کوالکام پلتفرم اسنپدراگون Ride را برای خودروهای خودران معرفی کرد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
طی رویداد CES کوالکام با پرده‌برداری از پلتفرم اسنپدراگون Ride، گامی بزرگ در جهت پررنگ‌کردن نقش خود در صنعت اتومبیل برداشت.
تبلیغات

کوالکام با طیفی گسترده از اهدافی چون ارائه‌ی فناوری 5G تا قدرت‌بخشی به اتومبیل‌های خودران، درصدد است تا نقش پررنگ‌تری در صنعت خودروها بازی کند. این شرکت یک قرارداد همکاری بسط‌یافته را برای ساخت سیستم‌های سرگرم‌کننده و پیشرفته‌ی دستیار راننده، با شرکت خودرو‌سازی جنرال‌موتورز امضا کرده است. غول تراشه‌ساز مذکور که مقر آن در سن‌دیگو است، طی رویداد CES در لاس‌وگاس پلتفرم این شرکت با نام اسنپدراگون Ride را معرفی کرد.

پلتفرم یادشده، این قدرت را به خودروسازان می‌دهد تا وسایل نقلیه‌شان را به شکل آسان‌تر و کارآمدتری به اتومبیل‌های خودران تبدیل کنند.این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده تا پاسخ‌گوی تمامی سطوح رانندگی خودران، از سیستم ایمنی فعال حال حاضر در اتومبیل‌های مسافربری گرفته، تا روبوتاکسی‌هایی باشد که ممکن است روزی در خیابان‌های شهر تردد کنند. این پلتفرم از یک سیستم روی چیپ (SOC)، یک شتاب‌دهنده و یک پشته‌ی نرم‌افزاری خودمختار تشکیل شده است.

کوالکام شاید بیشتر برای پشتیبانی از تلفن‌های همراه به‌واسطه‌ی ساخت تراشه‌های این محصولات شناخته‌شده باشد، اما شرکت مذکور خانواده‌ای از محصولات در رابطه با خودرو را نیز تولید می‌کند؛ از جمله تراشه‌های نیمه‌هادی برای سیستم‌های انتقال پیام در اتومبیل‌ها. اسنپدراگون Ride جدیدترین و شاید برجسته‌ترین تلاش کوالکام تا به امروز، برای به‌دست‌آوردن سهم بیشتر بازار اشباع‌شده‌ی سیستم‌های پیشرفته‌ی دستیار راننده (ADAS) و صنایع رانندگی خودکار است. همچنین تلاش جدید کوالکام، این شرکت را به رقیبی جدید برای انویدیا و شرکت تابعه‌ی اینتل، Mobileye تبدیل می‌کند.

ناکول دوگال، معاون ارشد در بخش مدیریت محصولات کوالکام، اخیرا در مصاحبه‌ای با وب‌سایت حوزه‌ی فناوری، TechCrunch، گفته است پلتفرم اسنپدراگون Ride به‌منظور پشتیبانی از سه بخش برتر صنعت در رانندگی خودکار طراحی شده است. این سیستم می‌تواند نیازهای سخت‌افزاری را برای سیستم‌های پیشرفته‌ی ایمنی و فعال دستیار راننده که در وسایل نقلیه‌ی مسافربری امروزی یافت می‌شود، از جمله حرکت‌کردن در امتداد خط، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و ترمز اضطراری خودکار مدیریت کند. اما دوگال می‌گوید پلتفرم مذکور همچنین می‌تواند الزامات سخت‌افزاری متمرکزتری را سطح +۲ از رانندگی خودکار، از جمله رانندگی خودکار در بزرگ‌راه‌ها و پارک خودکار و همچنین سطح چهارم مدیریت کند که این نیز عامل تعیین‌کننده‌ای برای کاربری‌های مستقل رانندگی خودران همچون روبوتاکسی‌ها است.

snapdragon-ride-platform

کوالکام می‌گوید پلتفرم مذکور روی پردازنده‌های چندهسته‌ای ماژولار، هوش مصنوعی کارآمد از نظر توان مصرفی، موتورهای بینایی رایانه‌ای و پردازنده‌های گرافیکی ساخته شده است. همچنین از نظر حرارتی بسیار کارآمد بوده و می‌تواند تا ۳۰ ترا عملیات را در هر ثانیه (TOPS) برای سیستم‌های ایمنی فعال سطح پایین انجام دهد و در رانندگی خودکار با توان ۱۳۰ واتی، ۷۰۰ ترافلاپس قدرت پردازشی دارد. دوگال می‌گوید پلتفرم اسنپدراگون Ride می‌تواند در سطوح یادشده بدون نیاز به هیچ سیستم خنک‌کننده‌ی اضافی کار کند. این امر به کاهش هزینه‌ها و افزایش قابلیت اطمینان‌پذیری کمک می‌کند. او اضافه کرد که این سیستم به‌ویژه در خودروهای الکتریکی کارآمدتر است.

پیش‌بینی می‌شود پلتفرم اسنپدراگون Ride در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ برای پیش‌توسعه در اختیار خودروسازان و تأمین‌کنندگان ردیف اول قرار بگیرد. انتظار می‌رود وسایل نقلیه‌ی مجهز به اسنپدراگون Ride در سال ۲۰۲۳ تولید شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات