جنوبگان بالاترین دمای ثبت‌شده خود را تجربه کرد

پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دمای ۱۸/۳ درجه سانتی‌گرادی که پس از رکورد دمایی ۱۷/۵ درجه مارس سال ۲۰۱۵ ثبت شد، نشانه‌ای از آن است که جنوبگان سریع‌تر از میانگین جهانی درحال گرم شدن است.
تبلیغات

جنوبگان گرم‌ترین دمای ثبت‌شده خود را تجربه کرد و یک ایستگاه پژوهشی آرژانتینی در این منطقه، دمای ۱۸/۳ درجه را نشان داد و با ۰/۸ سانتی‌گراد بالاتر، رکورد پیشین را پشت سر گذاشت. این دما که در اسپرانزا در انتهای شمالی شبه‌جزیره جنوبگان خوانده شد، رکورد قبلی جنوبگان را که ۱۷/۵ درجه سانتی‌گراد بود و در مارس ۲۰۱۵ اتفاق افتاده بود، شکست. سازمان هواشناسی آرژانتین این خبر را طی توییتی در روز جمعه اعلام کرد. داده‌های ایستگاه مذکور به سال ۱۹۶۱ بازمی‌گردد.

شبه‌جزیره‌ی جنوبگان، یکی از مناطق زمین است که با سرعت بالایی درحال گرم شدن است و براساس گزارش سازمان هواشناسی جهانی، طی ۵۰ سال گذشته ۳ درجه افزایش دما پیدا کرده است. تقریبا تمام یخچال‌های طبیعی منطقه درحال ذوب شدن هستند.

پروفسور جیمز رنویک دانشمند اقلیم‌شناس دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون عضوی از کمیته‌ی موقت سازمان هواشناسی بود که رکورد پیشین را در جنوبگان تایید کرد. وی به گاردین استرالیا گفت که احتمالا کمیته‌ی مذکور برای بررسی دمای ثبت‌شده در اسپرانزا مجددا تشکیل می‌شود. وی گفت:

مطمئنا رکورد باید بررسی شود اما تا زمان انجام بررسی‌ها، رکورد ثبت‌شده کاملا معتبر است و آن ایستگاه دمایی به‌خوبی حفظ شده است. قرائت جدید بسیار تامل‌برانگیز است زیرا از زمان رکورد قبلی تنها ۵ سال گذشته و دمای جدید تقریبا یک درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر است. این دما نشانه‌ای از گرمایشی بوده که نسبت‌به میانگین گرمایش جهانی بالاتر است. داشتن رکورد جدیدی سریعا پس از رکورد پیشین، شگفت‌آور است اما چه کسی می‌داند که این دما چه مدت دوام خواهد داشت. احتمالا آنچنان طولانی نخواهد بود.
جنوبگان-ایستگاه

پایگاه آرژانتینی اسپرانزا در جنوبگان روز پنج‌شنبه، گرم‌ترین روز خود را ثبت کرد

رنویک گفت دمای بالاتر در این منطقه با بادهای شدید شمال غربی مقارن است که به‌سوی دامنه‌های کوهستان در جریان هستند؛ چیزی که ویژگی الگوهای آب‌و‌هوایی اطراف اسپرانزا در سال‌های اخیر است. به‌گفته‌ی رنویک، الگوهای پیچیده‌ی آب‌و‌هوایی در این منطقه وجود داشته اما احتمالا دمای ثبت‌شده در اسپرانزا ترکیبی از تغییرپذیری طبیعی و گرمایش پشت‌صحنه‌ای است که در اثر افزایش سطوح گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر روی داده است. او گفت:

دلیل گرم شدن سریع‌تر شبه‌جزیره نسبت‌به مناطق دیگر، ترکیبی از تغییرات طبیعی و سیگنال‌های گرم‌کننده است.

نریلی آبرام دانشمند اقلیم‌شناس دانشگاه ملی استرالیا، پژوهش‌هایی را در جزیره‌ی جیمز راس در انتهای شمالی شبه‌جزیره‌ی جنوبگان انجام داده است. او با اشاره به این مساله که گاهی در این منطقه هوا چنان گرم می‌شود که یک تی‌شرت نیز کافی است، گفت:

این منطقه به‌سرعت درحال گرم شدن است.

پژوهشی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که نرخ فعلی گرمایش در این منطقه طی دو هزار سال گذشته تقریبا بی‌سابقه بوده است. آبرام گفت:

حتی افزایش اندک در گرما می‌تواند منجر به افزایش قابل‌توجه در انرژی شود که برای ذوب شدن یخ‌ها فراهم می‌شود. پیامدهای آن ریزش تاقچه‌های یخی در شبه‌جزیره است.

آبرام چنین توضیح داد که آب حاصل از ذوب یخ می‌تواند از شکاف تاقچه‌ها حرکت کند. به‌علت اینکه تاقچه‌های یخی درحال حاضر روی اقیانوس شناور هستند، ریزش آن‌ها مستقیما به افزایش سطح آب دریا منجر نمی‌شود. اما این تاقچه‌ها مانند یک توپی (مجرابند) عمل می‌کنند و به پایداری صفحات یخی که در پشت آن‌ها قرار دارد، کمک می‌کنند. ذوب شدن صفحات یخی منجر به افزایش سطح آب دریا می‌شود زیرا آن‌ها به خشکی متصل هستند. استیو رینتول، اقیانوس‌شناس برجسته و کارشناس جنوبگان در CSIRO گفت:

این تنها یک رکورد از یک ایستگاه است اما در چارچوب اتفاقی قرار دارد که در مناطق دیگر رخ می‌دهد و شاهد دیگری است که نشان می‌دهد با گرم شدن سیاره، شاهد رکوردهای گرمایی بیشتر و رکوردهای سرمایی کمتری خواهیم بود.

تاکنون حداقل دمای ثبت‌شده در جنوبگان و هر منطقه‌ی دیگری روی زمین مربوط به ایستگاه وستوک بوده است؛ وقتی که دما در ۲۱ ژوئیه‌ی سال ۱۹۸۳ به ۸۹/۲- درجه‌ی سانتی‌گراد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات