کاکِ ایبو؛ هنر پس انداز به سبک ژاپنی چیست؟

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
مطالعه 5 دقیقه
در دوره‌ای که ما در آن به سر می‌بریم صرفه‌جویی و پس انداز به کاری سخت‌ودشوار تبدیل شده به‌طوری‌که کمتر کسی می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی پس‌اندازی برای روز مبادا داشته باشد.
تبلیغات

روش‌هایی برای پس‌انداز در دنیا وجود دارند که به خوبی و درگذر‌زمان امتحان خود را پس داده‌اند و نمره قبولی خود را از مردم کشورهای مختلف دریافت کرده‌اند. یکی از این روش‌ها کاکِ‌ایبو است که می‌توان آن‌را  هنر پس انداز ژاپنی نامید. کاکِ‌ایبو یا مدیریت مالی خانواده  در سال ۱۹۰۴ توسط خانمی اهل ژاپن به‌نام هانی موکوتو معرفی شد. خانم موکوتو که به‌عنوان اولین زن روزنامه‌نگار ژاپنی هم شناخته می‌شود، سعی کرده تا روشی آسان و بدون دردسر برای مدیریت مخارج خانواده ابداء کند. همان‌طور که می‌دانید تغییر در نحوه خرج کردن، بدلیل اینکه به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده وگاهی جنبه احساسی پیدا می‌کند، کار بسیار سختی‌ است. خوشبختانه روش کاکِ‌ایبو در ۱۱۶ سال گذشته، توانسته با تغییراتی که پیدا کرده در تصمیم‌گیری دقیق‌تر مالی خانواده مؤثر باشد.

kake daf1

مواد لازم: دفتر و قلم

شاید کمی قدیمی به‌نظر برسد اما نیاز به تکنولوژی خاصی نیست، مثل خیلی از سیستم‌های بودجه‌بندی ایده پشت کاکِ‌ایبو این است که به شما کمک کند تا درک بهتری از دخل وخرجتان با ثبت همه چیز، در یک دفتر‌کل داشته باشید با این تفاوت که نیاز به استفاده از نرم‌افزار خاصی نیست و تأکید بیشتر روی نوشتن، به‌عنوان روشی متفکرانه برای بررسی عادات خرید است. تحقیقات مختلف فواید متعددی از نوشتن با دست را ثابت کرده است این کار به شما در تفکر و توجه بیشتر در شناخت عادت‌های بدتان هم کمک می‎کند.

کاکِ‌ایبو بامجبورکردن شمابه تفکرازخریدهای غیرضروری جلوگیری می‌کند.

در مرحله بعد کاکِ‌ایبو از شما می‌خواهد پیش از خرید هر چیز غیر‌ضروری یا چیزهایی که با انگیزه خریداری می‌کنید اما لزوماً به آن‌ها نیازی ندارید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا می‌توانم بدون آن زندگی کنم؟
  • باتوجه به وضعیت مالی‌‌‌ام آیا می‌توانم پول آن‌را بدهم؟
  • آیا واقعا از آن استفاده خواهم کرد؟
  • آیا فضای کافی برای نگه‌داری یا گذاشتن آن دارم؟
  • اولین‌بار آن‌را کجا دیدم؟ آیا آن‌را در یک مجله دیدم یا هنگامی که بی هدف وارد یک فروشگاه شدم دیدم؟
  • حال من امروز چطور است ؟ آرام، مضطرب یا سرخوش هستم؟ آیا احساس بدی در مورد خودم دارم؟
  • در مورد این خرید چه احساسی دارم؟خوشحال، هیجان زده یا بی‌تفاوت هستم؟ این احساس چه مدت دوام خواهد داشت؟

کاکِ‌ایبو با این سوالات سعی دارد شما را وادار کند به فکر کردن در مورد خریدتان و اینکه چه چیزی به شما برای خرید انگیزه می‌دهد، به عبارت دیگر کاکِ‌ایبو کمک می‌کند که شما با خودتان در مورد نیازها و خواسته‌هایتان صادق باشید و درنتیجه، هنگام تصمیم‌گیری در مورد هزینه‌ها "سریع‌، هوشمندانه‌ و منطقی‌تر" رفتار کنید. توجه به این نکته ضروری است که بدانید کاکِ‌ایبو به گونه‌ای طراحی نشده که لذت و شادی خرید را از زندگی شما بگیرد بلکه هدف آن تغییر عادات بد، به کمک ‌ذهنی آگاه و تکامل یافته است.

kake kif2

چگونه آگاهانه خرج کنیم؟

برای اینکه پس انداز بیشتری داشته باشید مهم است که قبل از هر خرید غیر ضروری در پرسیدن سوالات درست از خودتان صادق و متعهد باشید. برای اینکه یاد بگیرید چطور آگاهانه خرج کنید چند استراتژی ساده از کاکِ‌ایبو را با هم مرور می‌کنیم:

۱- پیش از یک خرید غیر‌ضروری ۲۴ ساعت دست نگه‌دارید. این کار به شما نشان می‌دهد آیا واقعا به این خرید نیاز دارید اگر هنوز برای این خرید اشتیاق دارید و استطاعت مالی کافی را دارید پس خرید را انجام دهید، این کار باعث می‌شود شما احساس رضایت بیشتری نسبت به تصمیم خود داشته باشید.

۲- اجازه ندهید حراجی‌ها و تخفیف‌ها بزرگ شما را وسوسه کنند. این نوع خریدها به‌معنای صرف پول در مواردی است که به آن نیازی ندارید؛ بنابراین قبل از خرید از یک حراجی  از خود بپرسید که اگر قیمت وسیله‌ای که می‌خواهید بخرید کامل بود و تخفیف نداشت باز هم آنرا می‌خریدید یا خیر؟  

۳- مانده حساب بانکی خود را مرتبا چک کنید. این‌کار باعث می‌شود احساس کنترل بیشتری در امور مالی و هزینه‌های خود داشته باشید. بررسی هر روزه حساب بانکی‌تان در ابتدا کمی خسته کننده به‌نظر می‌رسد، اما به مرور تأثیر شگفت‌انگیزی در کاهش سطح نگرانی‌هایتان می‌گذارد.

۴- به‌صورت نقدی خرید کنید. استفاده از پول نقد به‌جای کارت‌های بانکی باعث می‌شود نسبت به آن‌چه خرج می‌کنید. آگاهی بیشتری داشته باشید ضمن اینکه باید سعی کنید، مبلغ مشخصی را هر هفته کنار بگذارید و فقط از آن برای هزینه‌های همان هفته استفاده کنید.

۵- از یک یادآور استفاده کنید. یادآور برچسب یا یادداشتی است که آنرا روی کارت اعتباری یا کیف پول می‌چسبانید و به شما یادآوری می‌کند که " آیا به این خرید واقعا نیاز دارید؟ " هر چیزی که باعث شود شما قبل از هر خرید یک قدم به عقب  بردارید قبل از اینکه خریدی انجام دهید به شما کمک می‌کند خرید زیرکانه‌تری داشته باشید.

۶- از رفتن به محیط‌هایی که باعث می‌شود بی‌دلیل و بدون حساب خرج کنید جداً خوداری کنید. به‌جای گذراندن وقت‌تان در بازار برای خرید یک لباس یا لوازم آرایش سعی کنید با قدم زدن در پارک یا مطالعه، وقت خودتان را بگذرانید. از کلیک کردن روی ایمیل‌های تبلیغاتی یا دنبال کردن پیج‌هایی که در اینستاگرام مارک خاصی را تبلیغ می‌کنند و باعث می‌شوند شما صرفاً خرج کنید خودداری کنید.

کلام آخر

در نهایت با تمام این موارد، ممکن است شما هنوز هم گاهی خریدهای غیرضروری انجام دهید، توجه کنید که این کار بدنیست و حتی گاهی مواقع تشویق هم می‌شود! باید به‌یاد داشته باشید کاکِ‌ایبو سعی دارد با مجبور کردن شما به تفکر بیشتر، از خریدهای غیرضروری که باعث شادی موقت می‌شود جلوگیری کند.

در آخر باید گفت: هزینه و پس انداز دو موضوع به‌هم پیوسته‌اند. تغییرات کوچکی که با کاکِ‌ایبو می‌توانید انجام دهید به مرور زمان تغییر بزرگی در حساب بانکی‌تان ایجاد خواهد کرد و پس انداز شما با سرعتی بیش از تصورتان رشد خواهد کرد و مهم‌تر اینکه شما یاد می‌گیرید چگونه پولتان را برای چیزهایی که واقعاً مهم هستند خرج یا پس‌انداز کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات