ابرآروان با رادار وضعیت اختلالات کشور را به‌صورت برخط رصد می‌کند

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
ابرآروان با انتشار خبری در وبلاگ خود از راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان رادار خبر داد که در آن می‌توان اطلاعات زیرساخت اینترنت کشور را به‌صورت برخط مشاهده کرد.
تبلیغات

رادار سامانه‌ای است که ابرآروان برای نظارت برخط وضعیت اینترنت کشور در دسترس قرار داده است. با استفاده از این سامانه در حال حاضر می‌توان اطلاعات زیرساخت اینترنت کشور را برگرفته از ۱۰ دیتاسنتر پرترافیک کشور شامل آسیاتک، همراه‌اول، ایرانسل، های‌وب، رسپینا، افرانت و مبین‌نت را در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان و مشهد مشاهده کرد. وضعیت لحظه‌ای اینترنت از طریق پروتکل HTTPS و با بررسی وضعیت دسترسی به ۸ سرویس پرطرفدار و پرکاربر جهانی نظیر توئیچ، ویکیپدیا، اینستاگرام، یاهو، گوگل، لینکدین، گیت‌هاب و استک اورفلو بررسی می‌شود. براساس آنچه آروان اعلام کرده، دسترسی به این سرویس‌ها هر دقیقه به‌روزرسانی می‌شود. 

سامانه‌ی ابرآروان شامل نمودارهایی است که هر کدام مربوط به وضعیت یک دیتاسنتر در هر یک از چهار شهری است که سامانه در آن فعال شده است. برای آگاهی از نحوه‌ی دسترسی به هر یک از ۸ سرویس مورد اشاره، رنگ خاصی به هر یک اختصاص داده شده است. در صورت وجود اختلال، یک خط با رنگ سرویسی که دسترسی به آن دچار مشکل شده، در نمودار پدیدار می‌شود. در این حالت، در صورت تراکم خصوص در یک نمودار، سیستم اختلال بالایی در سیستم وجود دارد، حال آنکه تراکم بسیار پایین یا نبود خطوط به‌معنای نبود اختلال است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات