدید موتورولا ریزر شاهد بازگشت گوشی‌های تاشو بودند و اپلیکیشن‌هایی عرضه شد که با استفاده از آن‌ها می‌توانستند آیفون خود را شبیه به آیپدی قدیمی کنند. همچنین، به‌لطف دیزنی‌پلاس امکان تماشای فیلم‌های کلاسیک و برنامه‌های تلویزیونی قدیمی فراهم شده است. حتی صنعتی به‌وجود آمده است که سیستم‌‌عامل‌‌های کنسول‌های بازی را با بازی‌های کلاسیک یکپارچه‌سازی می‌کند.

از دیدگاه کریستین بچو، متخصص نوستالژی و استاد روان‌شناسی در دانشگاه لوموین، دوران گذار مانند گذشتن از یک دهه و شروع یک دهه جدید، نوستالژی را تحریک می‌کند. این تحریک می‌تواند شامل نوستالژی در فناوری هم شود:

زمانی‌که به این موضوع فکر می‌کنید، متوجه پارادوکسی جالب می‌شوید. امروزه، زندگی و پیشرفت دو موضوع جدایی‌ناپذیر و مردم همیشه مشتاقانه منتظر پیشرفت‌های جدید هستند. دلتنگی دراین‌زمینه بی‌معنی است؛ چراکه فناوری هیچ‌وقت قرار نبود در گذشته بماند و همیشه برای حال و آینده است.

از دیدگاه بچو، مردم معمولا دلتنگ افراد دیگر یا یادگاری‌های گذشته مانند عکس یا دفتر خاطراتشان می‌شوند و این امری طبیعی است؛ اما اولین‌‌بار است که فناوری تقریبا به بخشی از خودمان تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که گویا هرگز بدون آن وجود نداشتیم.

بچو در‌این‌باره می‌گوید:

در گذشته، انسان‌ها همیشه سعی می‌کردند اشیاء را در زندگی خود کنترل کنند و امروزه نیز جای تعجب نیست که بخواهیم فناوری را در کنترل خود درآوریم.

به‌جای اشتیاق برای فناوری قدیمی یا آینده، شاید بهتر باشد از داشته‌هایمان لذت ببریم

فناوری باعث شده است امروزه مردم بیش‌از‌حد باهم ارتباط داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهد این موضوع می‌تواند استرس و اضطراب بیشتری در زندگی مردم به‌وجود آورد؛ بنابراین، تعجبی ندارد تمایل داشته باشیم به زمانی برگردیم که ارتباطات کمتر و استرس کمتر داشتیم.

بچو عقیده دارد مطمئنا مردم تلفن‌های قدیمی تاشو را بیشتر از تلفن‌های هوشمند نمی‌خواهند یا دوربین‌های پولاروید را به دوربین‌های گوشی خود ترجیح نمی‌دهند؛ بلکه فقط به‌دنبال خاطراتشان هستند و این خاطرات به فناوری‌های قدیمی گره خورده است. در خاطرات فناوری‌های قدیمی به‌دنبال یادآوری موضوعاتی هستیم که امروزه از ما فاصله گرفته است.

کریستین بچو می‌گوید: 

مطمئنا امروزه کاربران نمی‌خواهند به زمانی برگردند که از مدرسه به خانه بر‌می‌گشتند و فقط با گروهی از دوستان صمیمی خود در ارتباط بودند و هر کسی رنگ متفاوتی از موتورولا ریزر داشت؛ اما نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که آن زمان همه‌چیز ساده‌تر بود. مردم واقعا نمی‌خواهند خود را با فناوری قدیمی به‌عقب برگردانند و فقط می‌خواهند درباره‌ی آن خیال‌پردازی کنند و برای مدتی با خاطرات خود سرگرم شوند.

 بالاخره روزی هم خواهد رسید که از آیفون ۱۱ و نینتندو سوئیچ به‌عنوان خاطرات یاد می‌کنیم.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.  شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات