کولر OxiCool مجهز به خنک‌کننده آبی در CES 2020 رونمایی شد

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
مطالعه 3 دقیقه
کولر OxiCool از محصولات نوآورانه‌ای که در جریان نمایشگاه CES معرفی شد، از آب و گاز طبیعی به‌عنوان ماده‌ی خنک‌کننده استفاده می‌کند.
تبلیغات

شرکت OxiCool از حاضران نمایشگاه 2020 بوده که در غرفه‌ای با طراحی ویژه، میزبان بازدیدکننده‌ها و خبرنگاران علاقه‌مند به فناوری است. فناوری اصلی این شرکت در نمایشگاه امسال لاس‌وگاس، کولری بود که با مصرف پایین آب و گاز طبیعی کار می‌کند.

سیستم‌های سنتی تهویه‌ی هوا، از یک ماده‌ی سردکننده استفاده می‌کنند که با تغییر فاز از مایع به گاز، گرما را جذب و دفع می‌کند. در جریان فعالیت کولر، هوای خنک ایجادشده در کولر، به محیط دمیده شده و هوای گرم، به خارج از آن هدایت می‌شود. مواد سردکننده‌‌ی کنونی در صنعت تهویه‌ی هوا، برای محیط زیست مناسب نیستند و همچنین دستگاه‌های تهویه‌کننده، کربن دی‌اکسید تولید می‌کنند.

کولر OxiCool از آب به‌عنوان ماده‌ی سردکننده استفاده می‌کند. اگرچه عملکرد کولر مذکور شبیه به سیستم‌های فشرده‌سازی بخار به‌نطر می‌رسد، اما این کولر به کمپرسور مجهز نیست. OxiCool از یک سیستم با چرخه‌ی بسته استفاده می‌کند. در تعریف ساده، دستگاه پس از ۵۰۰ روز فعالیت هم باز باید به‌میزان روز اول، آب ذخیره‌شده داشته باشد.

برای درک ساختار کولر جدید OxiCool به این مثال توجه کنید. اگر آب را در ظرفی بدون در بجوشانید، مقداری بخار به هوا اضافه خواهید کرد. اگر در ظرف را ببندید، به‌خاطر عدم امکان خروج بخار، فشار داخلی افزایش پیدا می‌کند. در سیستم OxiCool، یک سیستم شعله‌ی باز، گاز طبیعی را با هدف جوشاندن آب در محفظه‌ی خلأ، گرم می‌کند. سپس فیلترهای مولکولی، بخار اضافه‌ی H2O را به دام می‌اندازند و فشار داخلی را کاهش می‌دهند. فن‌ها و کندانسورهای موجود در کولر، بخار را خنک می‌کنند و آن را به فرم مایع باز می‌گردانند. درنهایت چرخه مجددا تکرار می‌شود.

OxiCool

محفظه‌ی خارجی ماده‌ی خنک‌کننده‌ی کولر OxiCool، خنک‌کننده را به ماژول نهایی و سپس سیستم توزیع در خانه منتقل می‌کند. دستگاه‌هایی موسوم به Home Cool در داخل خانه نصب می‌شوند که با کنترل لمسی، کولرها در اتاق‌های متعدد خانه کنترل می‌کنند. سیستم به‌صورت مجموع، مصرف الکتریسیته‌ای برابر با ۱۰ درصد یک تهویه هوایی فشرده‌سازی بخار با ابعاد برابر دارد. سیستم OxiCool به‌خاطر استفاده از گاز طبیعی، هزینه‌های بیشتری را به‌همراه دارد، اما مجموع هزینه‌های عملیاتی آن حدود نصب سیستم‌های دیگر با ابعاد برابر تخمین زده می‌شود. شرکت سازنده تلاش می‌کند تا منابع جایگزینی همچون هیدروژن یا انرژی خورشیدی برای بخار کردن آب پیدا کند.

بخش خارجی کولر OxiCool که برای تبخیر آب استفاده می‌شود، درحال‌ حاضر ابعاد بزرگی دارد و شاید برای خانه‌های کوچک مناسب نباشد. به‌هرحال شرکت سازنده می‌تواند با بهینه‌سازی طراحی در مدل‌های آتی، نمونه‌های کوچک‌تر نیز تولید کند. از لحاظ قیمت نیز تا قبل از پیش‌سفارش کولر در دهم ژانویه، هیچ اطلاعاتی در دست نخواهد بود. OxiCool برای افرادی که فضای مناسب داشته و به‌دنبال کاهش اثرات زیست‌محیطی در ساختمان‌های خود باشند، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. با اضافه کردن منابع سوختی جدید در مدل‌های آتی، اثرات زیست‌محیطی کمتر هم خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات