ویروس کرونا ممکن است تا ۹ روز روی سطوح زنده بماند

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
نتایج تجزیه‌و‌تحلیل جدید نشان می‌دهد بسیاری از سویه‌های ویروس کرونا می‌توانند روی سطوحی مانند شیشه یا پلاستیک یا فلز تا ۹ روز زنده بمانند.
تبلیغات

در مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ی The Journal of Hospital Infection منتشر شده است، ۲۲ مطالعه‌ی تاریخی انجام‌شده روی انواع مختلف ویروس‌های کرونا مانند سارس (سندرم تنفسی حاد بسیار سخت) و مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) بررسی شده است. نویسندگان در ابتدا قصد داشتند تجزیه‌و‌تحلیل خود را در آینده در کتابی منتشر کنند؛ اما با‌توجه‌به شیوع اخیر، تصمیم گرفتند زودتر از موعد مقرر مطلبشان را منتشر کنند. ایکی استیمن، استاد گروه ویروس‌شناسی مولکولی و پزشکی در دانشکده‌ی پزشکی رور بوخوم در آلمان و نویسنده‌ی نخست مقاله می‌گوید:

در این شرایط، بهترین رویکرد انتشار این حقایق علمی تأیید شده بود تا همه اطلاعات به‌صورت نگاه اجمالی دردسترس قرار گیرد.

سویه‌ی جدید ویروس کرونا (nCoV2019) که در شیوع حاضر نقش ایفا می‌کند، عفونتی مبتنی‌بر قطرات است و می‌تواند در تماس با سطوح آلوده یا به‌طور مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل شود. پروفسور گونتر کامپف از مؤسسه‌ی پزشکی زیست‌محیطی و بهداشت در بیمارستان دانشگاه گرایفسوالد در آلمان و نویسنده‌ی همکار مقاله می‌گوید:

مثلا در بیمارستان‌ها سطوح آلوده می‌تواند دستگیره‌های در باشد؛ اما دکمه‌های تماس، میزهای کنار تخت، چهارچوب تخت و دیگر اشیای ساخته‌شده از فلز یا پلاستیک نیز در مجاورت بیمار قرار دارند که جزو این موارد هستند.

در بررسی جدید مشخص شده است ویروس کرونا به‌طور متوسط می‌تواند چهار تا پنج روز روی سطوح زنده بماند؛ اما برخی می‌توانند در دمای اتاق و در خارج از بدن میزبان تا ۹ روز نیز زنده بمانند. کامپف می‌گوید:

دمای کم و رطوبت زیاد هوا باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود.

توجه به این مسئله ضروری است که در این مقاله‌ی مروری، تنها داده‌های مربوط به دیگر انواع ویروس کرونا مانند سارس و مرس در نظر گرفته شده است. علت آن است که چنین اطلاعاتی برای سویه‌ی جدید ویروس وجود ندارد که هم‌اکنون در حال انتشار است. با‌این‌حال، نویسندگان پیش‌بینی می‌کنند احتمالا ویروس nCoV2019 نیز ازلحاظ توانایی زنده‌ماندن در خارج از بدن و حساسیت به ضدعفونی‌کننده‌ها مانند ویروس‌های کرونا قبلی است. استیمن می‌گوید:

ویروس‌های کرونا مختلفی تجزیه‌و‌تحلیل شده‌اند و نتایج همه مشابه بوده است.
ضدعفونی کردن مترو شانگهای

کارکنان مترو در روز پنج‌شنبه ۶ فوریه ۲۰۲۰ در حال پاک‌کردن و ضدعفونی کردن پنل‌های شیشه‌ای درهای قطار روی سکویی در ایستگاه مترویی در شانگهای

خبر خوشحال‌کننده‌ی مطالعه‌ی جدید آن است که اگر ویروس nCoV2019 شبیه سارس و مرس باشد، احتمالا به ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل و سدیم هیدروکسید و سدیم هیپوکلریت حساس است. سدیم هیپوکلریت از اجزای معمول سفیدکننده‌های خانگی است. همچنین، نشان داده شده است که وقتی این مواد شیمیایی در غلظت‌های مناسب استفاده شوند، دربرابر سویه‌های قبلی ویروس کرونا مؤثر هستند.

چندین ویدئو منتشر شده است که نشان می‌دهد کارکنان مسئول خیابان‌های ووهان، مرکز شیوع ویروس کرونای جدید را ضدعفونی می‌کنند. شهر همسایه، یعنی هوانگشی نیز برای مهار شیوع ویروس و به‌طور شبانه، عملیات ضدعفونی گسترده‌ای انجام داده است؛ اگرچه در‌حال‌حاضر مشخص نیست این کار چقدر مؤثر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات