اسپیس ایکس با پرتاب سوم استارلینک به دارنده بزرگترین ناوگان ماهواره‌ای جهان تبدیل شد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اسپیس ایکس سال نو میلادی را با پرتاب سومین دسته‌ی ۶۰تایی از ماهواره‌های استارلینک سوار بر راکت فالکون ۹ آغاز کرد و با این پرواز به بزرگ‌ترین گرداننده ماهواره در جهان تبدیل شد.
تبلیغات

راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس دوشنبه شب ساعت ۲۱:۱۹ به وقت محلی (۵:۴۹ صبح سه‌شنبه به وقت ایران) از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا از روی زمین برخاست و سومین دسته از ماهواره‌های استارلینک را به مدار فرستاد. ۹ موتور مرلین 1D راکت هم‌زمان با صعود به سمت مدار، آسمان شب ساحل فلوریدا را روشن کردند.

پرتاب امروز صبح دومین پروازی بود که اسپیس‌ایکس با انجام آن موفق شد یک بوستر فالکون ۹ را برای چهارمین مرتبه به پرواز درآورد. ستاره‌ی این مأموریت، راکت فالکون با شناسه‌ی B1049 بود که اسپیس‌ایکس پیش‌تر از آن در پرتاب نخستین دسته‌ی ماهواره‌های استارلینک و همچنین مأموریت‌های ایریدیوم ۸ و تل‌استار ۱۸ وی استفاده کرده بود.

اسپیس‌ایکس با پرتاب موفقیت‌آمیز ۶۰ ماهواره‌ی جدید استارلینک به دارنده‌ی بیشترین ناوگان ماهواره‌ای در فضا تبدیل شد. به‌دنبال پرتاب امروز، مرحله‌ی نخست راکت در کشتی بدون‌سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد و ۴۸امین بازیابی بوستر را برای این شرکت رقم زد.

اسپیس‌ایکس راکت‌های چندبارمصرف فالکون ۹ خود را به‌نحوی طراحی کرده است که می‌توان آن‌ها را با کمترین تعمیر و بازسازی ممکن بین هر پرتاب تا ۱۰ مرتبه به پرواز درآورد. این شرکت هنوز هیچ بوستری را برای ۵ مرتبه پرتاب نکرده است؛ اما با چهارمین پرواز موفقیت‌آمیز یک بوستر در صبح امروز انتظار می‌رود که راکت مصرف‌شده مجددا در آینده نیز به‌کار گرفته شود.

فالکون 9 / Falcon 9

پرتاب امروز بخشی از برنامه‌ی اسپیس‌ایکس برای ایجاد منظومه‌ای از ماهواره‌های کوچک ارائه‌دهنده‌ی اینترنت بود. این ماهواره‌ها که وزن هرکدام اندکی بیش از ۲۲۰ کیلوگرم است، به‌زودی پوشش اینترنت جهانی را فراهم خواهند کرد. با قرارگیری موفقیت‌آمیز دسته‌ی جدید ماهواره‌ها در مدار، اکنون منظومه‌ی اسپیس‌ایکس متشکل از ۱۸۰ ماهواره است که بزرگ‌ترین ناوگان ماهواره‌ای فعال در جهان محسوب می‌شود.

اسپیس‌ایکس تنها شرکت هوافضایی نیست که قصد دارد پوشش جهانی اینترنت را از فضا ارائه دهد. وان‌وب، دیگر شرکت فعال در این عرصه در سال ۲۰۱۹ نخستین دسته ۶تایی از ماهواره‌هایش را به فضا فرستاد؛ اما اسپیس‌ایکس با ناوگان اختصاصی راکت‌هایش به‌سرعت اندازه‌ی منظومه‌اش را افزایش داده است.

فالکون 9 / Falcon 9

به‌گفته‌ی ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، این شرکت برای ارائه‌ی پوشش حداقلی اینترنت باید دست‌کم ۴۰۰ ماهواره در مدار داشته باشد. همچنین به‌منظور گسترش پوشش درحد متوسط، تعداد ماهواره‌ها باید دست‌کم به عدد ۸۰۰ برسد. این پوشش که احتمالا در زمانی نامعلوم در سال جاری ارائه می‌شود، ابتدا در اختیار بخش‌هایی از ایالات متحده و کانادا قرار خواهد گرفت.

هدف ماسک از توسعه‌ی پروژه‌ی استارلینک، ارائه‌ی دسترسی پایدار به اینترنت پرسرعت به کاربران سرتاسر جهان است. درحال حاضر، ما برای دسترسی به اینترنت صرفا به برج‌های سلولی بی‌سیم یا کابل‌های فیبر نوری کشیده‌شده به منازل و دفاتر متکی هستیم. درنتیجه، نواحی روستایی و دوردست اغلب دسترسی پایینی به اینترنت دارند؛ اما اسپیس‌ایکس می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد.

ارائه‌دهندگان سنتی اینترنت ماهواره‌ای، پوشش اینترنت را از ماهواره‌هایی فراهم می‌کنند که در ارتفاع بسیار بالا از زمین و در مدار زمین‌ثابت (معمولا ارتفاع ۳۵ هزار کیلومتری) مستقر شده‌اند. سیگنال این ماهواره‌ها برای رسیدن به زمین باید مسافتی طولانی را طی کند که نتیجه‌ی آن، کاهش سرعت اینترنت است. اما اسپیس‌ایکس با راه‌اندازی اینترنت در ارتفاعی پایین‌تر امیدوار است که این مشکل را رفع کند و پوششی مطمئن را با قیمتی مقرون به‌صرفه ارائه دهد.

Starlink / استارلینک

به‌گفته‌ی مقام‌های اسپیس‌ایکس، میز تری (Ms. Tree)، کشتی مخصوص گرفتن فرینگ این شرکت همچون پرتاب پیشین نتوانست دماغه‌ی مخروطی راکت پرواز امروز صبح را به‌دست بیاورد. لورل لاینز، مهندس ماهواره‌ی اسپیس‌ایکس حین گزارش زنده‌ی امروز گفت «ما این بار [فرینگ] را نگرفتیم. واقعا نزدیک بودیم؛ اما به تلاش مجدد ادامه می‌دهیم.»

فرینگ محموله که با عنوان دماغه‌ی مخروطی راکت نیز شناخته می‌شود، برای محافظت از محموله‌ی راکت‌ها حین پرتاب طراحی شده است. هر فرینگ مجهز به سامانه‌ی ناوبری اختصاصی است که با استفاده از آن می‌تواند به آرامی به سمت زمین بازگردد. به محض آنکه فالکون ۹ به فضا برسد، فرینگ محموله‌ دو نیمه شده و از راکت جدا می‌شود.

هر نیمه‌ی فرینگ تقریبا ۳ میلیون دلار قیمت دارد؛ از این‌رو اسپیس‌ایکس امیدوار است با استفاده‌ی مجدد از آن‌ها در پروازهای آتی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. این شرکت به‌منظور جمع‌آوری هر دو بخش فرینگ، کشتی دیگری نیز به‌نام میز چیف (Ms. Chief) دراختیار دارد. این کشتی در مأموریت امروز صبح حضور نداشت؛ زیرا خدمه به‌منظور رفع آسیب‌های ناشی از مأموریت پیشین مشغول انجام تعمیرات بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات