عزم هند برای بازگشت به ماه با ماموریت چاندرایان ۳

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
هند قصد دارد با مأموریت بعدی فرود روی ماه به نام چاندرایان ۳، تلاش کند تا رویای ازدست‌رفته‌اش برای تبدیل‌‌شدن به چهارمین کشور فاتح ماه را محقق کند.
تبلیغات

کی. سیوان، مدیر سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO)، چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در کنفرانسی خبری به‌طور رسمی اعلام کرد این کشور باردیگر برای فرود روی ماه تلاش خواهد کرد. این مأموریت که با عنوان چاندرایان ۳ (Chandrayaan-3) انجام خواهد شد، همچون مأموریت پیشین متشکل از ماه‌نورد و سطح‌نشین ثابت خواهد بود.

نخستین تلاش هند برای فرود روی ماه در اواخر تابستان امسال با شکست مواجه شد. در این مأموریت، سطح‌نشین چاندرایان ۲ پس از قطع ارتباط با گردانندگان مأموریت روی سطح ماه سقوط کرد. خبر چاندرایان ۳ چندان غیرمنتظره محسوب نمی‌شود؛ زیرا رسانه‌های هندی پیش‌تر در نوامبر گزارش داده بودند ایسرو هم‌اکنون طراحی این مأموریت را آغاز کرده است و پرتاب آن نیز احتمالا در نوامبر سال جاری انجام خواهد شد.

سیوان با وجود تأیید چاندرایان ۳ در کنفرانس خبری، تاریخ دقیق پرتاب آن را اعلام نکرد؛ اما فاش کرد هزینه‌ی برآوردشده برای این مأموریت ۶/۱۵ میلیارد روپیه (۹۱/۲ میلیون دلار) است. این میزان درمقایسه‌با هزینه‌ی چاندرایان ۲ که ۹/۷ میلیارد روپیه (۱۳۶/۱ میلیون دلار) بود، به‌نحو درخورتوجه‌ای ارزان‌تر است.

K. Sivan

کی. سیوان در کنفرانس خبری اول ژانویه‌ی ۲۰۲۰

مأموریت چاندرایان ۲ علاوه‌بر سطح‌نشین و ماه‌نورد، متشکل از مدارگرد نیز بود که هزینه‌ی بیشتر ساخت را توجیه می‌کند. به‌گفته‌ی مقام‌های ایسرو، چاندرایان ۳ به مدارگرد نیاز ندارد؛ زیرا مدارگرد چاندرایان ۲ در سلامت مناسب قرار دارد و انتظار می‌رود تا سال‌های آینده همچنان به فعالیت ادامه دهد.

براساس بیانیه‌ی مطبوعاتی ایسرو، سیوان در کنفرانس خبری هفته‌ی گذشته علاوه‌بر اعلام خبر ساخت چاندرایان ۳، به موضوعات دیگری نیز اشاره کرد که یکی از آن‌ها گاگانیان (Gaganyaan)، برنامه‌ی پرواز فضایی انسانی هند است. به‌نقل از بیانیه‌ی یادشده، مدیر ایسرو گفت به پیشرفت خوبی در این مأموریت دست یافته‌اند. او درادامه افزود برای نخستین پرواز گاگانیان به مدار زمین، چهار فضانورد انتخاب شده‌اند؛ با‌این‌حال، سیوان به اسامی این افراد یا تاریخ دقیق پرتاب آن‌ها اشاره‌ای نکرد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در اوت ۲۰۱۸ گفت این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ و در هفتاد‌و‌پنجمین سالگرد استقلال هند از پادشاهی بریتانیا، دستاورد پرتاب فضانورد را رقم بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات