اینتل در حال ساخت کارت گرافیک ۵۰۰ واتی برای رقابت با Nvidia و AMD است

پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
براساس اسناد فاش شده از اینتل، این شرکت در حال طراحی و تولید هفت کارت گرافیک جدید است.
تبلیغات

با گذشت مدت کوتاهی از معرفی اولین کارت گرافیک مجزای اینتل در رویداد CES 2020 اکنون وب‌سایت Digital Trends ادعا می‌کند به اسناد محرمانه‌ای از شرکت اینتل دسترسی پیدا کرده که نشان‌دهنده‌ی برنامه‌های آینده‌ی اینتل در حوزه‌ی ساخت کارت گرافیکی مجزا است. براساس این اسناد می‌توان گفت اینتل در حال تدارک یک حمله‌ی تمام عیار به قلمروی Nvidia و AMD است. این شرکت با یک کارت گرافیکی با توان طراحی حرارتی ۵۰۰ وات به این جنگ خواهد رفت؛ توانی که تاکنون هیچ سازنده‌ای به آن نزدیک هم نشده است.

GPU های احتمالی اینتل با کدنام Arctic Sound و در هفت نسخه دارای یک، دو یا چهار تراشه‌ی همسان موازی یا tile (کاشی) طراحی شده‌اند. کارت‌های یک تراشه‌ای توان طراحی حرارتی بین ۷۵ تا ۱۵۰ وات خواهند داشت. در مدل‌های دارای دو تراشه، این رقم به ۳۰۰ وات می‌رسد که آن را بالاتر از کارت رده بالای Nvidia GeForce RTX 2080 Ti قرار خواهد داد. در نسخه‌های چهار تراشه‌ای توان طراحی حرارتی کارت‌ها به ۴۰۰ تا ۵۰۰ وات می‌رسد که بسیار فراتر از قوی ترین کارت‌های فعلی Nvidia و AMD خواهد بود.

مسلم است که کارت‌های گرافیکی اینتل بسیار پر مصرف هستند، اما هنوز مشخص نیست که این توان صرف افزایش قدرت پردازشی شده یا فقط نشان‌دهنده‌ی عقب بودن اینتل از رقبای خود در زمینه‌ی بهینه‌سازی مصرف برق است.

کارت‌های جدید براساس خانواده‌ی Xe بوده و از PCIe 4.0 پشتیبانی خواهند کرد. هر تراشه‌ی گرافیکی اینتل دارای ۱۲۸ واحد اجرایی (EU) بوده و هر واحد اجرایی از هشت رشته‌ی پردازشی (threads) بهره می‌برد. باتوجه به طراحی کارت‌ها در نسخه‌های یک، دو یا چهار تراشه‌ای، هر یک به ترتیب دارای ۱۰۲۴، ۲۰۴۸ یا ۴۰۹۶ رشته‌ی پردازشی و ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ واحد اجرایی خواهند بود.

intel gpu

* اطلاعات فوق از سوی اینتل تأیید نشده است

باتوجه به جدول بالا، کارت‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ واتی نیازمند منبع تغذیه‌ی ۴۸ ولتی بوده که در حال حاضر فقط در سرورها شاهد چنین ولتاژی هستیم.

تا زمان ارائه‌ی اطلاعات تأیید شده از سوی اینتل، قضاوت درباره‌ی قدرت پردازشی و بازدهی این GPU ها ممکن نیست، اما به وضوح مشخص است که اینتل در حال فتح قله‌های جدیدی در زمینه‌ی توان طراحی حرارتی است؛ درحالی‌که سازنده‌های فعلی مشغول رقابت در حوزه‌ی ۳۰۰ وات هستند، عرضه یک کارت گرافیک ۵۰۰ واتی، حتی اگر مختص به سرورهای رده‌بالا باشد، امری مهم در زمینه‌ی پردازش گرافیکی قلمداد خواهد شد.

در صورت به حقیقت پیوستن این شایعات، سال ۲۰۲۱، سالی بسیار هیجان انگیز برای گیمرهای سراسر جهان خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات