مدیر سابق ویندوز، واکنش اولیه مایکروسافت نسبت به آیپد را شرح داد

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
موجی که اپل با آیپد در دنیای فناوری ایجاد کرد، مایکروسافت را بر آن داشت تا تغییراتی اساسی در سیستم‌عامل خود ایجاد کند.
تبلیغات

استیون سینوفسکی، مدیر سابق بخش ویندوز در مایکروسافت، در یک سخنرانی جزئیات واکنش تیمش را نسبت به رونمایی از آیپد در ۱۰ سال پیش شرح داد. مایکروسافت با ویندوز xp تلاش کرده بود تا کامپیوترهای شخصی با فرم تبلت را به مفاهیمی رایج در دنیای فناوری تبدیل کند، اما زمان‌بندی صحیحی درباره‌ی نیاز بازار و سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مرتبط نداشت. وقتی اپل در سال ۲۰۱۰ آیپد را رونمایی کرد، بسیاری از مدیران و متخصصان در کمپ ردموند، متعحب و شگفت‌زده شدند.

سینوفسکی اعتراف می‌کند که تبلت آیپد محصولی جادویی و در عین‌حال چالشی بود. مایکروسافت به‌مدت یک دهه روی اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی دسکتاپ و کاربردهای قلم هوشمند و موارد مشابه متمرکز شده بود. زمانی‌که گوشی آیفون با موفقیت به بازار رسید، مایکروسافت به‌نوعی کور شده بود و متوجه روند توسعه و پیشرفت اپل نشد.

مایکروسافت در پیش‌بینی‌های خود نسبت به برنامه‌های آتی اپل، یک دستگاه مک ارزان‌قیمت مبتنی بر قلم هوشمند را متصور شده بود که شاید برای رقابت با نت‌بوک‌های مبتنی بر ویندوز عرضه شوند. در آن زمان، نت‌بوک‌ها فروش قابل‌توجهی را تجربه می‌کردند. سینوفسکی درباره‌ی تخمین‌های تیمش در آن زمان می‌گوید:

شایعه‌های متعدد پیرامون تبلت اپل، خبر از یک کامپیوتر ارزان مبتنی بر مک با بهره‌مندی از قلم هوشمند می‌دادند. چرا که نه؟ کل صنعت به‌مدت ۲۰ سال به‌دنبال چنین مفهومی بود. ما چنین تصوری داشتیم.

استیو جابز برخلاف پیش‌بینی‌های مایکروسافت و بسیاری دیگر، در سال ۲۰۱۰ دستگاهی را معرفی کرد که آن را دسته‌ی سوم دستگاه‌ها بین گوشی هوشمند و لپ‌تاپ نامید. دسته‌ای که ۴۰ میلیون نت‌بوک فروخته شده تا آن سال را به‌نوعی به تمسخر گرفت. درمقابل، مایکروسافت و شرکا تمرکز زیادی روی نت‌بوک‌ها داشتند و لپ‌تاپ‌های ارزان را دسته‌ی مهمی در دنیای کامپیوتر شخصی می‌دانستند. سینوفسکی می‌گوید: «ما می‌دانستیم که نت‌بوک‌ها و پردازنده‌ی اتم، روشی برای بهره‌برداری از تلاش‌های نه‌چندان موفق اینتل در مسیر تولید تراشه‌های کم‌مصرف و بدون فن موبایلی بودند».

آیپد نسخه‌ی اول فاقد قلم هوشمند بود؛ ابزاری که مایکروسافت در تمامی تلاش‌های طراحی خود در دسته‌ی تبلت، در نقطه‌ی مرکزی قرار داشت. سینوفسکی درباره‌ی قلم هوشمند می‌‌گوید:

چگونه یک نفر می‌تواند ورودی خوبی داشته یا استفاده‌ای کاربردی داشته باشد؟ مغز کاربران کامپیوتر شخصی آن‌چنان به کیبورد و ماوس و قلم هوشمند معتاد شده بود که کارایی یک دستگاه بدون استفاده از آن‌ها کمی عجیب و خیالی به‌نظر می‌رسید.

بزرگ‌ترین چالشی که اپل با آیپد برای مایکروسافت ایجاد کرد، ادعای شارژدهی ۱۰ ساعته بود. چنین دستاوردی قطعا برای کامیپوترهای شخصی ۱۰ سال پیش شدنی نبود؛ کامپیوترهایی که با شارژدهی محدود حداکثر چهار ساعته، دست‌وپنجه نرم می‌کردند. اپل همچنین برتری‌های مانند پردازنده‌های مبتنی بر آرم و اتصال آسان 3G را با آیپد ارائه می‌کرد. به‌علاوه قیمت ۴۹۹ دلاری آیپد سال ۲۰۱۰، آن‌ را به رقیبی جدی برای لپ‌تاپ‌های دسته‌ی مصرف‌کننده تبدیل کرده بود.

سینوفسکی گوشی آیفون و آیپد را تهدیدهایی جدی برای کسب‌وکار پلتفرمی مایکروسافت می‌داند. در آن زمان اگر مایکروسافت نمی‌توانست پلتفرمی محبوب توسعه‌دهنده‌ها ایجاد کند، روحش را از دست می‌داد. آیپد کاملا تیم ویندوز و مدیران داخلی مایکروسافت را به هم ریخته بود. آن‌ها به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی پیش‌گام پلتفرم برای کامپیوترهای شخصی، با اطلاع از سیستم‌عامل کامل اپل برای آیپد، تهدیدهای زیادی را در پیش روی کسب‌وکار خود می‌دیدند.

مایکروسافت با ویندوز ۸ و سرفیس RT سعی بر مقابله با آیپد اپل داشت

سخنرانی سینوفسکی باوجود اشاره به تهدیدهای آیپد برای مایکروسافت و ویندوز، جزئیات واکنش ردموندی‌ها را شرح نمی‌دهد. البته امروز می‌دانیم که ویندوز ۸ پاسخ اولیه به آیپد بود؛ سیستم‌عاملی که تلاش می‌کرد تا حداکثر المان‌های هوشمندانه‌ی رابط کاربری ویندوز فون را به کامپیوترهای شخصی بیاورد. اگرچه سیستم‌عامل جدید مایکروسافت عملکردی عالی روی تبلت‌ها داشت، برای کاربران لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی کمی گیج‌گننده بود. آن‌ها درنهایت با رابط کاربری و طراحی‌های ویندوز ۸ کنار نیامدند.

Surface RT

مایکروسافت در واکنش به آیپد، سخت‌افزاری اختصاصی نیز به‌نام Surface RT تولید کرد که با کدنام Georgetown در داخل شرکت توسعه یافته بود. سرفیس آر‌تی، پروژه‌ی محرمانه‌ی ردموندی‌ها برای واکنش به آیپد بود که پس از شکست‌های متعدد شرکایش در ساختن یک رقیب ویندوزی برای تبلت اپل طراحی شد. مایکروسافت تا لحظه‌ی آخر پروژه را حتی از شرکای خود مخفی نگه داشت و یک تیم داخلی مجزا برای طراحی و توسعّه‌ی دستگاهی مبتنی بر معماری آرم تشکیل داد. قرار بود سرفیس آرتی حیات‌بخش ویندوز ۸ باشد و در کنار سیستم‌عامل جدید رونمایی شود.

سینوفسکی کمتر از یک ماه پس از رونمایی از ویندوز ۸، مایکروسافت را ترک کرد. تغییرات در ساختار اجرایی و چالش‌های شخصی داخلی، او را مجبور به کمپ ردموند کرده بود. مایکروسافت ۶ ماه بعد در پروژه‌ی Surface RT متحمل ۹۰۰ میلیون دلار خسارت شد. آن‌ها تعداد زیادی دستگاه تولید کرده بودند که فروخته نمی‌شد و بر خسارت مالی شرکت می‌افزود. ردموندی‌ها در ماه‌های بعدی تلاش کردند تا ویندوز ۸ را بیش‌ازپیش برای کامپیوترهای شخصی بهینه‌سازی کنند و با ویندوز ۱۰ تقریبا تمامی قدم‌هایی که با هدف دنبال کردن آیپد برداشته بودند را جبران کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات