اینتل در رویداد CES 2020؛ پردازنده‌های سری تایگرلیک به زودی برای لپ‌تاپ عرضه می‌شوند

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل در کنفرانس مطبوعاتی‌اش در نمایشگاه CES 2020، جزئیات بیشتری از پروژه‌ی آتنا و پردازنده‌های سری تایگرلیک و معماری گرافیکی Xe فاش کرد.
تبلیغات

اینتل با بهره‌گیری از نمایشگاه CES 2020، جزئیات بیشتری از تراشه‌های نسل بعدی خود ارائه کرد. این جزئیات درباره‌ی سری تایگرلیک، پردازنده‌های جدید این شرکت و اثباتی بر این مدعا است که پردازنده‌ی گرافیکی اینتل با نام رمز‌گذاری‌شده‌ی DG1 در حال توسعه هستند.

پیش از آغاز کنفرانس مطبوعاتی اینتل، این شرکت چندین رویداد در نمایشگاه CES 2020 برگزار کرده بود؛ مثلا معرفی کامپیوتر کوچک ماژولار Ghost Canyon برپایه‌ی پردازنده‌ی Core i9 و افشای جزئیات پردازنده‌های نسل دهم اینتل با نام کامنت‌لیک که این واقعیت را تأیید می‌کند پردازنده‌های مذکور بیش از پنج گیگاهرتز فرکانس بوست خواهند داشت. پیش‌تر تیم آبی فاش کرده بود پردازنده‌های سری تایگرلیک به‌لطف بهره‌گیری از هوش مصنوعی، عملکرد چشمگیری خواهند داشت؛ با‌این‌حال جزئیات دقیقی از میزان عملکرد آن‌ها اعلام نکرده بود.

intel ces 2020

پس از رویداد AMD در کنفرانس CES 2020، اینتل باید نگران عرضه‌ی تراشه‌های جدید موبایلی رایزن ۴۰۰۰ با لیتوگرافی هفت‌نانومتری و بهره‌گیری از معماری Zen 2 و پردازنده‌ی نسل سوم رایزن تردریپر 3990WX با ۶۴ هسته‌ و قدرت خارق‌العاده پردازشی باشد که انتظار می‌رود دردسر بزرگی برای این شرکت ایجاد کند.

پروژه‌ی آتنا (Athena)

گرِگ برایانت، معاون عملیاتی بخش محاسبات مشتری‌محور اینتل، در رویداد روز گذشته‌ CES 2020 روی صحنه آمد تا جزئیات پروژه‌ی آتنا را شرح دهد که به تیم آبی کمک کرد این پروژه را توسعه دهد. برایانت گفت طبق تأیید اینتل، پیش‌ازاین ۲۵ دستگاه تحت پروژه‌ی آتنا بوده‌اند که این تعداد در سال ۲۰۲۰ به ۵۰ دستگاه می‌رسد و لپ‌تاپی با صفحه‌‌نمایش دوگانه را نیز شامل می‌شود. هدف از پروژه‌ی آتنا ایجاد لپ‌تاپ‌های بسیار سبک و باریک با فناوری‌هایی نظیر 5G است. 

نمایندگان این شرکت دو لپ‌تاپ از پروژه‌ی آتنا را نشان دادند: Swift 3 ایسر و Elite Dragonfly اچ‌پی. برایانت همکاری پروژه‌ی آتنا با گوگل برای تولید کروم‌بوک‌ها را تأیید کرد. این موارد شامل کروم‌بوک Flip C434 ایسوس و کروم‌بوک گلکسی سامسونگ است که در رویداد CES معرفی شدند. سپس معاون ارشد کسب‌و‌کار تجاری لنوو، کریستین تیسمان، روی صحنه آمد و ThinkPad X1 Fold، کامپیوتری با دو نمایشگر را معرفی کرد. این دستگاه می‌تواند تبلت ۱۳٫۳ اینچی یا یک لپ‌تاپ کوچک باشد. اینتل نمونه‌ی آزمایشی از محصول Concept Duet دل را نشان داد که نمونه‌ای اولیه‌ از لپ‌تاپ نسبتا بزرگ‌تر با صفحه‌‌نمایش دوگانه است.

intel ces 2020

کریس واکر، رئیس بخش کامپیوترهای خانگی اینتل، نیز با طرح مفهومی دیگری شگفتی‌ساز شد: Horseshoe Bend کامپیوتر ۱۷ اینچی تاشو شبیه به ThinkPad X1 Fold لنوو. Horseshoe Bend می‌تواند تبلت یا نمایشگری بزرگ باشد یا به‌عنوان دستگاهی با دو صفحه‌‌نمایش عمل و فضای نمایش بزرگ‌تری درمقایسه‌با محصول لنوو برای کاربران مهیا کند. برایانت همچنین اعلام کرد پشتیبانی از فناوری 5G در پروژه‌ی آتنا با همکاری مدیاتک از سومین سه‌ماهه‌ی سال جاری دردسترس خواهد بود. در ابتدا اینتل ادعا کرده بود این همکاری تا سال ۲۰۲۱ به‌ثمر نخواهد نشست.

سری تایگرلیک

درادامه برایانت با تمرکز بر هوش مصنوعی، جریان این کنفرانس را به تراشه‌های درون دستگاه‌ها تغییر داد. جیسون لووین، مهندس ادوبی، با حضوری کوتاه و سرگرم‌کننده، توانایی فتوشاپ یا اپلیکیشن Sensei ادوبی در بیرون‌کشیدن اشیاء از پس‌زمینه‌ی تصاویر را نشان داد. این همان ویژگی‌ای است که اینتل در پردازنده‌های سری آیس‌لیک و دیگر پردازنده‌های نسل دهمی روی آن تأکید کرده است.

intel ces 2020

نسل دهم از پردازنده‌های اینتل بین دو خانواده‌ی آیس‌لیک و کامت‌لیک تقسیم شده است؛ اما آخرین نسل از این پردازنده‌ها که احتیاج به توجه بیشتری دارد، سری تایگرلیک است. این تراشه که براساس گزارش‌ها با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته می‌شود، از اواسط سال ۲۰۱۹ در نقشه‌ی راه اینتل ظاهر و طبق آنچه در ویدئو تبلیغاتی اینتل نشان داده شد، به‌زودی برای لپ‌تاپ‌ها عرضه می‌شود.

مشخص نیست سری تایگرلیک چه ویژگی‌هایی دارد و با کدام مدل‌ها روانه‌ی بازار خواهد شد. برایانت ادعا کرد این پردازنده‌ها درمقایسه‌با نسل پیشین، افزایش عملکرد دورقمی را نشان می‌دهند. لیزا پیرس، معاون بخش معماری و کارت گرافیک و نرم‌افزار اینتل که همراه‌با برایانت روی صحنه آمده بود، ادعا کرد به‌دلیل تعبیه‌ی هسته‌های گرافیکی سری Xe، جهشی بزرگ در عملکرد گرافیکی این پردازنده‌ها را شاهد خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات