اپل به‌دلیل کندکردن آیفون‌های قدیمی، با جریمه ۲۵ میلیون یورویی دولت فرانسه مواجه شد

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
ماجرای کندشدن آیفون‌های قدیمی پس از به‌روزرسانی دستگاه‌ها تبعات فراوانی برای اپل داشته که آخرین آن جریمه‌ی ۲۵ میلیون یورویی دولت فرانسه است.
تبلیغات

اپل به‌دلیل به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بحث‌برانگیز خود که موجب کندشدن آیفون‌های قدیمی می‌شدند، با جریمه پرداخت ۲۵ میلیون یورویی (۲۷ میلیون دلاری) یکی از نهادهای نظارتی دولت فرانسه مواجه شد. همچنین، اپل باید در نسخه‌ی فرانسوی وب‌سایت خود، یک ماه اطلاعیه‌ای قرار دهد و درباره‌ی عمل اشتباهش به عموم مردم اطلاع‌رسانی کند. این جریمه در پی به‌نتیجه‌رسیدن تحقیقاتی در نظر گرفته شده است که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود.

به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل گوشی آیفون نخستین‌بار در اواخر سال ۲۰۱۷ بحث‌برانگیز شد. در آن زمان، صاحبان آیفون ۶، آیفون ۶ اس، آیفون SE و آیفون ۷ متوجه شدند عملکرد گوشی موبایل پس از نصب آخرین به‌روز‌رسانی‌های سیستم‌عامل iOS به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. این مطلب باعث شد سروصدای زیادی درباره‌ی این به‌روز‌رسانی‌ها به‌پا شود. پس از آشکارشدن این موضوع، اپل اقرار کرد ویژگی جدیدی به نسخه‌ی 10.2.1 سیستم‌عامل iOS اضافه کرده است که در گوشی‌های دارای باتری قدیمی جلو خاموش‌شدن ناگهانی گوشی درنتیجه‌ی افت عملکرد باتری را می‌گیرد.

توجیه اپل از نظرفنی کاملا بجا به‌نظر می‌رسد. باتری‌هایی قدیمی ممکن است در زمانی‌که پردازنده با حداکثر توان کار می‌کند، نتوانند تخلیه‌ی سریع انرژی را تحمل کنند و باعث خاموشی ناگهانی گوشی شوند؛ اما مشکل اصلی ضعف اطلاع‌رسانی اپل درباره‌ی این ویژگی جدید بود. این مسئله هیچ‌گاه برای کاربران توضیح داده نشده بود و آن‌ها نمی‌دانستند مشکل کندشدن گوشی با تعویض باتری حل‌شدنی است و چه‌بسا تعداد زیادی از کاربران در آن زمان به‌دلیل همین مسئله گوشی خود را تعویض کرده باشند. همچنین پس از به‌روزرسانی، راهکاری برای غیرفعال‌کردن این ویژگی یا بازگشت به نسخه‌ی قدیمی سیستم‌عامل وجود نداشت.

iPhone 7 / آیفون 7

پس از واکنش منفی کاربران، اپل عذرخواهی کرد و در به‌روزرسانی بعدی سیستم‌عامل خود، ویژگی جدید برای مشاهده‌ی وضعیت سلامت باتری و بررسی امکان دستیابی به حداکثر توان عملکردی گوشی قرار داد. به‌گفته‌ی نهاد دولتی فرانسوی که حکم جریمه‌ی اخیر را برای اپل صادر کرده، با‌توجه‌به اینکه کاربران آیفون در زمان نصب به‌روزرسانی‌های 10.2.1 و 11.2 سیستم‌عامل iOS از احتمال کندشدن گوشی خود مطلع نشده بودند، رأی به محکومیت اپل داده و این شرکت را به‌دلیل ارتکاب «عمل سودجویانه ازطریق پنهان‌کاری» گناه‌کار شناخته است.

ماجرای بحث‌برانگیز کندشدن گوشی‌های آیفون تبعات فراوانی برای اپل به‌همراه داشته است که این جریمه جدیدترین نمونه‌ی آن است. اپل در اقدامی مهم تصمیم گرفت برای جلب اعتماد کاربران تخفیفی ۵۰ دلاری برای تعویض باتری گوشی‌های قدیمی در نظر بگیرد. تصور می‌شود این اقدام به افزایش ۱۰ برابری تعداد کسانی منجر شد که به‌جای خرید گوشی جدید، باتری گوشی قدیمی خود را تعویض کردند و عمر گوشی خود را افزایش دادند. همچنین، این اولین‌باری نیست که کوپرتینویی‌ها به این دلیل با جریمه‌ی نقدی مواجه می‌شوند؛ زیرا پیش‌تر نیز مقام‌های ایتالیایی جریمه‌ای پنج‌میلیون یورویی برای این شرکت تعیین کرده بودند. همچنین چندین مورد تحقیقات و پرونده‌ی قضایی نیز در وزارت دادگستری آمریکا در همین باره برای اپل باز شده بود.

اپل در پاسخ به این اتهام که اقدام پیشین خود را با هدف افزایش فروش گوشی‌های جدیدتر خود انجام داده، ادعا کرده است این ویژگی فقط به‌منظور جلوگیری از خاموش‌شدن ناگهانی گوشی دراثر ضعف باتری طراحی شده تا مدت‌ زمان استفاده از گوشی افزایش پیدا کند. ویژگی یادشده هنوز در نسخه‌های جدید سیستم‌عامل iOS وجود دارد؛ اما کاهش عملکرد گوشی مستقیما به کاربر اعلام می‌شود و در نسخه‌ی iOS 11.3، امکان غیرفعال‌کردن کامل این قابلیت دراختیار کاربر قرار داده شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات