تحلیل تراشه Scarlett ایکس‌باکس؛ اندازه دای مشخص شد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت تصویری از پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی کنسول جدید این شرکت را به‌اشتراک گذاشت و تحلیل‌ها در‌این‌زمینه را به‌اوج رساند.
تبلیغات

اندکی پیش‌تر رئیس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، فیل اسپنسر، تصویری از پردازنده‌ی شتاب‌یافته‌ی (APU) کنسول بازی اسکارلِت ایکس‌باکس را در توییتر منتشر کرد و باعث شد همه به‌صورت دیوانه‌واری به‌دنبال تجزیه‌و‌تحلیل تصویر دای باشند. در مبحث مدارات مجتمع، هر دای (die) یک بلوک کوچک از مواد نیمه‌رسانا است که مداری با کارکرد خاص، در فرایندی مانند فوتولیتوگرافی روی آن ساخته شده‌ است. وب‌سایت حوزه‌ی فناوری، wccftech نیز این تصویر را بررسی کرده است.

روش این وب‌سایت که با کمک عوامل Videocardz برای پردازش تصاویر به‌دست آمده، این‌گونه است که تصویر اصلی بهبود یافته و سپس جلوه‌ی آن تصحیح شده است (کل تراشه موردتوجه نبوده و اولویت دای‌ها بوده‌اند). بخش‌های واضح‌تر عکس برای بررسی، با بهره‌گیری از عکس قدیمی پردازنده‌ی Scorpio ایکس‌باکس و استفاده از دو نقطه‌ی متفاوت به‌عنوان کلیدی برای تکیه و مقایسه، به‌صورت جهت‌داری تصحیح شده‌اند. نتیجه‌ی به‌دست‌آمده، عکس واضحی است که کمک می‌کند APUها را درکنارهم مقایسه کنیم و ایده‌ی مناسبی از تفاوت اندازه‌ی آن‌ها داشته باشیم.

حال با فرض اینکه فیل اسپنسر از لنزهای دقیقی برای عکس‌‌برداری استفاده نکرده‌ است (برای مثال لنز چشم‌ماهی)، نتایج نشان می‌دهد APUهای ایکس‌باکس Scorpio و ایکس‌باکس اسکارلت عرض یکسانی دارند؛ اما طول پردازنده‌ی ایکس‌باکس اسکارلت اندکی بیشتر است. محاسبات این وب‌سایت اندازه‌ی دای APU اسکارلت را تقریبا ۴۰۱ میلی‌مترمربع نشان می‌دهد. درواقع، مساحت این پردازنده ۴۲ میلی‌مترمربع بزرگ‌تر از دای ۳۵۹ میلی‌‌متر مربعی تراشه‌ی ایکس‌باکس Scorpio است. APU جدید AMD از رهگیری پرتوِ (raytracing) مبتنی‌بر سخت‌افزار برخوردار است و هسته‌های پردازشی آن برپایه‌ی معماری Zen 2 هستند.

تراشه‌ی Scorpio از ۲۵۶۰ واحد سایه‌زنی و ۲ پردازنده‌ی فرمان‌دهنده‌ی غیرفعال بهره می‌برد؛ اما APU اسکارلت به‌وضوح بزرگ‌تر است. به‌دلیل لیتوگرافی ساخت متفاوت (Scorpio با لیتوگرافی ۱۶ نانومتر و اسکارلت با لیتوگرافی ۷ نانومتری) در این پردازنده‌ها، امکان تخمین دقیق مشخصات پردازنده‌ی اسکارلت وجود ندارد؛ اما با اطمینان می‌توان گفت توان پردازشی اسکارلت در اندازه‌ی دای مشابه، ۵۰ درصد بیشتر از تراشه‌ی Scorpio است. ازآنجاکه توان گرافیکی پردازنده‌ی Scorpio تقریبا ۶ ترافلاپس بود، می‌توان حدس زد توان گرافیکی تراشه‌ی اسکارلت در کمترین میزان، ۹ ترافلاپس و در بهترین حالت نیز، شاید ۱۲ ترافلاپس باشد.

new xbox apu

نکته‌ی جالب این است درحالی‌که انتظار می‌رفت تراشه‌ی مذکور رزولوشن 4K را به‌خوبی پشتیبانی کند، روی پردازنده‌ی اسکارلت به‌وضوح رزولوشن 8K ذکر شده است. البته مشخصات درج‌شده ممکن است نشانگر حداکثر رزولوشن دردسترس در نسل جدید کنسول ایکس‌باکس باشد. درواقع، گیمینگ 8K حتی در تراشه‌هایی با ۱۲ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست؛ درنتیجه به‌احتمال زیاد منظور از درج رزولوشن 8K، توان پشتیبانی از رمزگشایی 8K در کنسول‌های جدید است. در‌هرصورت کنسول ایکس‌باکس در کنفرانس AMD در رویداد CES 2020 به‌نمایش گذاشته و سؤال‌های کاربران درباره تراشه‌ی اسکارت، پاسخ داده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات