AMD از پردازند‌ه‌های گرافیکی رادئون RX 5700M و RX 5600M در CES 2020 رونمایی کرد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
AMD ساعاتی پیش در جریان برگزاری CES 2020 با برگزاری نطق اصلی خود از پردازنده‌های گرافیکی جدید خود مبتنی بر لیتوگرافیکی ۷ نانومتری برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و گجت‌های موبایل رونمایی کرد.
تبلیغات

AMD شب گذشته کنفرانس خود در جریان نمایشگاه 2020 را برگزار کرد و طی آن به معرفی محصولات جدیدش پرداخت. از جمله‌ی محصولاتی که این شرکت در CES 2020 رونمایی کرد، باید به پردازنده‌های گرافیکی جدیدی اشاره کرد که از نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. محصولات جدید در ادامه‌ی پردازنده‌هایی خواهد بود که از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره می‌برند. پردازنده‌های گرافیک رادئون RX 5600M و RX5700M جزو محصولاتی هستند که در رده‌ی پردازنده‌های گرافیک رده‌ بالای AMD قرار خواهند گرفت و می‌توانند با محصولاتی نظیر RTX 2060 و RTX 2070 انویدیا رقابت کنند. باتوجه به اینکه AMD در حوزه‌ی طراحی و تولید پردازنده‌ نیز طی جند ماه اخیر عملکرد بسیار مطلوبی را از خود ارائه کرده، از این‌رو می‌توان انتظار داشت تا در سال جاری شاهد لپ‌تاپ‌هایی باشیم که کاملا وابسته به پردازنده‌های تولید AMD بوده و از این‌رو شاهد قیمت پایین این محصولات باشیم. 

AMD برای تعریف پردازنده‌ی گرافیکی جدید رادئون RX5700 از واژه‌ی Ultimate استفاده کرده است و این بدین معنی است که این محصول جزو بهترین‌ پردازنده‌های گرافیکی موبایلی است که راهی بازار شده است. هرچند AMD طی مراسم خود اطلاعاتی را در مورد جزئیات فنی این پردازنده‌های گرافیکی ارائه نکرد، اما با تکیه بر اطلاعات محصولات این کمپانی در حوزه‌ی دسکتاپ می‌توان انتظار داشت تا RX 5600M با بهره‌گیری از ۲۳۰۴ هسته‌ی پردازشی و RX 5700 با ۲۵۶۰ هسته‌ی پردازشی همراه شده باشند. همان‌طور که اشاره کردیم، هر دو محصول جزو بهترین پردازنده‌های گرافیک AMD برای گجت‌های موبایل نظیر لپ‌تاپ‌ها هستند، بطوریکه انتظار می‌رود RX 5700M رقابت گرمی را لپ‌تاپ‌های گیمینگ شکل دهد. 

باتوجه به اینکه عمر باتری در لپ‌تاپ‌های گیمینگ از اهمیت بالایی برخوردار است، از این‌رو AMD با توسعه‌ی تراشه‌ی خود مبتین بر لیتوگرافی ۷ نانومتری سعی کرده تا نه‌تنها مصرف انرژی پایین‌تری را به ارمغان بیاورد، بلکه با بکارگیری یک سیستم خنک‌سازی خلاقانه، حجم کمتری را نیز به کل سیستم پردازنده‌ی گرافیکی اختصاص داده و بتواند وارد بهترین عملکرد را در فضایی کم ارائه کند؛ همین ویژگی‌ها باعث شده تا پردازنده‌های گرافیک جدید AMD در لپ‌تاپ گیمینگ باریک زفیروس ایسوس مورداستفاده قرار گیرند. لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده‌های گرافیک AMD می‌توانند رقبایی را که از پردازنده‌ی اینتل و پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا بهره می‌برند، از نظر قیمت به زیر بکشند و اختلافی ۱۰۰ دلاری را رقم بزنند. 

به‌نظر می‌رسد AMD در نظر دارد تا پایان سال جاری میلادی به رویای خود مبنی بر فراهم آوردن امکانی برای عرضه‌ی لپ‌تاپ‌هایی با CPU و GPU تولید این شرکت جامه‌ی عمل بپوشاند. به گزارش wccftech، شرکت AMD بزرگ‌ترین سفارش مربوط به ویفرهای ۷ نانومتری را که بالغ بر ۳۰ هزار ویفر است، ارائه کرده که همین موضوع بیش‌ازپیش این موضوع را ذهن ما تداعی می‌کند که AMD در حال تسلط بر بازار گجت‌های موبایل است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات