اسپیس ایکس با پرتاب دسته چهاردهم استارلینک، شمار ماهواره‌هایش را به بیش از ۸۰۰ دستگاه رساند

یک‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با پرتاب دسته‌ی چهاردهم ماهواره‌های استارلینک، اسپیس ایکس اکنون بیش از ۸۰۰ ماهواره در مدار دارد و به هدف خود برای ارائه‌ی پوشش جهانی اینترنت نزدیک‌تر شده است.
تبلیغات

اسپیس ایکس امروز دسته‌ای تازه از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را با موفقیت پرتاب کرد و مأموریت را با فرود بی‌دردسر راکت روی دریا به‌پایان رساند. راکت دومرحله‌ای فالکون ۹ امروز در ساعت ۸:۲۵ به وقت محلی (۱۵:۵۵ به وقت ایران) از جایگاه تاریخی 39A در مرکز فضایی کندی ناسا از روی زمین برخاست و دسته‌ی چهاردهم ماهواره‌های استارلینک را به مدار زمین فرستاد.

تقریبا ۹ دقیقه‌ی بعد، مرحله‌ی اول بوستر به زمین بازگشت و روی یکی از کشتی‌های بدون‌سرنشین اسپیس ایکس در اقیانوس آرام فرودی نرم انجام داد. این کشتی با نام «البته همچنان تو را دوست دارم» یکی از دو شناور بازیابی این شرکت محسوب می‌شود که بوسترهای در حال بازگشت از آسمان را می‌گیرد و به ساحل بازمی‌گرداند. امروز هیچ‌چیز به‌جز آسمان آبی برفراز ساحل فضایی فلوریدا به‌چشم نمی‌آمد. به‌لطف آسمان صاف، تماشاگران توانستند پرتاب راکت را تا زمان جداسازی مراحل دنبال کنند.

بوستر پرتاب امروز با نام B1051 اکنون ۶ پرتاب و فرود را در کارنامه‌اش ثبت کرده است و دومین فالکون ۹ محسوب می‌شود که به چنین موفقیتی دست می‌یابد. این بوستر کارکشته پیش‌تر چهار محموله‌ی استارلینک را به‌همراه سه ماهواره‌ی دیده‌بانی زمین برای کانادا به فضا فرستاد و فضاپیمای بدون سرنشین دراگون را نیز در سال ۲۰۱۹ در مأموریت دمو ۱ به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند.

فرود امروز شصت‌ودومین بازیابی مرحله‌ی اول فالکون را از زمان آغاز بازیابی نخستین بوستر در سال ۲۰۱۵ رقم زد. همچنین، پرواز امروز هجدهمین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۰ و نودوپنجمین پرواز فالکون ۹ تا امروز به‌شمار می‌آید. اسپیس ایکس تابستان پرکاری را پشت‌سر گذاشته است و احتمال دارد پرکارترین سال خود را نیز تجربه کند. هم‌اکنون، رکورد بیشترین پرتاب در یک سال متعلق به سال ۲۰۱۸ با ۲۱ مرتبه پرواز است. این دستاورد به‌لطف ناوگان بوسترهای چندبارمصرف و اثبات‌شده‌ی اسپیس ایکس محقق شده است.

اسپیس ایکس ۵ بوستر کهنه‌کار و سه بوستر جدید دراختیار دارد که برای مأموریت‌های آتی رزرو شده‌اند. در سال ۲۰۱۸، اسپیس ایکس نسخه‌ای بهبودیافته از پرتابگر فالکون ۹ را با نام بلاک ۵ رونمایی کرد. این نسخه‌ی ارتقایافته ویژگی‌هایی جدید ازجمله سامانه‌ی محافظت حرارتی قدرتمند، گریدفین‌های تیتانیومی، میان‌مرحله‌ی بادوام‌تر (قطعه‌ی متصل‌کننده‌ی دو مرحله‌ی راکت به یکدیگر) و موتورهای قدرتمندتر دارد.

فالکون ۹ بهبودیافته اکنون می‌تواند بیش از ۱/۷ میلیون پوند نیروی رانش تولید کند و مهم‌تر از همه، عملکردی مطمئن از خود نشان داده است. این راکت پس از پرتاب نخستین محموله در سال ۲۰۱۸ که ماهواره‌ای مخابراتی برای بنگلادش بود، تا امروز صرفا دو مرتبه لغو پرتاب شده است. در آن پرتاب، اسپیس ایکس با فالکون‌های نسبتا چندبارمصرف‌پذیر پیشین وداع و عصر تازه‌ای را آغاز کرد که در آن، راکتی یکسان توانایی پرواز چندین‌باره را دارد. اسپیس ایکس از آن زمان تاکنون، تلاش کرده است تا فناوری راکت چندبارمصرف را بیش‌ازپیش بهبود دهد.

با پرتاب دسته‌ی چهاردهم، اسپیس ایکس اکنون بیش از ۸۰۰ ماهواره‌ی ۲۵۰ کیلوگرمی استارلینک را به فضا فرستاده و بنابر اظهارات پیشین ماسک، به توانایی ارائه‌ی خدمات اینترنت پرسرعت خود دسته یافته است. پیش از آنکه خدمات استارلینک به‌صورت جهانی عرضه شود، اسپیس ایکس باید بر موانع رگولاتوری غلبه و ماهواره‌های بیشتر را پرتاب کند. بااین‌حال، آزمایش‌های اولیه اینترنت استارلینک امیدوارکننده بوده است و درنتیجه، شرکت قصد دارد مرحله‌ی بتا عمومی را در زمانی نامعلوم در آینده‌ی نزدیک اجرا کند.

اسپیس ایکس ابرمنظومه‌ی استارلینک خود را با یک هدف ایجاد کرده است: ارائه‌ی دسترسی به اینترنت پرسرعت و مقرون‌به‌صرفه برای سرتاسر جهان، به‌ویژه افراد ساکن در نواحی روستایی و دورافتاده. بدین‌منظور، اسپیس ایکس درصدد آن است که ناوگانی متشکل از ۱،۴۴۰ ماهواره را در مرحله‌ی اول پرتاب کند و درادامه، هزاران دستگاه بیشتر را نیز به مدار زمین برساند. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره‌ی اینترنتی را به اسپیس ایکس داده است؛ اما این شرکت قصد ندارد در همین نقطه متوقف نشود و به‌دنبال دریافت مجوز پرتاب ۳۰ هزار دستگاه بیشتر برای ارسال سیگنال‌های اینترنت پرسرعت و کم‌تأخیر از فضا است.

اسپیس ایکس خود ماهواره‌هایش را در تأسیساتی در ردموند واشنگتن می‌سازد. همچنین، این شرکت در همین مکان سازنده‌ی پایانه‌های کاربری استارلینک و ایستگاه‌های زمینی است. با آنکه مرحله‌ی بتا هنوز جریان دارد، اسپیس ایکس به کاربران خارج از شرکت نیز دسترسی به شبکه‌ی استارلینک را داده است. این شرکت ماه آگوست با ایالات واشنگتن همکاری کرد تا اینترنت پرسرعت و پایدار را دراختیار پاسخ‌دهندگان اضطراری قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات