سهم ۵ درصدی اپل پی از تراکنش‌های کارتی جهان

یک‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق ادعای کارشناسان یکی از مؤسسه‌های آماری، سرویس پرداخت اپل پی توانسته است سهمی ۵ درصدی از تراکنش‌های کارتی جهان را ازآنِ خود کند.
تبلیغات

اپل پی در‌حال‌حاضر ۵ درصد از تراکنش‌های کارتی جهان را به‌خود اختصاص داده است و کارشناسان با اطمینان بسیار پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۵، سهم اپل در این بازار می‌تواند به دوبرابر میزان فعلی برسد. سرویس پرداخت اپل در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و این روزها به رقیبی جدی برای غول‌های صنعت پرداخت مثل پی‌پال تبدیل شده است. همچنین، این سرویس توانسته است در روزهایی که فروش آیفون با افت مواجه شده، در رشد درآمد اپل کمک کند.

اگر به آخرین گزارش مالی اپل نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم با اینکه کاربران دیرتر از گذشته گوشی‌های خود را عوض می‌کنند، هنوزهم بخش اعظم درآمد اپل از فروش گوشی‌ آیفون تأمین می‌شود. با دقت بیشتر در گزارش مالی اپل، می‌توانیم آمار یکی از ریسک‌های موفق‌ کوپرتینویی‌ها، یعنی اپل پی را نیز مشاهده کنیم. ازآنجاکه اپل در گزارش‌های فصلی خود آمار تمام خدمات خود را به‌طور جمعی اعلام می‌کند، خیلی راحت می‌توان از این سرویس غافل شد.

در‌حال‌حاضر، ۱/۵ میلیارد دستگاه اپل در سرتاسر جهان فعال هستند. اگر راحتی استفاده از اپل پی برای کاربران این دستگاه‌ها را درکنار پشتیبانی روزافزون خرده‌فروشی‌ها و سایر خدمات از این شیوه‌ی پرداخت قرار دهیم، به‌وضوح به جذابیت‌ آن برای کاربران پی می‌بریم. وجود ۱۵ میلیارد تراکنش ازطریق سیستم پرداخت اپل نیز گواه دیگری بر جذابیت این سرویس است.

اپل پی / Apple pay

طبق ادعای کارشناسان شرکت آماری برنشتاین (Bernstein)، درحدود ۵ درصد از تراکنش‌های کارتی جهان ازطریق اپل پی انجام می‌شود. این موضوع اپل پی را به رقیبی جدی برای شرکت‌های بزرگ صنعت پرداخت الکترونیک مثل پی‌پال تبدیل می‌کند. پی‌پال از چندی قبل جای پای خود را در قاره‌ی آسیا نیز مستحکم کرده است و به‌طورمرتب شرکت‌های مطرح فعال در این حوزه را تصاحب می‌کند. استارتاپ iZettle و سرویس مقایسه‌ی محصولات Honey ازجمله شرکت‌هایی است که پی‌پال خریده است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند اپل پی می‌تواند تا سال ۲۰۲۵، سهمی ۱۰ درصدی از بازار تراکنش‌های کارتی جهان را ازآنِ خود کند.

در چند سال گذشته، اپل تلاش کرده است با ارائه‌ی خدمات متنوع، از پایگاه مشتریان وفادار خود درآمد کسب کند. سرویس اپل پی نیز یکی از همین خدمات است که می‌تواند از بازار یک‌تریلیون‌دلاری صنعت پرداخت سهمی به اپل برساند و به افزایش درآمد این شرکت کمک کند. محصولات خدماتی کوپرتینویی‌ها در فصل آخر سال ۲۰۱۹ درآمدی بیش از ۱۲ میلیارد دلاری برایشان به‌ارمغان آوردند. اپل حتی در نظر دارد برای جذب مشتریان بیشتر، برخی سرویس‌هایش را همراه‌با هم و به‌صورت یک بسته ارائه کند. سازگارکردن اپل پی با تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها می‌تواند درآمد اپل از اکوسیستم خود را بیشتر کند.

مزایای داشتن اکوسیستم انحصاری بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ به‌همین‌دلیل، اپل پرداخت‌ ازطریق چیپ NFC دستگاه‌های خود را تنها به اپل پی محدود کرده است و به رقبا امکان استفاده از این چیپ را نمی‌دهد. در‌حال‌حاضر، اپل پی در آمریکا توانسته است سیستم پرداخت استارباکس و گوگل پی و سامسونگ پی را پشت‌سر بگذارد و به پرکاربردترین پلتفرم پرداخت موبایلی تبدیل شود؛ اما با گسترش این سیستم به اروپا و آسیا، اپل با مشکلات حقوقی تازه‌ای مواجه شده است. برای مثال، چندی قبل مجلس آلمان انحصار اپل پی در دستگاه‌های اپل را خطری برای فضای رقابتی دانست و قانونی تصویب کرد که به موجب آن، اپل و شرکت‌های مشابه موظف هستند امکان استفاده از خدمات پرداخت سایر شرکت‌ها را برای کاربرانشان فراهم کنند. بدین‌ترتیب، اپل برای فعالیت در این کشور باید امکان استفاده از چیپ NFC درون محصولات خود را برای سایر شرکت‌های رقیب نیز فراهم آورد.

کوپرتینویی‌ها برای توسعه در بازار چین نیز با موانع بزرگی رو‌به‌رو هستند. خدمات پرداخت مبتنی‌بر کدهای که شرکت‌های تنسنت (Tencent) و علی‌بابا (Alibaba) در این کشور ارائه می‌دهند، بسیار رونق پیدا کرده‌اند که این مسئله بخت کمی برای اپل باقی می‌گذارد. روی‌هم‌رفته، به‌نظر می‌رسد اپل پی در آینده‌ی صنعت تراکنش‌های غیرتماسی جهان نقش پررنگی ایفا خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود کل ارزش بازار این صنعت تا سال ۲۰۲۴ به رقم ۶ تریلیون دلار برسد. اگر فرض کنیم بانک‌ها ۰/۱۵ درصد از هر تراکنش را به‌عنوان کارمزد به اپل پرداخت کنند، آن‌گاه می‌توان گفت اپل پی به‌زودی به کسب‌وکاری چندین‌میلیارد‌دلاری تبدیل خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات