سیم کارت شاتل چیست و خرید آن چه مزایایی دارد؟

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
مطالعه 8 دقیقه
سیم‌کارت شاتل
در این مقاله همه چیز درباره سیم‌کارت‌های شاتل را می‌خوانید؛ از مزایا و معایب آن‌ها گرفته تا قیمت و نحوه خرید.
تبلیغات

شاتل موبایل درسال ۹۶ به‌عنوان نخستین و تنها اپراتور مجازی نوع اول تلفن همراه (Full MVNO حقیقی) کشور با ارائه‌ی سیم‌کارت‌های خود با پیش شماره 0998 و کد یک، فعالیت خود را در بازار ارتباطات کشور آغاز کرد. این اپراتور با ایجاد زیرساخت‌های فنی به‌روز و ایجاد شبکه تلفن همراه هوشمند با قابلیت اتصال خودکار به بهترین شبکه و آنتن، گسترده‌ترین پوشش‌سراسری 3G و 4G/LTE در سراسر کشور، ارائه‌ی مزایا و خدمات ویژه، خدمات محتوایی و سرگرمی منحصر به فرد و کاهش هزینه‌های مشترکین، توانسته تجربه‌ی خوبی از ارتباط پیوسته و باکیفیت برای مشترکین ایجاد کند.

این مقاله در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ با جدیدترین اطلاعات به‌روزرسانی شده است.

شاتل موبایل با معرفی و عرضه‌ی سیم‌کارت‌های هوشمند، تجربه‌ی بهینه‌تری را به مشترکین خود ارائه می‌کند. درواقع سیم‌کارت هوشمند براساس موقعیت جغرافیایی مشترک همیشه بهترین شبکه و فناوری را برای اتصال انتخاب می‌کند.

سیم‌کارت شاتل موبایل و استفاده از فناوری شبکه‌ی هوشمند به سیم‌کارت‌های شاتل این امکان را می‌دهد که بتوانند از شبکه‌ی چندین اپراتور داخلی استفاده کنند. در واقع، افراد می‌توانند با فعال‌سازی شبکه هوشمند شاتل می‌توانند با توجه به موقعیت مکانی خود به قوی‌ترین آنتن موبایل در نزدیکی خود متصل شوند و بهترین کیفیت اتصال و پوشش اینترنت 3G و 4G را در اختیار داشته باشند.

البته با جدیدترین فاز هوشمندسازی سیم‌کارت‌های شاتل موبایل، قابلیت مدیریت شبکه میزبان این نوع سیم‌کارت می‌تواند به‌صورت دستی تنظیم شود. به این صورت که کاربر سیم‌کارت شاتل موبایل می‌تواند شبکه مورد نظر خود را از بین سه اپراتور دارای شبکه رادیویی کشور، یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل، به‌صورت دستی انتخاب کند. همچنین، هر زمان که کاربر نیاز داشت می‌تواند این تنظیمات را از حالت دستی خارج کند و به حالت هوشمند برگرداند.

مزایای استفاده از سیم‌کارت‌های شاتل موبایل:

سیم‌کارت هوشمند شاتل موبایل به دلیل امکانات نوینی که به مشترکان خود ارائه می‌کند، مزایای خاصی برای آن‌ها دارد. در این بخش برخی از ویژگی‌های این سیم‌کارت که آن را از سیم‌کارت سایر اپراتورها متمایز می‌کند توضیح داده شده است.

سیم‌کارت شاتل موبایل بسته‌های آغازین متنوعی دارد که دقایق مکالمه، پیامک و ترافیک دسترسی به اینترنت به همراه خدمات محتوایی و مکمل را شامل می‌شود. مشترکین این سیم‌کارت‌ها می‌توانند با استفاده از قابلیت تمدید خودکار این بسته‌های آغازین با پرداخت ماهانه و یا سه ماهه یک مبلغ ثابت، به‌عنوان آبونمان، از خدمات تماس، پیامک و اینترنت استفاده کنند؛ بدون این که نیاز باشد هزینه دیگری بپردازند.

در صورتی که حجم بسته‌های مربوط به این خدمات زودتر از موعد تمدید دوره به پایان برسد، مشترکان می‌توانند این خدمات را با تعرفه مصرف آزاد تخفیفی استفاده کنند. مشترکان این امکان را هم دارند که متناسب با نیاز خود یک بسته افزایشی فعال کنند.

یکی دیگر از جدیدترین امکانات سیم‌کارت‌های هوشمند شاتل موبایل این است که امکان اختصاص IP استاتیک به آن‌ها وجود دارد. حدود سه سال قبل بود که شاتل موبایل امکان اختصاص IP استاتیک به سیم‌کارت‌های هوشمند را فراهم کرد. آی‌پی استاتیک می‌تواند مورد استفاده‌ی سازمان‌ها، شرکت‌ها، کسب‌وکارها و تمامی افرادی قرار بگیرد که به‌دنبال یک شناسه‌ی منحصر‌به‌فرد و دائمی برای برقراری ارتباط در اینترنت موبایل خود هستند.

شهریور ماه سال گذشته بود که امکان خرید آنلاین سیم‌کارت هوشمند شاتل موبایل با IP استاتیک ممکن شد. به این ترتیب، متقاضیان حقیقی و حقوقی استفاده از سیم‌کارت هوشمند با IP استاتیک (ثابت) می‌توانند به‌صورت آنلاین این محصول را از طریق فروشگاه اینترنتی شاتل موبایل خریداری کنند.

شاتل موبایل راهکار IP استاتیک مبتنی بر شبکه تلفن همراه را با هدف افزایش ایمنی سیم‌کارت‌های سازمانی برای دسترسی به شبکه داخلی به تمامی متقاضیان و بدون محدودیت، ارائه می‌دهد. از جمله امکاناتی که راهکار IP استاتیک ارائه می‌کند عبارتند از:

  • پیاده‌سازی سیاست‌های دسترسی‌پذیری بر مبنای IP ثابت
  • ارائه شناسه منحصر‌به‌فرد و معتبر به سازمان‌ها، کسب‌وکارها و افراد
  • تسهیل در ارائه خدماتی نظیر انتقال تصاویر دوربین‌های مدار بسته (CCTV)، VoIP، بازی‌های آنلاین
  • ایجاد محدودیت دسترسی به حساب‌ها و خدمات حساس
  • مدیریت دسترسی و ایمنی اطلاعات
    • افزایش ایمنی سیم‌کارت‌های سازمانی برای دسترسی به شبکه داخلی

سرویس «انتقال مانده اینترنت به دوره بعد» نیز امکانی است که شاتل موبایل در بسته‌های اینترنت خود ارائه کرده است. با استفاده از این امکان، مشترکین بدون این که لازم باشد هزینه‌ای پرداخت کنند می‌توانند سقف معینی از حجم باقی‌مانده بسته اینترنتی خود را به بسته دوره بعدشان انتقال دهند. با این سرویس مشترکان می‌توانند برای خرید بسته اینترنتی هزینه کمتری بپردازند و استفاده مقرون به صرفه‌تری از اینترنت همراه خود داشته باشند.

یکی دیگر از مزایای سیم‌کارت شاتل موبایل تعرفه ویژه‌ای است که برای مصرف آزاد اینترنت همراه در نظر گرفته است. در همه اپراتورهای تلفن همراه کشور با پایان یافتن اعتبار حجمی بسته و در صورت عدم تمدید یا خرید بسته جدید، کارکرد اینترنت مشترک به‌صورت آزاد و با قیمتی بالاتر محاسبه می‌شود. این در حالی است که بر اساس تعرفه ویژه مصرف آزاد اینترنت همراه در شاتل موبایل، اگر کاربر یکی از بسته‌های آغازین (به جز بسته آغازین پایه) را فعال کرده باشد، با تمام شدن حجم اینترنت بسته آغازین خود و پیش از تمدید خودکار دوره بسته آغازین، می‌تواند باقی‌مانده ترافیک اینترنت مورد نیاز خود را تا پایان دوره بسته آغازین بدون نیاز به خرید بسته مجدد با تعرفه ویژه به جای تعرفه آزاد مصرف کند.

با این امکان مشترکین این اپراتور در زمان تمام شدن بسته اینترنت و هنگام مصرف آزاد اینترنت، معادل یک‌نهم قیمت سایر اپراتورها، که حدودا هفت هزار و ۸۰۰ تومان تومان به ازای هر گیگابایت است، هزینه پرداخت خواهند کرد.

  • آنتن‌دهی هوشمند با پوشش سراسری 3G و 4G
  • تخفیف ویژه برای سرویس‌های خدماتی و سرگرمی
  • خدمات همگرای ثابت و همراه FMC
  • اشتراک رایگان نماوا
  • انتقال مانده بسته اینترنت به دوره بعد
  • امکان مدیریت و انتخاب دستی شبکه رادیویی میزبان با شماره گیری کد دستوری # 8 * 1 *

علاوه بر این، شاتل موبایل بیش از ۴۰۰۰ نمایندگی فروش و خدمات در سراسر کشور دارد که مشترکان می‌توانند با مراجعه به آن‌ها علاوه بر خریداری سیم‌کارت، مشکلات و مسائل احتمالی خود را در استفاده از سیم‌کارت‌های هوشمند شاتل موبایل رفع کنند.

زیرساخت و فناوری SIM over the air اختصاصی شاتل موبایل

گفت‌وگوی زومیت با آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل، می‌تواند سیم‌کارت هوشمند این اپراتور را کامل‌تر و جامع‌تر معرفی کند و همچنین اطلاعات دقیقی از نحوه کار این سیم‌کارت‌های هوشمند نوین به دست دهد.

‌به‌روزرسانی بی‌سیم با استفاده از زیرساخت OTA یا Over-the-Air (به اختصار OTA) به روشی برای توزیع نرم‌افزار جدید، تنظیمات، پروفایل یا حتی به‌روزرسانی کلیدهای امنیتی دستگاه‌های موبایل یا تجهیزات الکترونیکی مبتنی بر سیم‌کارت به‌عنوان سکیورالمنت گفته می‌شود. اگرچه در دنیای موبایل به دریافت به‌روزرسانی نرم‌افزار و سیستم‌عامل ازطریق اتصال بی‌سیم به اینترنت هم آپدیت OTA گفته می‌شود،  اما در واقع آن سرویس Device OTA بوده و در این مورد، منظور از OTA نوع خاصی از به‌روزرسانی تنظیمات است که به مقصد سیم‌کارت دریافت و ارسال می‌شود و ربطی به تنظیمات مربوط به اتصال اینترنت گوشی ندارد.

مهم‌ترین وجه تفاوت (یا درواقع مزیت اصلی) به‌روزرسانی سیم‌کارت ازطریق OTA در مقایسه با دیگر روش‌های توزیع به‌روزرسانی در این است که دستگاه‌های متصل به یک کانال آپدیت همه با هم به‌صورت هم‌زمان به‌روزرسانی می‌شوند و کسی نمی‌تواند محتوای آپدیت‌شده را تغییر دهد یا در زمان اعمال آن تأخیر بیندازد. حتی اگر دستگاهی به هر روشی بخواهد از آپدیت‌شدن اجتناب کند، مدیر کانال می‌تواند به‌صورت خودکار آن را از کانال خارج کند.

آرش کریم بیگی شاتل موبایل / Arash Karimbeigi - CEO - Shatel Mobile

تحریم‌ها باعث شد که شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی OTA به ایران سرویس ندهند؛ به همین دلیل، شاتل موبایل که تا پیش از تشدید تحریم‌ها و خروج وندورهای مخابراتی از بازار ایران با سه وندور به‌نام Sim OTA در حال مذاکره و پیاده‌سازی پایلوت بود، اقدام به طراحی و ساخت OTA اختصاصی خود کرد. شاتل موبایل ابتدا، سرویس Over-The-Air (یا به اختصار OTA) خود را ارائه کرد تا از این طریق، برنامک‌های (Sim aplet) خود را ایجاد و برای مشترکین ارسال کند. این OTA با Core Network (یا هسته شبکه) مستقل شاتل موبایل برپایه‌ی NFV، با برخی سرویس‌های مبتنی بر موقعیت و اتوماسیون و ساختار مبتنی بر هوش مصنوعی یکپارچه شده تا سیم‌کارت‌های هوشمند متولد شوند.

به‌گفته‌ی آرش کریم‌بیگی، در ایران تنها اپراتوری می‌تواند فناوری هوشمندسازی سیم‌کارت را دراختیار داشته باشد که با بیش از یک اپراتور یکپارچه بوده و هسته‌ی کامل و مستقل شبکه‌ی خود را داشته باشد، اما اکنون در میان اپراتورهای شبکه سیار و سایر اپراتورهای مجازی شبکه سیار در ایران تنها شاتل موبایل Core مستقل خود را دارد.

البته او تأکید می‌کند که شاتل موبایل آماده است که فناوری OTA خود را به سایر اپراتورهای کشور نیز ارائه دهد و این زیرساخت تابه‌حال با هسته‌ی دو شبکه تلفن همراه داخلی و چهار وندور مطرح تأمین سیم‌کارت کشور پیاده‌سازی و تست شده؛ همچنین مذاکرات برای پیاده‌سازی با یک اپراتور خارجی هم به مرحله‌ی فنی رسیده است.

سیم‌کارت هوشمند شاتل موبایل چگونه کار می‌کند؟

درواقع، به‌طور مداوم، یک زیرساخت مبتنی بر هوش مصنوعی در سمت هسته شبکه شاتل موبایل، فناوری اختصاصی SIM OTA شاتل موبایل به‌همراه برنامک یا سیم اپلت اختصاصی شاتل موبایل که با OTA ارسال شده، تمام کار را روی سیم‌کارت و هسته‌ی شاتل موبایل انجام می‌دهد. برنامک شبکه و هسته‌ی شبکه و زیرساخت فنی اختصاصی شاتل موبایل در سمت هسته شبکه، هم براساس تحلیل موقعیت مشترک و تحلیلی که از آنتن‌های اطراف محل استقرار وی می‌گیرد، هم در قالب قواعد تجاری (بیزینس رول) تعریف‌شده‌ی مختلف ازجمله منطقه، شهر، پوشش بهتر در آن نقطه، سیگنال بهتر و معیارهای دیگر بدون دخالت گوشی این اطلاعات را می‌خواند و تصمیم می‌گیرد که بهترین شبکه در آن موقعیت کدام است.

در ادامه، با دستور OTA دیگری که به‌صورت تقریبا آنی (Near Realtime) به سیم‌کارت می‌فرستد، مشخص می‌کند که مشترک به کدام شبکه متصل شود. همچنین پوشش، نزدیک‌ترین سایت و اولویت موجود بودن 3G به 2G و 4G به 3G را هم در نظر می‌گیرد.

برنامک بهترین پوشش، نزدیک‌ترین آنتن و بهترین شبکه را از آنتن‌های شبکه‌های اطراف مشترک و همینطور 4G بر بستر TD-LTE و براساس مجموعه‌ای از قواعد و تحلیل‌ها در لحظه انتخاب می‌کند؛ برای مثال ممکن است آنتنی به مشترک نزدیک‌تر باشد، اما تحلیل برنامک این باشد که شبکه‌ی دورتری در آن منطقه، کیفیت بهتر یا فناوری بهتری را پشتیبانی می‌کند و به مصرف‌کننده ارائه می‌کند، پس مشترک را به آن آنتن متصل می‌کند.

مدیرعامل شاتل موبایل تأکید می‌کند که این اتفاق نه‌تنها تأثیری در مصرف باتری کاربر ندارد بلکه با توجه به این که مشترک به نزدیک‌ترین یا بهترین شبکه و آنتن یا پایین‌ترین فرکانس و نزدیک‌ترین سایت متصل می‌شود، ممکن است میانگین مصرف باتری او نسبت به قبل کمتر هم شود.

شاتل موبایل از سال ۱۳۹۸ فرایند تست این سیم‌کارت‌ها را آغاز کرده و ویژگی‌های مختلف آن‌ها به‌مرور بهبود پیدا کرده‌اند و در سال‌های گذشته با اجرای پایلوت در چند استان و سپس عرضه‌ی سراسری، گسترده‌تر شده‌اند.

آپدیت‌کردن سیم‌کارت

روشن‌کردن دیتا رومینگ هیچ هزینه‌ای برای مشترکین سیم‌کارت‌های شاتل موبایل ندارد

برای اطلاع از آپدیت‌شدن سیم‌کارت، نیاز نیست مشترک کاری انجام دهد؛ تنها باید بررسی کند که نام شبکه‌ی تأمین‌کننده‌ی سرویس او از Shatel Mobile به smart SHATELmobile تغییر کرده باشد. تنها مشترکینی که هنوز سیم‌کارت آن‌ها هوشمند نشده، آن دسته‌ای هستند که بسته‌ی فعال شاتل موبایل پلاس داشته‌اند؛ که با خاتمه‌یافتن زمان یا حجم بسته‌ی آن‌ها، سیم‌کارت‌شان به‌طور خودکار هوشمند می‌شود تا بدین‌شکل بتوانند از باقی‌مانده‌ی بسته‌ی پلاس فعلی خود استفاده کنند.

سیم‌کارت‌های قبلی مشترکین نیز نیاز به تعویض یا کانفیگ ندارند؛ تنها کافی است بخش Network Selection روی خودکار تنظیم شده و Data Roaming نیز روشن باشد. کریم بیگی تأکید می‌کند، روشن‌کردن دیتا رومینگ سیم‌کارت در سیم‌کارت‌های شاتل موبایل هیچ هزینه‌ی مضاعفی به مشترکین این شبکه تلفن همراه تحمیل نمی‌کند. 

آیا شما از مشترکین سیم‌کارت‌های شاتل موبایل هستید؟ تجربه‌ی خود از کار کردن با سیم‌کارت‌های هوشمند شاتل موبایل را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات