وزیر ارتباطات: تولید صفر تا صد موبایل در داخل کشور امکان‌پذیر نیست

پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که امکان ساخت صفر تا صد یک گوشی موبایل، درحال‌حاضر در داخل کشور وجود ندارد.
تبلیغات

چند روز پیش، آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل در حساب توییتر خود، مشخصات فنی و ظاهری اولین گوشی صاایران را فاش کرد. کریم‌بیگی در توییت خود اعلام کرد که صاایران قصد دارد در آینده‌ای نزدیک «دو مدل» گوشی هوشمند با برند «ویرا» (به‌معنی هوشمند، یادگیرنده و یاددهنده) به بازار عرضه کند. به‌گفته‌ی کرم بیگی، اولین گوشی صاایران، سخت‌افزار قوی‌تری نسبت‌به گوشی دوم دارد و برای پردازش کارهای مختلف از تراشه‌ی ۸ هسته‌ای مدیاتک با سرعت کلاک دو گیگاهرتز بهره می‌گیرد. پس از انتشار این خبر و انتشار تصاویر منتسب به گوشی صاایران، کاربران در شبکه‌های اجتماعی، شروع‌به‌نظر دادن درباره‌ی این گوشی کردند؛ در تصاویر منتشر شده، شباهت ظاهری بسیار زیادی بین گوشی صاایران و یک گوشی چینی با نام Ulefone Power 6 مشهود بود. به‌دنبال این حواشی، وزیر ارتباطات تصریح کرد که امکان ساخت صفر تا صد یک گوشی موبایل، درحال‌حاضر در داخل کشور امکان‌پذیر نیست.

روز گذشته، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات، در حاشیه‌ی هیأت دولت، درباره‌ی شباهت گوشی‌های رونمایی شده‌ی منتسب به صاایران با یک شرکت چینی، توضیحاتی ارائه داد. به‌گفته‌ی جهرمی، درحال‌حاضر، امکان تولید صفر تا صد گوشی در داخل کشور، امکان‌پذیر نیست. وزیر ارتباطات اعلام کرد که در ابتدای مسیر تولید گوشی موبایل، طبیعی است که روند تولید را با مدل‌های SKD و CKD آغاز کنند تا به مراحل بعدی برسند.

دو اصطلاح CKD و SKD در صنایع تولیدی کاربرد دارند و ایران نیز همچون کشورهای زیادی، در بسیاری از صنایع نظیر خودروسازی و لوازم خانگی، به این طریق کالا تولید می‌کند.

CKD (Complete Knocked Dawn یا قطعات کاملا منفصل) روشی است که در آن همه‌ی قطعات به‌صورت جدا از هم وارد کشور شده و در خطوط تولید سرهم‌بندی می‌شوند. در روش دیگر که SKD (Semi Knocked Dawn یا قطعات نیمه‌کامل) نام دارد، مراحل روش قبلی تکرار می‌شود؛ با این تفاوت که تعدادی از قطعات نیز به‌دلیل فناوری بالا، فرایند تولید خاص و عوامل دیگر به‌صورت آماده از کشور مبدأ وارد و سرهم‌بندی می‌شوند. حال باتوجه‌به اینکه خط تولید موبایل هوشمند صاایران تازه ایجاد شده و شباهت‌ها به نسخه‌ی چینی بسیار بالا است، به‌نظر می‌رسد که ایران درحال‌حاضر، روش SKD را برای تولید این گوشی‌ها در نظر گرفته است.

وزیر ارتباطات درادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه کرد که اگر شرکت‌های سازنده‌ی داخلی با شرکتی خارجی به تفاهم برسند که خط تولید گوشی را در داخل کشور راه‌اندازی کنند، این قدمی مثبت برای فاز اول تولید گوشی در ایران محسوب می‌شود.

محمد جواد آذری جهرمی، سال گذشته نیز اعلام کرده بود به‌دلیل مشکلات ارزی و شرایط تحریم، گوشی‌های تلفن‌همراه ایرانی با قیمت حدودی ۱/۵ میلیون تومانی وارد بازار می‌شود. جهرمی در اردیبهشت‌ماه سال جاری هم اعلام کرد که یکی از سه طرح کلان ملی برای حل چالش‌های دوران پساکرونا، تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی با کمک دو شرکت ایرانی است و وزارت ارتباطات قصد دارد تا پایان سال جاری به هدف‌گذاری‌ در این زمینه یعنی تولید ۴۰۰ هزار دستگاه گوشی هوشمند در سال برسد.

صبح روز گذشته، بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در مراسم افتتاحیه‌ی مرکز تماس مشتریان برای ناشنوایان تأیید کرد که گوشی‌های صاایران به‌صورت CKD و SKD تهیه شده‌اند و برای توزیع دراختیار ایرانسل قرار گرفته‌اند. او از عرضه‌ی این مدل‌ها در بازار در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تأکید کرد که قیمت مناسبی برای این گوشی در نظر گرفته شده و امکان پرداخت اقساطی نیز فراهم شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات