کارت گرافیک بلاک چین AMD احتمالا سال آینده عرضه می‌شود

پنج‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس اطلاعات فاش‌شده، AMD قصد دارد در اوایل سال ۲۰۲۱ کارت گرافیک مبتنی‌ بر فناوری بلاک‌چین به بازار عرضه کند. این کارت گرافیک احتمالا از تراشه‌ی نوی ۱۰ استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

خبرگزاری Phoronix که به‌طور ویژه اخباری با محوریت سیستم‌عامل لینوکس منتشر می‌کند، به‌تازگی موفق ‌به پیدا کردن چند بسته‌ی به‌روزرسانی جدید برای لینوکس شده است که به یک کارت گرافیک منحصربه‌فرد از AMD (AMD)مربوط هستند. این کارت گرافیک که ظاهرا مبتنی‌ بر فناوری بلاک‌چین (Blockchain) است برای استخراج رمزارز استفاده خواهد شد. در بخش توضیحات به عبارت «کارت گرافیک بلاک‌چین نوی ۱۰ (Navi 10)» اشاره شده است. این موضوع نشان می‌دهد پردازنده‌ی گرافیکی نوی ۱۰ قرار است قلب تپنده‌ی کارت گرافیک بلاک‌چین AMD باشد.

AMD به‌طور معمول اسامی جالبی به‌عنوان کدنام کارت‌های گرافیک خود انتخاب می‌کند، بااین‌حال کارت گرافیک بلاک‌چین این شرکت از کدنام‌های همیشگی بهره نمی‌برد و ظاهرا فعلا با نام 0x731E از آن یاد می‌شود. آن‌طور که رسانه‌ی Phoronix می‌نویسد، بزرگ‌ترین تفاوت این کارت گرافیک بلاک‌چین مرموز با کارت‌های گرافیک معمولیِ ساخته‌شده بر پایه‌ی تراشه‌ی نوی ۱۰ این است که در مدل بلاک‌چین، موتورهای Display Core Next (ملقب‌به DCN) و Video Core Next (ملقب ‌به VCN) غیرفعال هستند. نبود دو موتور مورد بحث بدین معنی است که به ‌احتمال زیاد، کارت گرافیک بلاک‌چین AMD خروجی تصویر نخواهد داشت.

تراشه‌ی نوی ۱۰ AMD بر پایه‌ی معماری اختصاصی این شرکت یعنی RDNA 1.0 و با استفاده از لیتوگرافی هفت نانومتری فین فت (FinFET) شرکت TSMC ساخته شده است. لیتوگرافی پیشرفته‌ی هفت نانومتری TSMC قدرت پردازشی زیادی برای تراشه‌ها به‌ همراه می‌آورد و مصرف انرژی آن‌ها را نسبت ‌به تراشه‌‌های قبلی کاهش می‌دهد.

دای (Die) نوی ۱۰ AMD ابعادی برابر با ۲۵۱ میلی‌متر ‌مربع (mm۲) دارد و مجهز به حداکثر ۱۰٬۳۰۰ میلیون ترانزیستور است. به‌طور کلی دای نوی ۱۰ از ۴۰ واحد رایانشی (CU) و مجموعا ۲۵۶۰ پردازنده‌ی جریانی (SM) بهره می‌برد. 

کارت‌های گرافیک مبتنی‌ بر پردازنده‌ی AMD Navi 10

نام کارت گرافیک

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی جریانی

سرعت کلاک پایه

سرعت کلاک مخصوص بازی

سرعت کلاک بوست

ظرفیت حافظه

سرعت حافظه

باس حافظه

پهنای باند حافظه

توان طراحی حرارتی

AMD Radeon RX 5700 XT

Navi 10 XT

۲۵۶۰

۱۶۰۵ مگاهرتز

۱۷۵۵ مگاهرتز

۱۹۰۵ مگاهرتز

۸ گیگابایت GDDR6

۱۴ گیگابیت‌برثانیه

۲۵۶ بیت

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه

۲۲۵ وات

AMD Radeon RX 5700

Navi 10 XL

۲۳۰۴

۱۴۶۵ مگاهرتز

۱۶۲۵ مگاهرتز

۱۷۲۵ مگاهرتز

۸ گیگابایت GDDR6

۱۴ گیگابیت‌‌بر‌‎ثانیه

۲۵۶ بیت

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه

۱۸۰ وات

AMD Radeon RX 5600 XT

Navi 10 XLE

۲۳۰۴

۱۱۳۰ مگاهرتز

۱۳۷۵ مگاهرتز

۱۵۶۰ مگاهرتز

۶ گیگابایت GDDR6

۱۲ گیگابیت‌‌برثانیه

۱۹۲ بیت

۲۸۸ گیگابایت‌برثانیه

۱۵۰ وات

AMD Radeon RX 5600

Navi 10 XE

۲۰۴۸

۱۱۳۰ مگاهرتز

۱۳۷۵ مگاهرتز

۱۵۶۰ مگاهرتز

۶ گیگابایت GDDR6

۱۲ گیگابیت‌‌برثانیه

۱۹۲ بیت

۲۸۸ گیگابایت‌برثانیه

۱۵۰ وات

درحال‌حاضر AMD از تراشه‌ی نوی ۱۰ برای ساخت چهار مدل از کارت‌های گرافیک گیمینگ سری رادئون  استفاده می‌کند که شامل مدل‌های Pro و مدل‌های موبایل می‌شوند. تراشه‌های Navi 10 XT و Navi 10 XL به‌ ترتیب در کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 5700 XT و AMD Radeon RX 5700 به ‌کار رفته‌اند.

از طرفی تراشه‌ی Navi 10 XLE را داریم که قلب تپنده‌ی AMD Radeon RX 5600 XT را تشکیل می‌دهد و از Navi 10 XE در کارت گرافیک AMD Radeon RX 5600 استفاده شده است. در حال ‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم کارت گرافیک بلاک‌چین AMD قرار است از کدام تراشه‌ی نوی ۱۰ استفاده کند. احتمال دارد AMD بخواهد نسخه‌ای سفارشی از نوی ۱۰ را برای کارت مورد بحث بسازد. 

بر اساس ادعای مطرح‌شده توسط Phoronix، زمان انتشار بسته‌های به‌روزرسانی جدید لینوکس که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم نشان می‌دهد که به‌احتمال زیاد کارت گرافیک بلاک‌چین AMD قرار نیست تا اوایل سال آینده‌ی میلادی به بازار عرضه شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند طی ماه‌های گذشته میزان علاقه‌ی ماینرها به کارت گرافیک AMD بسیار بیشتر شده است. کارت‌هایی که AMD می‌سازد به‌طور معمول قیمت مناسبی دارند و قدرت پردازشی بسیار زیادی برای ماینرها ارائه می‌دهند. میزان استقبال به‌حدی بالا است که گفته می‌شود در شرکت XFX در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور و مهر ۱۳۹۹) تمامی موجودی کارت‌های گرافیک AMD خود را به ماینرهای چینی فروخته است.

به ‌نظر می‌رسد AMD قصد دارد با تولید کارت گرافیک بلاک‌چین، توجه ماینرها را به‌ آن جلب کند تا کارت‌های گرافیک گیمینگ در بازار برای گیمرها باقی بمانند و موجودی‌شان به‌سرعت تمام نشود. البته با وجود استقبال زیاد ماینرها، کارت‌های گرافیک مبتنی ‌بر تراشه‌های نوی به‌صورت گسترده در سطح دنیا دردسترس هستند. تیم قرمز قصد دارد هفته‌ی آینده کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 را با استفاده از تراشه‌های Navi 2x معرفی کند. 

تراشه‌های نوی نسبت ‌به تراشه‌های وگا (Vega) یا پولاریس (Polaris) انرژی کمتری مصرف می‌کنند و همین موضوع یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های آن‌ها است؛ بااین‌حال مطمئن نیستیم تراشه‌های نوی بتوانند قدرت لازم برای استخراج رمزارز را ارائه دهند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات