چه انتظاری از گوشی‌ های ۲۰۲۰، ازجمله گوشی‌ های تاشدنی، مجهز به 5G و دوربین‌های حرفه‌ای داریم؟

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۲۰ محکوم به ارائه‌ی قابلیت‌های انقلابی به کاربران هستند. قطعا در سال جدید شاهد نمونه‌های متعدد تاشدنی و مجهز به 5G خواهیم بود.
تبلیغات

گوشی‌های هوشمند در سالی که گذشت، جریان بزرگ و مهمی تجربه کردند. رویکردهای طراحی و ساخت آن‌ها جریان‌هایی ایجاد کردند که در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان حرکت‌های حاکم شناخته خواهند شد. دراین‌میان، محصولاتی همچون گلکسی اس ۱۱ سامسونگ و پی ۴۰ پرو هواوی می‌توانند پیش‌گامی جریان را به‌دست بگیرند. در سال گذشته، شاهد ظهور محصولات 5G بودیم که سرعت‌های درخورتوجهی به کاربران ارائه می‌کردند. البته هنوز خرید چنین گوشی‌هایی به‌خاطر کامل‌نبودن فناوری آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود. به‌علاوه، انواع گوشی‌های تاشدنی را دید‌ه‌ایم که از جریان جدیدی در طراحی خبر می‌دادند؛ محصولاتی همچون گلکسی فولد و هواوی میت ایکس و موتورولا ریزر که پیش‌گامان بازار تاشدنی محسوب می‌شوند.

در سال گذشته، باتری گوشی‌های هوشمند نیز پیشرفت‌هایی تجربه کرد و سرعت شارژ و عمر بیشتری را در آن‌ها شاهد بودیم. سیستم‌‌عامل‌ها قابلیت‌های جذاب جدیدی (مانند حالت تیره) به کاربران ارائه کردند و دستیارهای صوتی نیز هوشمندتر شدند. در بخش دوربین گوشی‌های هوشمند،حسگرهای بیشتری به‌کار برده شد که کیفیت عکس‌ها را به‌میزان چشمگیری بهبود داد. از قابلیت‌های دیگر دوربین نیز می‌توان به مواردی همچون بزرگ‌نمایی پریسکوپی و عکس‌برداری ویژه‌ی نجومی در پیکسل ۴ اشاره کرد.

در ماه‌های پیش‌ رو، قطعا شاهد بهبود قابلیت‌هایی خواهیم بود که در سال گذشته به بازار راه یافتند. دوربین‌هایی با مگاپیکسل بسیار زیاد و گوشی‌هایی با باتری‌های عظیم و نمایشگرهایی که گرافیک شفاف‌تری به‌نمایش می‌گذارند، همگی از رویکردهای احتمالی سال ۲۰۲۰ هستند. استفاده از 5G در گوشی‌های بیشتری دیده و احتمالا وضعیت گوشی‌های تاشدنی نیز مشخص خواهد شد. درادامه‌ی این مطلب زومیت، به رخدادهایی اشاره می‌کنیم که در گوشی‌های سال جاری میلادی انتظار آن‌ها را خواهیم داشت.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

5G در سال ۲۰۲۰ به بازار می‌آید

شبکه‌های 5G در سال ۲۰۱۹ به واقعیت نزدیک‌تر شدند و حداقل چند نمونه گوشی با پشتیبانی از این شبکه‌ها در بازار دیده شد. اکثر محصولات مذکور نمونه‌های جایگزینی برای گوشی‌های حرفه‌ای و پرچم‌دار بودند. به‌علاوه، شبکه‌های 5G نیز در سرتاسر جهان محدود هستند و شاید پرداخت هزینه‌ی اضافی برای گوشی‌های گفته‌شده توجیه‌پذیر نبود.

داستان‌هایی از موفقیت سطحی شرکت‌ها در حوزه‌ی 5G به‌گوش می‌رسد. سامسونگ سپتامبر گذشته اعلام کرد دومیلیون گوشی 5G در کره‌‌جنوبی فروخته است. مدل‌های ارزان‌تر نیز در مسیر بازار هستند که از میان آن‌ها می‌توان به گوشی ۵۲۰ دلاری می ۹ پرو شیائومی اشاره کرد. البته درمجموع اتفاق مثبتی در حوزه‌ی 5G رخ نداد و تراشه‌های کاربردی شرکت‌ها هنوز اشکالات زیادی دارند و در زمان استفاده از 5G باتری زیادی مصرف می‌کنند. گوشی‌های 5G در محیط‌های گرم، ظرفیت داغ‌شدن زیادی دارند؛ درنتیجه، سیستم گوشی اتصال 5G را برای جلوگیری از داغ‌شدن بیش‌ازحد سیستم‌ها قطع می‌کند.

هنوز خرید گوشی‌های هوشمند 5G پیشنهاد نمی‌شود

با وجود تمامی مشکلات 5G در سال ۲۰۱۹، این فناوری اجتناب‌ناپذیر است و در کشورهایی که در حال توسعه‌ی زیرساخت‌های شبکه‌ی مذکور هستند، قطعا باید انتظار گوشی‌های مجهز به 5G را داشته باشیم. به‌عنوان مثال، گلکسی اس ۱۱ یکی از محصولاتی خواهد بود که دسترسی به 5G را برای تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند.

وقتی شبکه‌های 5G گستردگی بیشتری پیدا کنند، گوشی‌های هوشمند امکان دسترسی به سرعت‌های بیشتر داده را خواهند داشت؛ درنتیجه، سرویس‌ها نیز پاسخ‌گویی سریع‌تری دارند که درمجموع، به شرایط زیر منجر می‌شود:

  • دانلود بسیار سریع فایل‌های حجیم مانند برنامه‌های استریم که قابلیت تماشای آفلاین راحت‌تر را به کاربران می‌دهد؛
  • تماس‌های ویدئویی با کیفیت و سرعت چشمگیر؛
  • گرافیک عالی در استریم زنده‌ی بازی‌ها و تجربه‌های واقعیت افزوده؛
  • برتری پاسخ‌گویی سریع در بازی‌های آنلاین شوتر مانند Fortnine.
5G

گوشی‌های تاشدنی به واقعیتی ملموس تبدیل می‌شوند

در سال ۲۰۱۹، شاهد تولد گوشی‌های تاشدنی بودیم و سال ۲۰۲۰، دورانی خواهد بود که سرنوشت نهایی نمایشگرهای تاشدنی مشخص می‌شود. آن‌ها یا به آینده‌ی محتمل صنعت تبدیل خواهند شد یا سرنوشتی شبیه به نمایشگرهای سه‌بعدی خواهند داشت. سامسونگ و هواوی و موتورولا گوشی‌های تاشدنی به بازار عرضه کردند که هرکدام با طراحی منحصربه‌فرد، دستگاهی کاربردی به کاربر ارائه می‌کنند. طراحی گلکسی فولد شبیه کتاب است که پس از بازشدن، به تبلت تبدیل می‌شود. میت ایکس طراحی بزرگ‌تری دارد و نمایشگر کامل را در بیرون دستگاه دراختیار کاربر قرار می‌دهد و کارایی سه‌گانه دارد. موتورولا ریزر، بازیگر قدرتمند دیگر در دسته‌ی تاشدنی، پس از بازشدن، نمایشگری کشیده را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

گوشی‌های تاشدنی با هدف ارائه‌ی نمایشگرهای بزرگ‌تر در بدنه‌های کوچک‌تر ساخته شدند. در سال ۲۰۱۹، آن‌ها را با قیمت‌های گران‌تر از ۱،۵۰۰ دلار برای ریزر و ۲،۰۰۰ دلار برای گلکسی فولد و ۲،۴۰۰ دلار برای میت ایکس در بازار مشاهده کردیم. قیمت‌های مذکور حدود ۵۰ درصد بیش از برچسب قیمتی گوشی‌های پیشرفته‌ی بازار همچون آیفون ۱۱ پرو هستند. به‌علاوه، باید در نظر داشته باشیم نمایشگر گوشی‌های تاشدنی از جنس پلاستیک است و ماده‌ای شکننده‌تر از شیشه محسوب می‌شود. درواقع، نمایشگرهای مذکور حساسیت بیشتری دربرابر خط‌و‌خش و فشار زیاد دارند.

موتورولا ریزر / Motorola RAZR

قطعا گوشی‌های فولد و میت ایکس و ریزر در سال ۲۰۲۰ شاهد رقبای جدید خواهند بود. تولیدکنندگانی همچون ال‌جی و شیائومی و تی‌سی‌ال هم‌اکنون اطلاعاتی از طراحی محصولات تاشدنی‌شان به کاربران داده‌اند. از میان آن‌ها می‌توان به طرح مفهومی تی‌سی‌ال اشاره کرد که با دو لولا و سه‌بار تاشدن، گوشی را به تبلت ۱۰ اینچی تبدیل می‌کند. سامسونگ نیز درحال‌حاضر برنامه‌ای برای تولید گوشی تاشدنی جدید دارد که طراحی تاشدن عمودی شبیه به موتورولا ریزر خواهد داشت. ناگفته نماند گلکسی فولد ۲ نیز احتمالا در اوت سال جاری به بازار خواهد آمد.

بهبود کیفیت عکاسی

حسگرهای چندگانه و پردازش حرفه‌ای عکاسی با گوشی هوشمند را پیشرفته‌تر می‌کند

کیفیت دوربین درکنار کیفیت نمایشگر و باتری از دلایلی هستند که در تصمیم‌ کاربران برای انتخاب گوشی‌های هوشمند مؤثرند. عکاسی با گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۱۹ پیشرفت خوبی تجربه کرد که یکی از آن‌ها بهبود عکس‌برداری تله‌فوتو و پردازش تصویر حرفه‌ای‌تر است. به‌عنوان مثال، اکنون حسگرهای تله‌فوتو و زاویه‌ی واید به قابلیتی الزامی در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار تبدیل شده‌اند. از نمونه‌های عالی نیز می‌توان پی ۳۰ پرو هواوی را نام برد که با استفاده از لنز پریسکوپی، ترکیبی از بزرگ‌نمایی اپتیکال و دیجیتال را برای عکس‌برداری عالی ارائه می‌کند.

برندهای گوشی هوشمند امروز با استفاده از حسگرهای پیچیده و پردازش پس از ثبت تصویر، تلاش می‌کنند تصاویری عالی به کاربر ارائه کنند که قبلا فقط با دوربین‌های DSLR ممکن بود. از میان موفق‌ترین نمونه‌های این دسته می‌توان به قابلیت عکس‌برداری نجومی در پیکسل ۴ اشاره کرد که تصاویری شفاف و روشن از آسمان و ستاره‌ها را می‌تواند ثبت کند. اگر در محیطی تاریک از این قابلیت گوشی گوگل استفاده کنید، قطعا شگفت‌زده می‌شوید.

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note 10 Plus

پردازنده‌های موبایلی سال ۲۰۲۰ امکان پشتیبانی گوشی‌ها از دوربین‌هایی تا ۲۰۰ مگاپیکسل را فراهم می‌کنند و پیشرفت‌های چشمگیری در عکاسی اولتراواید و تله‌فوتو به‌ارمغان خواهند آورد. در قابلیت‌ بزرگ‌نمایی دوربین‌ها نیز شاهد گوشی‌های بیشتری با توانایی بزرگ‌نمایی پنج‌برابری خواهیم بود. فیلم‌برداری آهسته و با رزولوشن زیاد، از دیگر قابلیت‌هایی محسوب می‌شوند که قطعا در گوشی‌های سال ۲۰۲۰ بهبود می‌یابند. همه‌ی پیشرفت‌های مذکور به‌لطف تولید پردازنده‌های جدید رخ خواهند داد.

نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی به تولید انبوه می‌رسند

در سال پیش‌ رو، نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند حرفه‌ای می‌توانند جزئیات بیشتری با کیفیت رنگ درخورتوجه را نمایش دهند. همچنین، می‌توان انتظار سریع‌ترشدن نمایشگرها را داشت؛ چون نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی به محصولات بازار می‌آید و می‌توان سامسونگ گلکسی اس ۱۱ را عامل همه‌گیرشدن آن دانست. نرخ نوسازی استاندارد کنونی ۶۰ هرتز است که به‌معنای تعداد به‌روزکردن تصویر نمایشگر در ثانیه است؛ درنتیجه با نمایشگر ۶۰ هرتز، تصویر در هر ثانیه ۶۰ بار و با نمایشگر ۱۲۰ هرتز، تصویر در هر ثانیه ۱۲۰ بار نوسازی می‌شود.

نرخ نوسازی سریع‌تر گرافیک محتوا را نرم‌تر نشان می‌دهد که برای بازی‌های سنگین و سریع گرافیکی قابلیت مهمی محسوب می‌شود و گرافیک ویدئوهای 4K را نیز بهبود می‌بخشد. همچنین، کاربردهایی عادی مانند مرور صفحات وب و انیمیشن‌های رابط کاربری و حتی منو اپلیکیشن‌ها نیز از بهبود سرعت نوسازی تصویر بهره می‌برند.

 oneplus 7t pro maclarren / وان پلاس ۷ تی پرو مک لارن ادیشن

همچنین، افزایش نرخ نوسازی تصویر در نمایشگر گوشی هوشمند، موجب بهبود تجربه‌ی واقعیت افزوده می‌شود؛ حوزه‌ای که ظرفیت‌های پیشرفت بسیار زیادی دارد؛ اما بیشتر در بازی‌ها استفاده می‌شود. از میان جذاب‌ترین بازی‌های کنونی نیز می‌توان به پوکمون گو و Minecraft Earth و Harry Potter: Wizards Unite اشاره کرد. درحال‌حاضر، تعداد محدودی از گوشی‌های هوشمند به نمایشگرهای ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی مجهز هستند که از میان آن‌ها می‌توان وان‌پلاس ۷ تی و گوگل پیکسل ۴ را نام برد. البته چنین تنظیماتی جزو انتخاب‌های استراتژیک شرکت‌ها هستند؛ چون به‌هرحال افزایش ۵۰ درصدی (به ۹۰ هرتز) و ۱۰۰ درصدی (به ۱۲۰ هرتز) نرخ نوسازی، با افزایش مصرف باتری همراه خواهد بود.

افزایش سرعت شارژ سریع

گوشی هوشمند تا زمانی کاربرد دارد که باتری آن شارژ داشته باشد. وقتی باتری گوشی تمام شود، به‌دنبال نزدیک‌ترین منبع تغذیه هستید و هیچ استفاده‌ای از امکانات حرفه‌ای گوشی نخواهید کرد. باتری‌های بزرگ‌تر که شارژدهی بیشتری دارند، راهکاری برای بهبود تجربه‌ی منبع انرژی گوشی محسوب می‌شوند. راهکار دیگر شارژ سریع است. ایده‌ی اصلی از آنجا می‌آید که اگر کاربر نمی‌تواند از باتری بیشتر استفاده‌ کند، حداقل بتواند در مدتی کوتاه، مثلا ۳۰ دقیقه، گوشی‌اش را به میزان درخورتوجهی شارژ کند.

شارژ سریع به قابلیت مرسوم تبدیل خواهد شد

به‌عنوان مثالی از پیشرفت‌های مهم دنیای باتری می‌توان به گلکسی نوت ۱۰ پلاس اشاره کرد که با شارژر ۲۵ واتی، باتری خالی را در یک ساعت شارژ می‌کند؛ البته کاربر می‌تواند با شارژری ۴۵ واتی همین زمان را به نصف کاهش دهد. اپل نیز در سال ۲۰۱۹ به فناوری شارژ سریع روی آورد و شارژر ۱۸ واتی را برای گوشی‌های آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس ارائه کرد.

آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس / iPhone 11 pro and 11 pro Max

باتوجه‌به پیشرفت‌های سال گذشته، می‌توان انتظار داشت شارژ سریع و بهبود فناوری باتری‌ها در سال ۲۰۲۰ به رویکردی جامع تبدیل شوند. شارژ فوق‌سریع احتمالا در محصولات بیشتری به بازار راه خواهد یافت و شاید بالاخره سامسونگ شارژر ۴۵ واتی را در تمامی گوشی‌های پرچم‌دار خود ارائه کند. حداقل می‌توان انتظار داشت رقبایی همچون اپل، با معرفی شارژرهای اختصاصی ۲۵ واتی، فاصله را با سامسونگ کاهش دهند.

گران‌ترشدن گوشی‌های پرچم‌دار

در سال‌های گذشته، شاهد افزایش همیشگی قیمت گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم. همیشه نیز قابلیت‌های جدید دوربین و ابعاد بزرگ‌تر در نمایش، به‌عنوان دلایلی برای افزایش قیمت مطرح بوده‌اند. در دورانی که 5G و گوشی‌‌های تاشدنی و بهبود باتری و پردازنده جریان‌های اصلی پیش‌بینی می‌شوند، قطعا افزایش قیمت در گوشی‌های پرچم‌دار پیش‌بینی‌کردنی خواهد بود. البته احتمالا قیمت‌گذاری‌‌های مناسب‌تری برای گوشی‌های میان‌رده شاهد خواهیم بود؛ خصوصا محصولاتی که از فناوری قدیمی‌تر استفاده می‌کنند.

گوشی‌های هوشمند آتی که تنها از 4G پشتیبانی می‌کنند یا پردازنده‌های 5G میان‌رده همچون اسنپدراگون ۷۶۵ دارند، با قیمت‌های ارزان‌تر میانگین هزینه‌ای بازار را کاهش می‌دهند. البته درمجموع می‌توان انتظار داشت گوشی‌های 5G با قیمتی گران‌تر از نمونه‌های 4G به بازار بیایند و گوشی‌های تاشدنی 5G فقط برای پشتیبانی از شبکه‌ی مذکور و حفظ قیمت مناسب،‌ با قابلیت‌های ضعیف‌تر عرضه شوند که عملکرد مثبتی محسوب نمی‌شود.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.  شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات