کاربران کافه بازار در پاییز ۱۳۹۸ چگونه رفتار کرده‌اند؟

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
مطالعه 5 دقیقه
کافه بازار گزارش فصلی مربوط به پاییز ۱۳۹۸ را منتشر کرده که حاوی اطلاعات درخورتوجهی در رابطه با رفتار کاربران طی این فصل و وضعیت بازار اپلیکیشن‌ها در بازار داخلی است.
تبلیغات

کافه‌بازار ساعاتی پیش، گزارش فصلی مربوط به پاییز ۱۳۹۸ را منتشر کرد که حاوی نکات درخورتوجهی در مورد رفتار کاربران طی این فصل و همچنین وضعیت بازار اپلیکیشن‌ها است. در این گزارش اطلاعات جالبی نیز در مورد برندهای گوشی کاربرانی که به کافه‌بازار مراجعه می‌کنند وجود دارد که می‌‌توان آن را گویای وضعیت کنونی بازار ایران دانست. براساس آنچه در گزارش کافه بازار مشاهده می‌شود، سامسونگ با اختلافی فاحش در بین گوشی‌های اندرویدی، محبوب‌ترین برند بین کاربران کافه‌بازار است. البته وضعیت برندهای گوشی بین کاربران کافه‌بازار را باید گویای وضعیت نسبی برندها در بازار ایران به شمار بیاوریم، به‌طوری‌که در سایر گزارش‌های منتشر شده نظیر آنچه دیجی‌کالا ارائه کرده بود نیز سامسونگ از محبوبیت بالایی بین کاربران ایرانی برخوردار است. سامسونگ و هواوی با در اختیار داشتن ۶۲ و ۲۱ درصد سهم از بین کاربران کافه‌بازار محبوب‌ترین برندها هستند.

سهم هر برند در کافه‌بازار

یکی از نکات جالب توجه در گزارش فصلی کافه‌بازار، رشد عملکرد برخی دسته‌های اپلیکیشن طی فصل پاییز است. دسته‌ی آموزش که کمی بیشتر از یک درصد از سهم مجموع اپلیکیشن‌های کافه بازار را در اختیار دارد، در مقایسه با تابستان ۱۳۹۸ رشدی ۱۸ درصدی را تجربه کرده و بالاترین رشد را به خود اختصاص داده است. در مجموع اپلیکیشن‌های موجود در کافه‌بازار، دسته‌ی خرید با سهمی ۹ درصدی بیشترین سهم را بین تمام اپلیکیشن‌ها به خود اختصاص داده است. پس از دسته‌ی خرید، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی با ۵ درصد، رتبه‌های بعدی را از نظر سهم بین اپلیکیشن‌ها به خود اختصاص داده‌اند. تعداد اپلیکیشن‌های اضافه شده به بازار طی فصل پاییز ۲٫۱۹۶ برنامه اعلام شده که ۳۳۵ برنامه از این تعداد متعلق به دسته‌ی آموزش هستند. 

سهم هر دسته در کافه بازار

روند رو به رشد اپلیکیشن‌های دسته‌ی آموزش را می‌توان در رشد نصب فعال برنامه دسته‌های مختلف نیز مشاهده کرد، به‌طوری‌که دسته‌ی آموزش با رشد ۱۳ درصدی برنامه‌های فعال نصب شده، جزو ۵ اپلیکیشن برتر از نظر نصب فعال طی سه‌ماهه‌ی پاییز ۹۸ است. 

برنامه های فروشنده

به‌نظر می‌رسد امکان درآمدزایی از دسته‌ی آموزش را باید اصلی‌ترین دلیل برای رشد اپلیکیشن‌های این شاخه به شمار بیاوریم، حال آنکه کاربران نیز از اپلیکیشن‌های این دسته استقبال می‌کنند. دسته‌ی آموزش با در اختیار داشتن ۶٫۷۶۵ اپلیکیشن موسوم به فروشنده، بیشترین تعداد را از آن خود کرده است، حال آنکه دو دسته‌ی کلمات و دانستنی‌ها و استراتژی که جزو بازی‌ها هستند، با ۳۸ و ۳۱ درصد بیشترین سهم برنامه‌های فروشنده در آن شاخه را تصاحب کرده‌اند. 

به جرات می‌توان گفت که شاید یکی از مهم‌ترین نمودارها در گزارش فصلی کافه‌بازار مربوط به نموداری موسوم به وضعیت بازار محصولات دیجیتال باشد. با استفاده از این نمودار، توسعه‌دهندگان می‌توانند خلا و فرصت‌های موجود در کافه‌بازار را یافته و براساس مجموع اطلاعات موجود، به توسعه‌ی اپلیکیشن بپردازند. همان‌طور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید، این نمودار به چهار قسمت تقسیم شده که هر دسته از اپلیکیشن‌های کافه‌بازار در قالب یک حباب روی آن به نمایش درآمده است.

وضعیت بازار محصولات دیجیتال

بهتر است این نمودار را با بررسی موردی چند دسته تشریح کنیم. برای مثال دسته‌ی خرید، دایره‌ای بزرگ است که در قسمت راستِ پایین نمودار قرار دارد. قرار گرفتن در این قسمت از نمودار به این معنا است که تعداد خریداران یا مشتریانی که در قبال دریافت سرویس پول پرداخت می‌کنند، بالا بوده، اما تعداد سرویس‌ها یا رقبا کمتر است. تمرکز بالا که با سایز دایره در ارتباط است، نشان از پراکندگی خریداران بین اپلیکیشن‌های مختلف دارد. محل قرارگیری و تمرکز در مورد دسته‌ی خرید نشان از این دارد که با وجود رقبای کم در این دسته، باز هم بازار در دست چند اپلیکیشن و سرویس مشخص است. در بخش دیگری از نمودار می‌توان به دسته‌ی آموزش اشاره کرد که در قسمت بالای سمت راست نمودار قرار دارد؛ وضعیت دسته‌ی آموزش در این نمودار نشان می‌دهد که خریدار برای این دسته زیاد بوده و رقیب نیز زیاد است، اما بازار در دست یک بازیگر مشخص نیست و این دسته تمرکز پایینی دارد؛ بدین معنی که هنوز هیچ اپلیکیشن یا اپلیکیشن‌هایی موفق نشده‌اند تا بر بازار احاطه پیدا کنند. 

تبلیغات روشی هزینه‌بر و در عین حال مؤثر برای افزایش نصب یک اپلیکیشن و به‌صورت کلی افزایش تعداد کاربران یک سرویس به شمار می‌رود. وجود رقیب باعث می‌شود تا به‌صورت ناخودآگاه هزینه‌ی تبلیغات و سایر هزینه‌ها برای افزایش نصب بالا برود و این چیزی است که به‌وضوح می‌توان در گزارش کافه‌بازار رویت کرد. بنابر گزارش کافه‌بازار، بالاترین نرخ هزینه به ازای هر نصب در کافه‌بازار متعلق به دسته‌ی رفت‌وآمد است. وجود رقبای قدرتمند داخلی در حوزه‌هایی نظیر مسیریابی و همچنین سرویس‌های تاکسی اینترنتی باعث شده تا هزینه برای نصب در این دسته فاصله‌ی معناداری با سایر بخش‌ها داشته باشد. با نگاهی به نمودار وضعیت بازار محصولات دیجیتال نیز می‌توان مشاهده کرد که دسته‌ی رفت‌وآمد دارای حباب متوسطی است که نشان از تمرکز پایین دارد.

براساس آماری که کافه‌بازار منتشر کرده، در ۶۸ درصد از جستجوی‌های انجام شده در بازار، کاربران به‌صورت مستقیم به‌دنبال یک اپلیکیشن مشخص بوده و نام آن را جست‌وجو کرده‌اند، حال آنکه ۳۲ درصد جست‌وجو‌ها به‌صورت موضوعی بوده و کاربر اپلیکیشن مشخصی برای دانلود در نظر نداشته است. مجموع‌ جستجوی‌های انجام شده در کافه‌بازار ۲۰۲ میلیون مورد گزارش شده که ۸۹ درصد آن به یک جست‌وجوی موفق که همان نصب اپلیکیشن است، منتهی شده است. 

نکته‌ی جالب توجه در مورد موضوعات جست‌وجو شده، جستجوی عباراتی است که ‌بازی در ۱۰ مورد از ۲۰ مورد محبوب وجود دارد. دومین موضوع جستجوی محبوب میان کاربران، نرم‌افزار‌های تغییر آی‌پی است که ۵ مورد از ۲۰ مورد جستجوی موضوعی پرطرفدار کافه‌بازار را به خود اختصاص داده است.

نکته‌ای که در این گزارش چندان به آن پرداخته نشده، تأثیری است که قطع شدن اینترنت در اواخر آبان ماه در آمارهای کافه‌بازار داشته است. به‌نظر می‌رسد رشد دانلود اپلیکیشن‌های پیام‌رسان داخلی نیز ریشه در این مقطع زمانی داشته باشد. 

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات