احتمال آلوده‌شدن مک به بدافزار تبلیغاتی دوبرابر ویندوز است

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد احتمال آلوده‌شدن کامپیوترهای مبتنی‌بر سیستم‌عامل مک به بدافزارهای تبلیغاتی دوبرابر بیشتر از کامپیوترهای ویندوزی است.
تبلیغات

به‌گزارش مالوربایتس (Malwarebytes)، خطرهایی که کامپیوترهای مبتنی‌بر مک را تهدید می‌کند، در یک سال گذشته، به‌صورت تصاعدی افزایش یافته است. زمانی کامپیوترهای مبتنی‌بر سیستم‌عامل macOS اپل دربرابر بدافزارها تقریبا نفوذناپذیر تصور می‌شدند. امنیت فراوان مک‌ها مدت زیادی به‌عنوان یکی از مزیت‌های «مک دربرابر PC» در نظر گرفته و تبلیغ می‌شد؛ اما با گذشت زمان و ایمن‌ترشدن سیستم‌عامل مایکروسافت، کامپیوترهای ویندوزی امروزی به‌اندازه‌ی مک‌ها ایمن هستند و چه‌بسا دربرابر بعضی بدافزارها از مک‌ها نیز ایمن‌تر هستند.

با افزایش سهم مک‌ها از بازار کامپیوترهای شخصی، هکرها و مجرمان سایبری انگیزه‌ی بیشتری برای ساخت بدافزار مخصوص این سیستم‌عامل پیدا کرده‌اند. مالوربایتس دراین‌باره می‌گوید:

این تهدید‌ها به‌اندازه‌ی بدافزارهای قدیمی خطرناک نیستند؛ اما رفته‌رفته برای کاربران مک بزرگ‌تر و آزاردهنده‌تر می‌شوند؛ کاربرانی که دیگر نمی‌توانند بگویند سیستم‌عامل محبوبشان از گزند بدافزارها مصون است.

پس از محاسبه‌ی «تهدید به‌ازای هر سیستم»، تعداد بدافزارهایی که در سال ۲۰۱۹ کامپیوترهای مبتنی‌بر مک را هدف قرار داده بودند، با نسبت دو به یک از ویندوز بیشتر بود.

براساس گزارش اخیر، تهدیدهایی که متوجه مک هستند در سال ۲۰۱۹ برای کاربران معمولی و تجاری ۴۰۰ درصد افزایش یافته است؛ یعنی از ۴/۸ به‌ازای هر سیستم در سال ۲۰۱۸ به ۱۱ تهدید به‌ازای هر سیستم در سال ۲۰۱۹. این تعداد تقریبا دوبرابر میزان ۵/۸ تهدید به‌ازای هر سیستم ویندوزی در سال ۲۰۱۹ است. به‌گفته‌ی مالوربایتس، دلیل اینکه مجرمان سایبری بیشتر به مک‌ها حمله می‌کنند این است که سیستم امنیتی تعبیه‌شده درون سیستم‌عامل اپل با تبلیغ‌افزارها و برنامه‌های ناخواسته (PUP) به‌اندازه‌ی دیگر بدافزارها سخت‌گیرانه برخورد نمی‌کند. 

به‌گفته‌ی مالوربایتس، برخی از تهدیدهای امنیتی مک اولین‌بار به رتبه‌های برتر در «فهرست شایع‌ترین بدافزارها» راه پیدا کرده‌اند. برای مثال، بدافزار PCVARK که ادعا می‌کند نرم‌افزاری برای بهینه‌کردن سیستم (System Optimizer) است، باعث ۲۵ میلیون حمله‌ی بدافزاری به کامپیوترهای مبتنی‌بر مک در سال ۲۰۱۹ شده است. بالاتر از PCVARK، تبلیغ‌افزار NewTab قرار دارد که در سال گذشته، ۳۰ میلیون مک را آلوده کرده است. این در حالی است که بدترین تهدید ویندوزی در سال گذشته تبلیغ‌افزار MindSpark بود که تنها دومیلیون کامپیوتر را آلوده کرد. تبلیغ‌افزار Yontoo نیز توانست به بیش از سه میلیون کامپیوتر اداری رخنه کند. 

درحالی‌که تروجان‌ها و دیگر اشکال بدافزارها همچنان بر دنیای کامپیوترهای شخصی حکمرانی می‌کنند، حملات تبلیغ‌افزاری بیشترین رشد را بین تمامی انواع بدافزارهای مک و PC تجربه می‌کنند. تنها تفاوت در این است که کامپیوترهای ویندوزی در تشخیص تهدیدهای تبلیغ‌افزاری بهتر عمل می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات