بی ام و به فرمول یک بازنمی‌گردد

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیر واحد موتوراسپرت بی‌ام‌و اعلام کرد که این شرکت به فرمول یک بازنمی‌گردد. هدف خودروساز باواریا، رقابت در سری مسابقات خودروهای برقی فرمول E است.
تبلیغات

از آخرین باری که بی‌ام‌و در مسابقات فرمول یک شرکت کرده است، یک دهه می‌گذرد. شایعه‌ی بازگشت این خودروساز باسابقه‌ی آلمانی به فرمول یک در طول چند سال اخیر همیشه وجود داشته است. با تغییر قوانین در سال ۲۰۲۱، دوباره گمانه‌زنی‌ها دررابطه با شرکت کردن بی‌ام‌و در فرمول یک مطرح شده است؛ اما مدیران ارشد بی‌ام‌و، بازهم حضور داشتن در بالاترین سطح موتوراسپرت را تکذیب کرده‌اند.

سابقه حضور بی‌ام‌و در مسابقات فرمول یک به سال ۱۹۵۲ برمی‌گردد. درواقع دو سال پس از آغاز رسمی فرمول یک و برگزاری مسابقات جایزه بزرگ در کشورهای مختلف، بی‌ام‌و به این رقابت‌ها وارد شد. ینز مارکوارت مدیر واحد موتوراسپرت بی‌ام‌و معتقد است که فعالیت‌های فرمول یک با مسیری که خودروساز باواریا درپیش گرفته است، همخوانی ندارد.

 مارکوارت طی مصاحبه‌ای با نشریه‌ی آلمانی اتوبیلد (Auto Bild) گفت:

پیشرانه‌ی هیبرید V6 توربوشارژ، هیچ ارتباطی با فعالیت‌های ما در خودروسازی تولیدانبوه ندارد. باید بگویم که از دیدگاه مهندسی، آنچه در فرمول یک وجود دارد تحسین‌برانگیز است؛ اما فناوری فرمول یک به خودروهای تولیدی و جاده‌ای ارتباطی پیدا نمی‌کند.

صحبت‌های مارکوارت با چیزی که در تاریخ فرمول یک و خودروسازی دیده‌ایم، هماهنگ نیست. استفاده‌ از مهندسی و فناوری خودروهای فرمول یک در مدل‌های شهری و جاده‌ای امری ثابت شده است و پیش‌زمینه‌ی موتوراسپرت پاک در آینده هم خواهد بود. شاید بهتر باشد که اظهارنظر مدیر واحد موتوراسپرت بی‌ام‌و را به خودروهای تولیدانبوه همین برند نسبت بدهیم تا اینکه ارتباط فرمول یک و خودروسازی را زیر سؤال ببریم.

BMW Sauber 2007

بی‌ام‌و پس از دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، دوباره با همکاری برابهام (Brabham) به فرمول یک برگشت و با رانندگی نلسون پیکه برزیلی به مقام سوم تیمی در سال ۱۹۸۳ رسید. آلمانی‌ها در این دوره، با تیم‌های مختلف همکاری کردند. پس از ۱۰ سال غیب، بی‌ام‌و اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ با ویلیامز قرارداد امضا کرد و پیشرانه‌ی خودروی فرمول یک این تیم انگلیسی را برای فصل ۲۰۰۰ تأمین کرد. همکاری بی‌ام‌و و ویلیامز تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت؛ از سال۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، خودروساز باواریا با تیم سائوبر ترکیب شد.

کارنامه‌ی اولین فصل از حضور بی‌ام‌و در فرمول یک با تیم سائوبر، در جایگاه پنجم جدول تیمی و دو بار مقام سوم در مسابقه خلاصه شد. در فصل ۲۰۰۷ فرمول یک، تیم بی‌ام‌و سائوبر در جایگاه سوم قرار گرفت اما پس از جنجال بین فراری و مک‌لارن و حذف شدن انگلیسی‌ها از جدول مسابقات، آلمانی‌ها پس از ایتالیایی‌ها به مقام دوم رسیدند. بی‌ام‌و سائوبر در سال ۲۰۰۸ با رانندگی روبرت کوبیتسا اولین و تنها پیروزی گرن‌پری‌اش را جشن گرفت؛ سال ۲۰۰۹ بی‌ام‌و از فرمول یک کناره‌گیری کرد.

فرمول یک از سال ۲۰۲۱ با تغییر قوانین فنی و ورزشی و برای اولین‌بار تنظیم شدن مقررات محدودیت بودجه تیم‌ها، میدان بهتری برای رقابت خواهد شد. اما مقام‌های بی‌ام‌و ترجیح می‌دهند که در مسابقات فرمول E، نسخه‌ی برقی فرمول یک، شرکت کنند. علاوه بر بی‌ام‌و، دیگر شرکت‌های خودروسازی آلمانی شامل مرسدس بنز، آئودی و پورشه هم در مسابقات فرمول E حضور دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات